به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از اداره کل صداوسیمای خراسان رضوی، محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، اظهار کرد: برای گفتمانسازی و برجستهسازی برخی از مفاهیم تولید و تعیین غیریت گفتمان حوزههایی که نقطه مقابل گفتمان مذکور قرار دارند و تعیین مرزهای آن ضروری است، برای این هدف لازم است از شخصیتهای موثر دانشگاهی و نخبگان برجسته علمی نیز استفاده شود.
وی افزود: همچنین اصحاب رسانه نیز در این راه باید جامعه هدف خود را در تبیین، تغییر نگرش و رفتار به سه گروه مردم، واحدهای تولیدی، بنگاههای اقتصادی و مسئولان دستگاههای اجرایی تقسیم کرده و متناسب با هرگروه نیز برنامههای خود را تنظیم نمایند و مفهوم جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را برای عموم جامعه تبیین و منویات و دغدغههای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد کشور و تولید را تشریح کنند.
نصرپور بیان کرد: شعار امسال با عنوان «جهش تولید» بر قله کوهی قرار گرفته است که پایه آن را شعارهای سالهای قبل تشکیل میدهند، از این رو کمک به تحقق شعارهای سالهای گذشته میتواند نقش بسیار مهمی در تحقق شعار امسال داشته باشد. بنابراین صداوسیما و سایر رسانهها باید به طور جدی پیگیر جنبههای مختلف این امر در میان مسئولان اجرایی باشند. در واقع نشان دادن دستاوردهای مربوط به تحقق شعارهای سالهای گذشته میتواند نقش بارزی در امیدوار کردن مردم نیز داشته باشد.
وی اهداف عمده فعالیت رسانهای با رویکرد جهش تولید را بر شمرد و گفت: بیان کارآمدی و اهتمام و ایجاد اعتماد نسبت به سیاستها و اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه تولید و اقتصاد، معرفی و برجستهسازی توانمندی و ظرفیتهای داخلی در جهت حرکت و جهش تولید، جامعه پذیری و نهادینهسازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و جهش تولید، آسیب شناسی در جهت اصلاح و بهینه سازی فرآیند چرخه تولید، کسب و کار، اشتغال و سایر حوزههای کلان اقتصاد از جمله حوزه بانکی، واردات، صادرات و...، فرهنگ سازی برای اصلاح الگو و فرهنگ مصرف و کار و تولید داخلی و در نهایت هم ارتقای همراهی، حضور و مشارکت حداکثری مردمی در این مسیر و تقویت این نقش مهم مردمی؛ از جمله این اهداف هستند.
نصرپور با اشاره به محورها و موضوعات عملیاتی رسانهای «جهش تولید» نیز اظهار کرد: بیان و بهرهبرداری مستمر و موثر از پیامها و مصادیق بیانات مقام معظم رهبری«مد ظلهالعالی»، مقامات عالی کشور، مراجع، بزرگان و شخصیتهای مرجع و صاحب نظران جامعه در اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت و جهش تولید و نتایج آن، آسیب شناسی و ارائه تصویر شایسته و الگوهای مناسب و قابل پذیرش جامعه از سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکرد حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی و از طرفی تقبیح مصرف کالای خارجی به ویژه کالاهایی که مشابه داخلی دارند.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی اظهار کرد: انعکاس و بیان آسیبها و آثار مخرب قاچاق کالا و خرید و مصرف کالاهای خارجی قاچاق بر حوزه تولید و اشتغال کشور، ارتقای شور و نشاط اجتماعی و ایجاد تقویت امید به آینده در جامعه، آگاهی بخشی و بیان آثار و نتایج مخرب قاچاق کالای خارجی بر روند تولید داخلی را میتوان از محورهای دیگر این امر دانست.
وی بیان کرد: از جمله محورهای دیگر را میتوان به ضرورت پرهیز از وابستگی به بیگانگان در حوزه اقتصاد و تولید و اهمیت دوری از اقتصاد مبتنی بر فروش نفت و بیان ارتباط این موضوع با استقلال، عزت و اقتدار ملی، بیان مصادیق و نتایج ارزنده از داشتن تعهد و همکاری و مشارکت موثر مردمی در رونق و جهش تولید بر زندگی و خانواده و جامعه به عنوان نمونه کاهش آسیبهای اجتماعی اشاره کرد.
نصرپور تصریح کرد: همچنین جریانسازی مستمر و ترویج شعار و فرهنگ «ما میتوانیم» در جهش تولید و توسعه، با پرهیز از سیاهنمایی، آسیبشناسی با هدف تسهیل امور در بخشهای کلان اقتصادی از جمله حوزه بانکی، تسهیلات، راهاندازی کسب و کار، مجوزهای تولید، مالیات، حمایت از کارآفرینی و...، پوشش و حمایت رسانه از بخش خصوصی، مشاغل کوچک، مشاغل خانگی و روستایی، حمایت حداکثری رسانه در تبلیغ و معرفی تولیدات باکیفیت داخلی، کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک و متوسط و دلسوزان و فعالان مرتبط با رشد و جهش تولید نیز از جمله این محورها و موضوعات هستند.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی ادامه داد: البته که در این راستا نیز معرفی کارآفرینان برتر در حوزه تولید و اشتغال بویژه در مشاغل کوچک و متوسط، نقش مجموعهها و شرکتهای دانش بنیان در توسعه کشور و جهش در تولید بسیار مهم است، معرفی و برجسته سازی این نقش و انعکاس آثار و نتایج فعالیت این شرکتها در جهش تولید نیز باید مورد توجه جدی رسانه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: همچنین فرهنگ سازی و نهادینه سازی مفاهیم و مولفههای ارزنده فرهنگی موثر در توسعه جامعه و کشور از جمله در حوزه تولید و اقتصاد به ویژه جهت مخاطبان کودک ونوجوان، تحقیق و پژوهش در تولیدات رسانهای نیز امری مهم بوده و بر عمق بخشی به حوزه فرهنگ سازی و افزایش اثربخشی به تولیدات و پیام موثر است که باید در رسانه به آن توجه ویژهای شود.
نصرپور اظهار کرد: در رسانه علاوه بر تولیدات مرتبط با موضوع جهش تولید نیز باید در سایر تولیدات متنوع رسانه، حتیالامکان تعریف موضوعات فرعی مرتبط با رونق و جهش تولید تاکید گردد، ارتقا و تقویت نویسندگی برنامهها با رویکرد توجه و تولید پیام مرتبط با جهش تولید و مسائل مرتبط با آن نیز مورد توجه باشد.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی اضافه کرد: در نهایت نیز پیگیری و انعکاس خدمات و نتایج اقدامات مسئولان و دست اندرکاران در حوزه رونق تولید، جهش تولید، اشتغال و پاسخگویی مسئولان از طریق رسانه نیز امر مهمی است و از دیگر موضوعات«جهش تولید» به شمار میروند.
انتهای پیام