گفتار امیرمؤمنان(ع) در رابطه با جایگاه اهل بیت(ع)
کد خبر: 3890344
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

گفتار امیرمؤمنان(ع) در رابطه با جایگاه اهل بیت(ع)

محمدعلی انصاری با اشاره به خطبه ۹۷ نهج البلاغه و با توجه به گفتارهای‌ نخستین امام شیعیان به تشریح جایگاه اهل بیت(ع) در زندگی انسان‌ها پرداخت.

گفتار امیرمؤمنان(ع) در رابطه با جایگاه اهل بیت(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه گذشته، ۲۰ فرودین‌ماه، در جلسه شرح نهج‌البلاغه که به صورت غیرحضوری از پایگاه هدایت نور پخش شد، اظهار کرد: امام علی(ع) به اهل کوفه گفت: «من به شما گرفتار شدم، شما کرانی هستید که قوه شنوایی دارید و لال هستید حال آنکه توانمندی تکلم دارید.»

انصاری عنوان کرد: البته خدا هم از انسان گلایه می‌کند که چرا از توانمندی‌های ادراکی خود استفاده نمی‌کند، امام علی(ع) نیز گله می‌کنند که هیچ وجه مثبتی برای وجود شخصیتی شما مردم نیست، شما هرگز آزادگان صادق و راستگو و برادران قابل اعتمادی در ابتلائات و گرفتاری ها نیستید.

انسان اسیر طمع و به دور از ثبات

صاحب تفسیر مشکاة تصریح کرد: امام می‌فرماید: «شما مردم آزاد نیستید چون که اسیر هرس و طمع‌ها، شهوات و خواسته‌ها هستید، این جماعت از مهمترین اصول توصیه شده در ارتباط بین مسلمانان بی‌بهره هستند. در روابط بین انسان‌ها و بین امت و امام این مسئله وجود دارد که باید دید در دشواری‌ها می‌توان به چه کسی تکیه کرد، پایداری‌ها و ثبات در روزگار ابتلائات خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به نفرین امام علی(ع) علیه مردم ادامه داد: نفرین امام حاکی از رفتار این جماعت است، امام به مردم گفت: «شما گله‌ای بدون چوپان هستید، هیچ ثبات و انسجامی در کار این جماعت نیست»، امام چنین لفظی را به کار می‌برد تا مگر تکانی در آن‌ها ایجاد شود و می‌فرماید: «بدانید که من با همه این رفتارها و جفاهای شما دست از شما بر نمی‌دارم.»

انصاری با اشاره به بخش دیگری از سخنان امام علی(ع) گفت: امام، به جماعت کوفی گفتم: «ادله و حجت کافی الهی و پشتوانه روشن و استوار دارم، من در مسیر پیامبر هستم. امام می‌گوید: «من چنین جایگاهی دارم و در مقام نظری و عملی در منهاج پیامبر هستم.»

معرفت؛ نتیجه اندیشیدن در جایگاه اهل بیت(ع)

این مفسر قرآن تصریح کرد: امیر مومنان(ع) پس از این جملات به مقام اهل‌بیت اشاره می‌کنند و با توجه به سیاق کلام ایشان چنین به نظر می‌رسد که مردم معرفتی نسبت به مقام ولی خداوند ندارند اما امام به تعامل و اندیشیدن در وجود اهل بیت(ع) تاکید می‌کند.

وی با بیان اینکه سرانجام این اندیشیدن معرفت می‌شود، افزود: شما باید ملتزم به سیره اهل‌بیت پیامبر، پیوسته و متصل به شیوه زندگی آنان و در مقام نظر و عمل باشید و دقیقاً در مسیر آنان و به دنبال آن‌ها حرکت کنید.

انصاری بیان کرد: تا صبح قیامت تعامل هدایت و سعادت بشر قرآن و اهل‌بیت پیامبر خواهد بود و پیوند آن ناگسستنی است، امیر مومنان(ع) در این سخن قید مکانی و زمانی ندارند، مخاطبشان اهل جهان و انسان امروز و دیروز و فرداها است.

ضلالت و هلاکت عاقبت جدایی از ائمه(ع)

وی در شرح بخش دیگری از خطبه ۹۷ نهج البلاغه اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) می‌گوید این اهل‌بیت هستند که معیار صلح یا جنگ، سکوت و یا قیام هستند، تنهایشان نگذارید، پیشتازی برآنان و عقب نشینی از آنان نکنید که هلاکت در انتظار شما خواهد بود، افراط و تندروی در حرکت نسبت به اهل‌بیت(ع) چیزی جز ضلالت و گمراهی نیست، سخنان امیرالمومنین(ع) شامل تندی‌ها و تقدس‌های نابجا و از این دست موارد می‌شود.

انصاری با بیان اینکه امام علی(ع) شهید افراط و افراط‌گری در دین است، تصریح داد: امام در بخشی از کلام خود می‌گوید: «بگذارید ائمه پیشوای شما باشند و شما پشت سر آنها حرکت، کنید، نکند سستی کنید و از قافله وامانده باشید» تکیه کلام امیر مومنان(ع) در این جملات بر روی واژه اهل بیت(ع)، کلمه‌ای که مورد اتفاق مسلمانان است.

این مفسر قرآن بیان کرد: امام علی(ع) در این خطبه پس از شرح جایگاه اهل‌بیت و پیامبر(ص)  به ویژگی‌های اصحاب پیامبر اسلام می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha