از تصمیمات غیرکارشناسی تا ضعف رسانه در گسترش حفظ قرآن
کد خبر: 3893028
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

از تصمیمات غیرکارشناسی تا ضعف رسانه در گسترش حفظ قرآن

رضا گلشاهی، نفر ممتاز مسابقات سراسری قرآن کشور در رشته حفظ کل قرآن، تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان، نبود طرح‌های تشویقی، عدم تکریم مناسب قرآنیان و ضعف رسانه در نمایش فعالیت‌های قرآنی را از موانع گسترش فرهنگ حفظ قرآن در کشور برشمرد.

از تصمیمات غیرکارشناسی تا ضعف رسانه در گسترش حفظ قرآنرضا گشاهی، حافظ کل قرآن و نفر ممتاز مسابقات سراسری قرآن کشور در سال 98، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: در رابطه با آغاز و پیگیری آموزش حفظ قرآن و مفتخر شدن به عنوان حافظ قرآن، افراد بسیاری بهانه نداشتن وقت را می‌آورند؛ اما در این بین افراد خاصی با تحمل سختی‌های مسیر به این مقام رسیدند.

وی ادامه داد: مطالبه رهبری در مورد حفظ قرآن، حفظ عمومی است، مهم در راه حفظ قرآن قرار گرفتن است که با کمک آموزشی و کمترین وقت می‌توانیم در حفظ عمومی قرآن سهیم باشیم، در حفظ عمومی همچون حفظ تخصصی طول زمان حفظ مهم نیست، بلکه اهتمام داشتن به این کار مهم است، نکته دیگر اینکه حفظ قرآن مقدمه‌ای است برای اینکه بتوانیم مفاهیم قرآن را اجرایی کنیم و تصمیمات خود را بر این اساس انتخاب کنیم.

ظرفیت قرآنی بالا و ضعف در میدان عمل

گلشاهی بیان کرد: مردم ما همیشه در صحنه و پیرو دستورات قرآن و علاقه‌مند به زمینه‌های قرآنی هستند، اما مردم راه را نمی‌دانند و باید برای رسیدن به نتیجه راهنمایی شوند، البته جلسات و مؤسسات در شهر مشهد ظرفیت زیادی برای پیشبرد حفظ قرآن دارند، اما در میدان عمل بسیار ضعیف هستند، در بحث حفظ قرآن نیز تبلیغات و طرح‌های اجرایی بسیار ضعیفی دنبال می‌شود.

این حافظ کل قرآن کریم اضافه کرد: تصمیمات ناگهانی مسئولان در طرح‌های مربوط به حفظ قرآن بدون مشورت اساتید و رفتار غیرکارشناسی و نداشتن طرح‌های تشویقی عواملی برای شکست بسیاری از حرکت‌ها و طرح‌های حفظ قرآن بود، به خصوص در سنین پایین، نیازمندی به تشویق بسیار زیاد است.

گلشاهی بیان کرد: داشتن طرح‌های تشویقی برای جوانان حافظ قرآن نظیر تخفیف‌ها در سربازی، رتبه داشتن و معافیت‌ها می‌تواند به پیشبرد حفظ قرآن کمک کند؛ اما از این دست امتیازات برای جوانان در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: اقدامات اساسی‌تری در حوزه حفظ قرآن باید انجام شود، آموزش و پرورش با اجرای کار تخصصی می‌تواند در توسعه حفظ قرآن بسیار نقش‌آفرین باشد، پیگیری این کار به‌صورت تخصصی و توسط اساتید مجرب می‌تواند در سنین پایین اثرگذاری فراوانی داشته باشد.

نماینده ایران در دوره آتی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی تصریح کرد: سران و مسئولان کشور باید همچون رهبر انقلاب به گردهمایی‌ها و فعالیت‌های قرآنی آن توجه داشته باشند؛ چرا که این خود عامل جذابیت چنین حرکت‌های فرهنگی خواهد بود.

وی با اشاره به جوزدگی برخی از مسئولان در پیگیری حفظ قرآن، بیان کرد: انقلاب ما بر پایه قرآن بوده و مسئولان باید از رده‌های بالا تا پایین توجه ویژه‌ای به کار قرآنی داشته باشند تا نظیر برخی کشورهای اسلامی همچون مصر، فضای قرآنی در کشور فراگیر شود.

همت از بین رفته مسئولان برای حفظ قرآن

این حافظ کل قرآن، گفت: اگر پیشرفت‌های قرآنی بیشتر دیده شود و حمایت‌هایی به همراه داشته باشد، جذابیت‌های لازم را به خصوص در اقشار جوان و نوجوان ایجاد کرده و آنان را به سمت فعالیت قرآنی تشویق می‌کند، اما متأسفانه همت مسئولان در این زمینه از بین رفته است. تکریم قرآنیان همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده، اما در مقام عمل وقتی کار به فعالیت‌های قرآنی و قرآنیان می‌رسد، در طرح و برنامه‌ها رغبت خاصی دیده نمی‌شود.

وی افزود: در پیگیری و پیشبرد فعالیت‌های قرآنی مسئولان باید به وظایف خود عمل کنند، البته از طرفی قرآنیان نیز باید همت زیادی برای پیگیری این مباحث وجود داشته باشد، پس از تأکید رهبر انقلاب از تربیت میلیونی حافظ قرآن در سطح کشور یک‌سری کار حداقلی با بودجه‌های اندک انجام شده و ادارات و نهادهای مسئول هم فعالیت‌ها و آمار موازی ارائه کردند و در نتیجه پیشرفت محسوسی در این زمینه مشاهده نشد.

گلشاهی با تأکید بر اهمیت کار رسانه‌ای در حوزه قرآن اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در رسانه به‌صورت جذاب دیده نمی‌شود، اجرا و تدوین در قالب چارچوب‌ها و محدودیت‌های فراوان در ساماندهی برنامه‌های قرآنی باعث شده تا جذابیت فعالیت‌های قرآنی به مخاطب ارائه نشود، این عامل خود مانعی بر سر راه گسترش فراگیر فرهنگ حفظ قرآن است.

انتهای پیام
captcha