ویرانه‌ای بر جای مانده به نام «خانه پدر شعر انقلاب»
کد خبر: 3895115
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

ویرانه‌ای بر جای مانده به نام «خانه پدر شعر انقلاب»

ماه رمضان در سبزوار در حالی آغاز شده است که خبر خرابی منزل قدیمی پدر شعر انقلاب، که یک قرن به تنهایی استوار ایستاده بود، حاشیه‌های فراوانی داشت و اعلام شد که بخشی از خرابی دیوار حیاط آن مرحوم با حکم دادستانی سبزوار بوده است.

دیواری که با حکم دادستانی خراب شد و ویرانه‌ای بر جای مانده به نام پدر شعر انقلاب

در 22 خردادماه 96 اعلام خبر فوت پدر شعر انقلاب بسیاری از دوستداران انقلاب و مردم سبزوار را در سوگ و ماتم برد، پدری که با وجود اینکه نام و نام خانوادگی‌اش حسین ممتحنی بود اما به عشق سبزوار قریب یک قرن اشعارش را به نام سبزواریان سرود و متخلص به حمید سبزواری بود و به دلیل سرودن اشعار ناب انقلابی ملقب به پدر شعر انقلاب شد.

شاعری که در وصف ارتش و سپاه سرود: از صلابت ملت و ارتش و سپاه ما / جاودانه شد از فروغ ظفر پگاه ما و یا شعری را در وصف شهید رجایی سرود: هر دم از این رهگذر رهگذری می‌رود / در پی مردان مرد پی سپری می‌رود

روزهای نخست تدفین و ورود پیکر استاد سبزواری به زادگاهش، بسیاری از مسئولان هیجان‌زده بودند و وعده‌ها و قول‌های فراوانی دادند، اما به جرئت می‌توان گفت که تقریباً همه آن وعده‌ها و قول‌ها هیچ شدند و همه‌چیز در همان فضای هیجانی اولیه ورود پدر شعر انقلاب به سبزوار در هاله‌ای از ابهام ماند و هیچ گاه اجرا نشدند.

در همین خصوص رضا شجاع‌مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان و موافقت شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی پیشنهاد نامگذاری ۲۲ خردادماه به ‌عنوان روز شعر انقلاب اسلامی به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است، اما این پیشنهاد همچنان در حد همان نامه باقی ماند.

تأسیس خانه موزه و ساخت نماد استاد سبزواری

بنا بر گزارش ایکنا، استاد سبزواری همان شاعری است که احمد برادران فرماندار سبزوار برایش گفت: مرحوم استاد سبزواری با سرودن اشعار انقلابی در رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی انقلاب نقش مؤثری داشت و ایجاد خانه موزه و ساخت نماد استاد سبزواری از مطالبات خانواده آن مرحوم و اهالی فرهنگ و هنر است که باید با پیگیری و جذب اعتبارات استانی و ملی زمینه تحقق آن فراهم شود.

خانه‌ای که به گفته فرماندار سبزوار قرار بود به خانه موزه تبدیل شود و این وعده‌ها هیچ گاه عملی نشد و امروز به خرابه‌ای ویران تبدیل شده که دیوار حیاطش به گفته روابط‍ عمومی شهرداری سبزوار با حکم دادستانی و توسط شهرداری این شهرستان به دلیل شکایت همسایه‌ها تخریب شده و بخش دیگری از خانه قدیمی مرحوم حمید سبزواری که حدود یک قرن به تنهایی دوام آورده بود و تمام خاطرات پدر شعر انقلاب را در خود جای داده بود، توسط بارندگی‌ها خراب شد.

تخریب دیوار حیاط با حکم دادستانی سبزوار

برخی تصور می‌کردند با شکایت و تخریب دیوار منزل آن مرحوم از حضور معتادان و بی‌پناهانی که شب را در منزل پدر شعر انقلاب به سر می‌برند، آسوده خواهند شد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه با تخریب دیوار، حیاط منزل به ویرانه‌ای بی در و پیکر تبدیل شد که در گذشته دربی و دیواری داشت و این روزها که با حکم دادستانی شهرستان سبزوار، دیوار حیاط برداشته شد و نه درب خانه‌ای ماند و نه دیواری که بتواند مانع عبور معتادان و بی‌پناهانی که در آن‌جا به سر می‌برند، بشود.

ای کاش وقتی دادستانی سبزوار حکم تخریب دیوار صادر می‌کرد حکم تعمیر و بازسازی ‌منزل پدر شعر انقلاب و همچنین حکمی نیز برای مسئولانی که وعده دادند و به وعده‌هایشان عمل نکردند صادر می‌کرد.

ورثه و دانشگاه مسئول ساخت هستند

محمد اختریان، مدیر ارتباطات شهرداری سبزوار در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: این اقدام شهرداری سبزوار مطالبه مردمی بود، زیرا کوچه باید تعریض می‌شد و به همین علت، با حکم دادستانی و ‌برای رفع خطر، اقدام به تخریب بخشی از دیوار منزل کردیم.

وی با بیان اینکه خانه استاد سبزواری در فهرست آثار ملی ثبت نشده، اما قدمت بخش غربی آن به دوره قاجار می‌رسد، افزود: این خانه سال 96 طی تفاهم‌نامه‌ ورثه با دانشگاه حکیم سبزواری برای بهره‌برداری ادبی و فرهنگی و مرمت به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار شد، اما دانشگاه تاکنون اقدامی در این باره انجام نداده است.

اختریان در پاسخ به این سؤال که چه کسی مسئول بازسازی دیوار تخریب‌شده و همچنین وضع موجود است، گفت: خرابی دیوار با حکم دادستانی انجام شده و وظیفه دیوارکشی و مرمت خانه با دانشگاه حکیم سبزواری و ورثه مرحوم است و ما کار دیگری در این منزل نداریم.

ای کاش پدر شعر انقلاب در منزلش دفن می‌شد

محمودرضا سلیمانی، رئیس سابق اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار، در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: زمانی که رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار بودم، تلاش بسیاری کردم که پدر شعر انقلاب در منزلش دفن شود؛ اما این اتفاق رخ نداد و یکی از دلایلی که پیشنهاد داده بودم پیکر استاد سبزواری در منزلش دفن شود به همین دلیل بود که شاهد ویرانی منزل ایشان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه از وظایف ذاتی دانشگاه تربیت دانشجو است و نمی‌تواند از بودجه بیت‌المال برای مرمت و بازسازی این منزل هزینه کند، افزود: با وجود اینکه دانشگاه با ورثه آن مرحوم قراردادی بسته است قرار بود این مکان به‌عنوان یک کارگاه آموزشی و مرمتی 15 ساله باشد و در طی زمان‌های مختلف بازسازی شود.

بنابراین گزارش آنچه واضح و روشن است، پدر شعر انقلاب این روزها آرام در پارک جانبازان سبزوار در کنار بزرگان دیگر آرمیده است و این بزرگان کشوری و مسئولان سبزواری و مردم هستند که مدیون آن مرحوم خواهند بود و باید ادای دینی نسبت به این موضوع داشته باشند، دینی که حمید سبزواری با بیش از نیم قرن خدمت صادقانه به کشور و انقلاب ادا کرد و یک ملت به احترام ایشان سر تعظیم فرود آوردند.

و چه زیبا آن شاعر انقلابی قبل از رفتنش سرود:

استخوان بشكسته‌‌ام، وز مومیایی بی نیاز/ گم ‌شدم در خویش، از سنگ مزار من مپرس
در بیابان طلب آواره‌ام چون گردباد/ آشیان بر باد دادم، از غبار من مپرس
غفلت خوش‌باوری‌ها را غرامت می‌دهم/ از جفای دشمن و از مهر یار من مپرس

 

علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha