معرفی ۱۰۰ مؤسسه تخصصی و طراز قرآنی مشهد در سال ۹۹
کد خبر: 3887100
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

معرفی ۱۰۰ مؤسسه تخصصی و طراز قرآنی مشهد در سال ۹۹

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی گفت: برنامه سال ۹۹ ما این است که حداقل ۱۰۰ مؤسسه در مشهد به عنوان مؤسسات قرآنی طراز و محور معرفی کنیم تا برای تعیین مجوز‌ها بر اساس شاخص‌ها عمل شود.

معرفی 100 مؤسسه تخصصی و تراز قرآنی در سال 99حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در یک سال گذشته هدف ریل‌گذاری دقیق برای پیشرفت موسسات را دنبال کردیم و برای رسیدن به این مهم نیاز به کار هر فکری با کارشناسان قرآنی در استان احساس شد و به همین جهت اتاق فکری با حضور نخبگان قرآنی خراسان رضوی در اتحادیه قرآنی تشکیل شد.

وی افزود: اولویت ما توانمندسازی مدیران، مربیان و قرآن آموزان بوده و در این مسیر همواره نیاز به کارآفرینی در موسسات قرآنی را مد نظر داشتیم، استقبال بسیار خوبی از برنامه‌های کارآفرینی و توانایی رسیدن به تولید در جهت اداره خودگردان موسسات به عمل آمد.

مجیدی ادامه داد: مربیان هم باید به سمت کار تخصصی حرکت کنند و جمع‌بندی ما این است که از مجموع ۲۳۰ موسسه فعال در استان ۱۰۰ موسسه به سمت حرکت تخصصی بروند و خودشان را در این مسیر قرار داده و در حوزه‌های مختلف از جمله کار کودک قرائت قرآن تفسیر تربیت مربی و سبک زندگی فعالیت موثر انجام بدهند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی با اشاره به ملموس شدن اثر کار موسسات تخصصی پس از دو سال فعالیت عنوان کرد: باید کارآفرینی و فعالیت رسانه‌ای تخصصی به طور ویژه در موسسات و پیگیری شود.

کارشکنی‌ها در مسیر فعالیت اتحادیه مدغم

مجیدی با تشریح روند کار اتحادیه مدغم قرآنی از ابتدا تاکنون عنوان کرد: ما حدود یک سال درگیر مسائلی برای پیگیری روند فعالیت اتحادیه مجتمع قرآنی بودیم و به همین جهت یک سال از فعالیت خود عقب مانده‌ایم، علی‌رغم تمام اختلاف‌نظرها کار اتحادیه مدغم قرآنی در استان به صورت جهادی به پیش رفت، البته کارشکنی‌هایی از سوی برخی نهادها از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت که همچنان نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پذیرش سرمایه اجتماعی اتحادیه قرآنی باعث فعالیت بیشتر مدیران می‌شود، افزود: با اجرای طرح جهادگران قرآنی در اتحادیه حدود ۳۰۰ نفر به این حوزه از فعالیت‌ها ورود کردند و در ابتدا کارگروه‌هایی برای مناطق سیل‌زده و بحران‌زده در کشور تشکیل شد و فعالان قرآنی ما در حوزه آموزش و پرورش وارد شدند و مسائل قرآنی را پیگیری کردند، با پیگیری این طرح تمام مدارس مناطق مختلف مشهد برای آموزش حفظ قرآن در اختیار اتحادیه قرار گرفت و بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه در میان فعالان قرآنی بالفعل شد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی با اشاره به اولویت‌های اتحادیه قرآنی استان در سال ۹۹ تصریح کرد: سرکشی مداوم از موسسات برای پیگیری کار تخصصی ادامه خواهد داشت چنانکه در سال ۹۸ نیز به انجام رسید و همراهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این بخش قابل تقدیر بود.

پایش و خوداظهاری مؤسسات قرآنی

مجیدی ادامه داد: سازمان دارالقرآن طرح پایش و خود اظهاری موسسات قرآنی را از حدود یک ماه اخیر آغاز کرده و پس از آن سه گروه ارزیاب به راستی آزمایی و رتبه بندی موسسات قرآنی می‌پردازند و درنهایت بر این اساس مجوز تخصصی موسسات مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این به بعد اعطای مجوز به موسسات قرآنی اعتبار ۵ سال خواهد داشت گفت: برای همراهی مؤسسات در این زمینه نیاز به تبلیغات گسترده داریم و تا به حال حدود ۳۰ درصد موسسات این روند را پیگیری کردند.

مجیدی با ارزیابی عملکرد مؤسسات در پیگیری طرح و برنامه‌های اتحادیه قرآنی ادامه داد: مؤسسات قرآنی صادقیه مشهد، مکتب الزهرا، نوید رضوان، بینات و حنیف در حوزه‌های مختلف محافل قرآنی، تفسیر گسترش فعالیت‌ها در مناطق محروم، تربیت مدرس و فعالیت‌های جهادی را می‌توان به عنوان مؤسسات قرآنی برتر در سال ۹۸ معرفی کرد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۹۸ تفاهم‌نامه هایی با هدف ارتباط هرچه بیشتر موسسات قرآنی با سایر نهادها و برطرف شدن نیاز موسسات از سوی اتحادیه قرآنی استان منعقد شده و به اجرا رسیده است.

شش ماه آینده و نیاز به فعالیت پرتلاش

وی گفت: برنامه سال ۹۹ ما این است که حداقل ۱۰۰ موسسه در مشهد به عنوان موسسات قرآنی تراز و محور معرفی کنیم تا برای تعیین مجوزها براساس شاخص‌ها عمل بشود و برای به ثمر نشستن این هدف در شش ماه باقی مانده از دوره اول عمر اتحادیه قرآنی در استان نیاز به تلاش فراوانی داریم.

مجیدی با معرفی کارگروه جهادگران و کارگروه تدوین و پژوهش به عنوان برترین‌ها در فعالیت قرآنی اتحادیه بیان کرد: در سال جدید تیم‌های ارزیاب به صورت حضوری پیگیر فعالیت‌ها و ارزشیابی کار موسسات قرآنی خواهند بود و توصیه ما نیز این است که مدیران موسسات حتماً فعالیت تخصصی را جدی بگیرند و اگر اینگونه نباشد از گردونه تخصصی بودن خارج شده و در دسته موسسات غیرفعال قرار خواهند گرفت و کار تمدید مجوز فعالیتشان با مشکل روبرو خواهد شد.

انتهای پیام
captcha