بایرامعلی ابراهیم‌زاده؛ منشاوی‌خوان شهرستان بهارستان
کد خبر: 3891755
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

بایرامعلی ابراهیم‌زاده؛ منشاوی‌خوان شهرستان بهارستان

مرحوم بایرامعلی ابراهیم‌زاده، معلم قرآن پیشکسوت شهرستان بهارستان آیات قرآن را به سبک مرحوم استاد منشاوی تلاوت می‌کرد و آموزش می‌داد.

بایرامعلی ابراهیم‌زاده معلم قرآنی

به گزارش ایکنا؛ مرحوم بایرامعلی ابراهیم‌زاده، پیشکسوت قرآنی شهرستان بهارستان، معلم بسیاری از قرآن‌دوستان ساکن شهرستان بهارستان بود.

فعالیت قرآنی آن مرحوم پس از انقلاب اسلامی از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی و هیئت‌های محلی که شب‌های جمعه هر هفته برگزار می‌شد، آغاز شد.

مطالعات زیاد و تلاش بسیار او در مورد یادگیری تجوید و گوش دادن به نوارهای کاست اساتیدی همچون مصطفی اسماعیل و محمدصدیق منشاوی باعث شد تا نسبت به تجوید و قرائت قرآن مسلط شود و بعدها نیز خود با برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت رایگان و تشکیل هیئت‌های محلی، شاگردان بسیاری را پرورش قرآنی دهد. مرحوم ابراهیم‌زاده که تمام وقت خود را صرف آموزش و ترویج فرهنگ قرآن کرده بود، سرانجام در سن ۷۵ سالگی به علت بیماری قلبی درگذشت.

زندگی قرآنی مرحوم ابراهیم‌زاده به دو بخش تقسیم می‌شود. وی متولد سال 1323 در شهرستان سراب بود. منزل وی پیش از دهه 70 در عبدل‌آباد تهران بود. مرحوم ابراهیم‌زاده از محضر دو استاد قرآن در طول زندگی خود بهره برده بود. وی پیش از انقلاب اسلامی از طریق رادیو قاهره کل اصوات مرحوم استادان منشاوی شامل تحقیق، ترتیل و ... را ضبط کرده بود و بانک اطلاعاتی غنی از این استاد بزرگ قرائت قرآن مصری در اختیار داشت.

مرحوم ابراهیم‌زاده از طریق همین بانک اطلاعاتی خود به تلاوت تحقیق و ترتیل پرداخته و تلاوت مرحوم منشاوی را الگوی خود قرار داده بود. وی هفته‌ای یک بار نیز از محضر مقام معظم رهبری در مشهد بهره می‌برد. او پیش از دهه 70 همواره با بهره‌گیری از دروس مقام معظم رهبری و شنیدن تلاوت‌های مرحوم منشاوی به فراگیری علوم قرآنی می‌پرداخت.

آن مرحوم پس از سال 1370 به صالح‌آباد نقل مکان می‌کند و در سال 72 نیز در این منطقه با هزینه شخصی خود برای تهیه قرآن و رحل، نسبت به تشکیل هیئتی قرآنی و مذهبی اقدام کرده و جوانان صالح‌آبادی را به سمت فراگیری قرآن و تلاوت آیات الهی کلام‌الله مجید سوق می‌دهد. کلاس‌های قرآنی وی به این صورت بود که به ترتیب ترتیل، تجوید و صوت و لحن قرآن را به قرآن‌آموزان آموزش می‌داد. بیشترین سرمایه‌گذاری مرحوم ابراهیم‌زاده بر روی قشر جوان بود تا بتواند هر چه بیشتر ایشان را با کلام وحی آشنا کند.

ابراهیم‌زاده پس از مدتی وارد بسیج شهید درهم‌پور صالح‌آباد شده و بسیجیان این پایگاه را نیز با قرآن بیشتر آشنا کرد که تمامی بسیجیان این پایگاه همواره از حضور ایشان و برگزاری کلاس‌های قرآن مرحوم ابراهیم‌زاده تعریف و تمجید می‌کنند.

او از سال 82 به بعد نیز نسبت به برپایی کلاس صوت و لحن و تجوید قرآن در محل مسجد جامع صالح‌آباد اقدام کرد که این کلاس قرآنی طی روزهای سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شد. وی خود همواره به سبک مرحوم استاد منشاوی تلاوت می‌کرد و قرآن‌آموزان را نیز در یادگیری این شیوه و سبک قرآنی سوق می‌داد.

مرحوم ابراهیم‌زاده بسیار علاقه‌مند به برنامه‌های اساتید بزرگ مصری همچون مرحوم استاد محمدصدیق منشاوی و مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش بود و با جان و دل به تلاوت‌های ایشان گوش می‌داد. همچنین، پس از انقلاب اسلامی و با راه‌اندازی رادیو قرآن نیز مسئولان وقت رادیو برای تهیه تلاوت‌های ترتیل مرحوم استاد منشاوی به منزل ایشان مراجعه کرده و مرحوم ابراهیم‌زاده نیز بانک اطلاعاتی خود در این زمینه را تقدیم به ایشان کرد.

انتهای پیام
captcha