پیامد اخروی دنبال‌ کردن صفحات مجازی «کافران مدرن»
کد خبر: 3895006
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
حجت‌الاسلام رحمتی بیان کرد:

پیامد اخروی دنبال‌ کردن صفحات مجازی «کافران مدرن»

حجت‌الاسلام رحمتی معتقد است تجربه نشان داده یکی از مهم‌ترین عوامل تجری و تداوم اخلاق‌گریزی چهره‌های مشهور در فضای مجازی، استقبال دیگران از آن‌هاست. به همین دلیل، کسانی که صفحات این افراد را پیگیری می‌کنند در پیامد بی‌اخلاقی‌های آنان شریک هستند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی، پژوهشگر اخلاق در فضای مجازی در سلسله یادداشتی‌هایی به بررسی راهکارهای زیست اخلاقی در فضای مجازی در قرآن کریم می‌پردازد؛ متن یادداشت اخیر وی در ادامه از نظر می‌گذرد؛

«إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (بقره/6-7)

1. «کفر» از نظر لغوی به معنای «پنهان کردن و پوشاندن» است. انسان‌های کافر به گونه‌ای دیده خود را نسبت به حقایق بسته‌اند که هیچ‌گونه تذکری برای آنها فایده ندارد (نرود میخ آهنین در سنگ). به خاطر این رفتارشان است که خداوند توفیق فهم حقیقت را از آنها گرفته است. طبیعتا چنین انسان‌هایی نه تنها خود زیان می‌بینند که به دیگران نیز ضرر می‌زنند.

‌2. یکی از معضلات اخلاقی فضای مجازی کسانی هستند که گمان می‌کنند این فضا ارث پدری و ملک خصوصی آنان است و در آن هر کاری خواستند می‌توانند انجام دهند؛ بدون این که به تبعات کارهای خود برای دیگران بیاندیشند. این خودبینی، حقیقت‌ستیزی و مسئولیت‌گریزی در مورد برخی چهره‌هایی که فاقد فضیلت خاصی هستند ولی به مدد همین فضای مجازی مشهور شده‌اند بیشتر نمود دارد.

تذکرات و هشدارهای دیگران به رفتارهای غیراخلاقی این افراد نه تنها هیچ تاثیری بر آنان ندارد، بلکه به هراندازه فالوئر و ممبرهای شان افزایش می‌یابد در انجام رفتارهای غیر اخلاقی جرات و وقاحت بیشتری پیدا می‌کنند.

دختری که برای جلب توجه دیگران، هر بار خود را در برابر دوربین عریان‌تر می‌کند، خواننده‌ای که هر روز رفتارهای زشت‌تر و حرف‌های رکیک‌تری می‌زند، بدون این‌که توجه کنند که کارهای‌شان چه تاثیرات تربیتی و اخلاقی زیان‌باری بر روی مخاطبان‌شان (که عمدتا جوان و نوجوان هستند)‌ از خود باقی می‌گذارد، یا بدون این‌که توجه کنند کارهای‌شان موجب فیلتر شدن یک شبکه اجتماعی می‌شود که چندین هزار کاربر به درستی از آن استفاده می‌کنند، از مصادیق بارز افرادی هستند که چشم خود را بر حقیقت بسته‌اند،‌ و جز با فشار قانون دست از کارهای خود بر نمی‌دارند.

‌‌3. تجربه نشان داده یکی از مهم‌ترین عوامل تجری و تداوم اخلاق‌گریزی چهره‌های مشهور در فضای مجازی، استقبال دیگران از آنهاست. به همین دلیل، کسانی که صفحات این افراد را پیگیری می‌کنند یا مطالب مربوط به آنها را برای دیگران منتشر می‌کنند، یا بیننده پخش زنده (لایو) کارهای آنها هستند و در ذیل مطالب‌شان لایک و کامنت می‌گذارند نیز در پیامد بی‌اخلاقی‌های آنان شریک، و به خاطر تمایل (هرچند ناخواسته‌شان) به گسترش زشتی‌ها، در دنیا از نظر اخلاقی قابل سرزنش و در آخرت مستحق عذاب هستند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» (نور/19).

‌4. مسئولیت‌گریزی برخی کاربران و بی‌توجهی آنها به تذکرات دیگران، به معنای بی‌تفاوتی و عدم امر به معروف و نهی از منکر در قبال رفتارهای آنها نیست. خوشبختانه امروزه علاوه بر امکان نظارت بر این افراد توسط پلیس فتا،‌ و در مواردی دستگیری و اِعمال مجازات قانونی نسبت به آنها، راهکارهایی در خود فضای مجازی برای ممانعت از کارهای غیر اخلاقی این افراد وجود دارد؛ که از آن جمله است گزارش دادن (Report) به مسئولان شبکه‌های اجتماعی. در موارد گوناگون دیده شده که آنها به این گزارش‌ها توجه کرده‌اند و نه تنها صفحات این افراد را بسته‌اند که امکان راه‌اندازی صفحه یا کانال جدید را هم به آنها نداده‌اند.

انتهای پیام
captcha