تازه‌های نشر دینی و قرآنی در نیمه اردیبهشت / صنف نشر در انتظار حمایت‌های دولتی
کد خبر: 3896294
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹

تازه‌های نشر دینی و قرآنی در نیمه اردیبهشت / صنف نشر در انتظار حمایت‌های دولتی

شیوع ویروس کرونا بازار نشر کتاب را به شدت تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از ناشران در این برهه در معرض ورشکستگی قرار دارند و هنوز تصمیم مشخصی برای حمایت از صنوف به ویژه صنف نشر اتخاذ نشده است.

 تازه‌های نشر دینی و قرآنی در اردیهشت/ صنف نشر در انتظار حمایت‌های دولتیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیش از دو ماه است بحران جهانی کرونا بر کشور سایه انداخته است و روز به روز بر تبعات اقتصادی آن افزوده می‌شود، یکی از صنوف متأثر از این بلای همه‌گیر، ناشران و کتابفروشان هستند که هنوز راه‌حل و راهکاری برای خروج از این بحران به‌ آن‌ها ارائه نشده است و اغلب کارشناسان بر حمایت‌های دولتی و ارائه تسهیلات به ناشران تأکید دارند و برخی دیگر هم برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب را راه‌حل مناسبی می‌دانند. کتاب‌های ناشران و به عبارتی سرمایه‌های آن‌ها در انبار‌ها دپو شده است و منتظر اتفاقات و تصمیمات دولت هستند. اما یک اشتباه راهبردی می‌تواند برای همیشه بازار نشر و فروش کتاب ایران را به هم بریزد، اگر در این برهه حتی تعداد بسیاری اندکی از کتابفروشی‌ها را از دست بدهیم، خسارت بزرگی بیش از تعطیلی نمایشگاه کتاب وارد خواهد شد. آنچه گفته شد، خلاصه‌ای از وضعیت نشر کشورمان است.
 
بر اساس ارائه تازه‌های نشر در حوزه دین، قرآن و اندیشه در هر ماه، در گزارش پیش رو تعدادی از این تازه‌ها به مخاطبان معرفی می‌شود.
 
رحیق مختوم
 
جلد ۳۲ کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر آیت الله جوادی آملی منتشر شد. این اثر با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، منتشر شده است. در این مجلد به شرح بخش دوم از جلد ۸ کتاب شریف اسفار پرداخته شده است. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
 
گنجی که می‌جستیم
 
کتاب «گنجی که می‌جستیم»، اثر سیدمهدی شجاعی است که بر پایه داستانی از زندگی حضرت عیسی(ع) به تازگی برای مخاطبان نوشته و انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر کرده است. داستان روایتی است از کشف دو گنج در سفری که او و یارانش به شهری غریب داشتند. گنجی که یکی از دل زمین و دیگری از قلب جوانکی خارکن بیرون می‌آید و در نهایت به پندی برای اصحاب عیسی و مردمان شهر مبدل می‌شود. این داستان ساده، شیوا و دلنشین و آنچه در دل آن روایت می‌شود، گوشه‌ای کوتاه از حکمت‌های دینی و اجتماعی کهن ایران است که در بافت زندگی اجتماعی خانواده‌های ایرانی در سال‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است و شجاعی با یادآوری آن‌ها سعی در بازآفرینی‌شان در ذهن و جان مخاطب دارد. فرم روایی داستان در این کتاب به شکلی انتخاب شده است که با وجود مخاطب هدف داشتن متن، برای سایر گروه‌های سنتی نیز خواندنی و قابل توجه و تأمل است. این کتاب همچنین از تصویرگری‌های ناب فرهاد جمشیدی و نیز هنر گرافیک نرگس زیانی نیز بهره می‌برد.
 
حدیث ولایت
مجموعه بیانات و مکتوبات رهبر معظم انقلاب در کتابی با عنوان «حدیث ولایت» به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. در مقدمه کتاب آمده است: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تجلی هدایت عمومی و تبیین چشم‌انداز‌ها و سیاست‌های کلان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مرتبط با عموم مردم و نیز مسئولان و مدیران نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنرانی‌ها و بیانات در اجتماعات متعدد و مکتوبات در زمینه‌های گوناگون است. با توجه به اهمیت بیانات و مکتوبات معظم‌له به عنوان برترین اسناد متضمن معارف ناب انقلاب اسلامی و جلوه‌های هدایت امت در مسائل و وقایع متعدد و نیز به هدف حفظ و صیانت از آن به عنوان مهم‌ترین اسناد معرفتی ـ سیاسی نظام جمهوری اسلامی، جمع‌آوری، تدوین، انتشار و ترجمه مجموعه بیانات و مکتوبات معظم‌له از مهم‌ترین مأموریت‌های مؤسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌اللّه‌العظمی سیدعلی‌خامنه‌ای «مدظله‌العالی») شمرده می‌شود.
 
مادرتر از مادر
 
کتاب «مادر‌تر از مادر» اثر رویا موسوی گرمارودی است که چهره عرفانی حضرت خدیجه(س) با بیان روان برای مخاطبان به نگارش درآمده و به همت کانون اندیشه جوان به زیور طبع آراسته شده است. این اثر به سبک داستانی بوده و نویسنده درصدد است الگوی عرفانی ملموسی را برای جوانان با تأکید بر حقایق مستند موجود فرا روی مخاطبان قرار دهد. «مادرتر از مادر» در شش فصل نوشته شده و با نگاهی به اتفاقات تاریخی مربوط به دوران حضرت خدیجه با زاویه نگرش برجسته به هفت مورد از مراتب سلوکی وی به سبک داستانی پرداخته شده است.
 
عقل سرخ
 
کتاب «عقل سرخ؛ یادنامه علوم اجتماعی ایران» برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش زیرنظر حمید پارسانیا و به اهتمام سید مجید امامی و آرزو نیکوئیان به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است. در این کتاب مجموعه مقالات و یادداشت‌های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در باب شخصیت و جهان مردی شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی، ابعاد و احوال ظهور دوباره یک قهرمان و پهلوان در سپهر فرهنگ و سیاست، پیروزی خون بر شمشیر و … جمع آوری شده است.
 
میان فرهنگی بودن بدون فرهنگ
کتاب «میان فرهنگی بودن بدون فرهنگ؛ گذر از سیاست هویت به سیاست تمایز» نوشته رضا دهقانی به همت انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است. نویسنده کتاب در معرفی این اثر نوشته است: موضوع کتاب پیش‌رو «سیاست» به‌معنای خطوط کلی برای یکپارچه‌سازی یا ادغام اجتماع است و در پی ترسیم جهانی «میان‌فرهنگی» است که در آن «سیاست تمایز» جایگزین «سیاست هویت» شده است و در این راه با فرهنگ یا هر امر جمعی دیگر نظیر قوم، ملت و امت به عنوان امری جوهری، مخالفت می‌شود. در واقع موضوع زیست جمعی مسالمت‌آمیز خشونت‌زدایی شده در پرتو نفی باور به هویت جمعی جوهری است.
 
کتاب با رویکردی «میان‌رشته‌ای» از مباحث و کتاب‌های دسته اول موجود در «مطالعات فرهنگی»، «مطالعات پسااستعمار» و «فلسفه میان‌فرهنگی» استفاده کرده و سعی می‌کند تا مسئله مهمی تحت عنوان «هویت» را با نگاهی میان‌فرهنگی به چالش بکشد و به ابزار‌های سیاست هویت نظیر «تأکید بر اصالت» و استراتژی‌هایی نظیر «نشان دادن مداوم جامعه در پیچ تاریخی یا برهه حساس کنونی» به‌شکلی انتقادی نگاه کند. اما سیاست مقابل این، «سیاست تمایز» است که در نسبت با جهان متکثر کنونی پدید آمده و عنصر اصلی آن «فرد آزاد» است. این فرد نه امری یک‌دست، بلکه ترکیبی پیچیده از عناصر متفاوت و متعارض فرهنگی ـ قومی است که با خودش هم در تعارض و جهانی چندفرهنگی است. کتاب سعی می‌کند با طرح چیستی «جوامع چندفرهنگی» به‌عنوان جوامع واقعی موجود و «مطلوب» در باب شرایط حرکت به سمت «جوامع میان‌فرهنگی» به‌عنوان جوامع «مطلوب‌تر» تأمل کند.
 
من برمی‌گردم
 
اولین جلد از مجموعه داستان‌های زندگی بانوانی که در زمان ظهور امام زمان(عج) رجعت خواهند کرد، با عنوان «برمی‌گردم» به قلم فاطمه دولتی به همت نشر جمکران روانه بازار نشر شده است. این اثر داستان زندگی یکی از شش بزرگ بانوانی است که رجعت خواهند کرد، مؤمنانی که هر کدامشان از یک نقطه تاریخ بشری گلچین شده و زندگی پرفراز و نشیبشان اشتراکات مفهومی قابل تأملی دارد. در مقدمه کتاب درباره رجعت می‌خوانیم: رجعت از باور‌های اصیل شیعی و اسرار زمان ظهور است که برای اثبات آن به آیات و روایات استناد کرده‌اند. در این‌باره گفته شده که رجعت زنده شدن گروهی از مردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) است. عالمان شیعه رجعت را همزمان با ظهور امام مهدی(عج) دانسته‌اند؛ اما درباره چگونگی آن و رجعت‌کنندگان نظرات متفاوتی وجود دارد. زمانی که حرف از رجعت‌ کنندگان به میان می‌آید، بسیاری از ما به طور ناخودآگاه یاد بزرگ مردانی از طول تاریخ می‌افتیم که در روز ظهور امام زمان را همراهی خواهند کرد، غافل از اینکه در روایتی صحیح از امام صادق(ع) نام بانوان رجعت کننده در روز ظهور نیز عنوان شده است. 
 
رویکردهای فقهی
 
کتاب «رویکرد‌های فقهی (فقه فردی، فقه نظام‌های اجتماعی، فقه حکومتی)» به قلم حجت‌الاسلام احمد واعظی استاد حوزه و دانشگاه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مکتوب و منتشر شده است. این کتاب که در سه بخش و عناوین گوناگون برای «طرح گفتمان علوم انسانی اسلامی» به نگارش در آمده است؛ «فقه فردی (فقه به‌مثابه دانش استنباط احکام مکلفین)»، «ویژگی‌های فقه فردی»، «فقه نظام‌های اجتماعی (فقه به‌مثابه دانش تنقیح نظامات)»، «شهید صدر و نظام اقتصادی اسلام»، «آفاق فلسفی نظام سازی اسلامی»، «راه و روش کشف نظام‌های اجتماعی»، «فقه حکومتی»، «تفاوت فقه حکومتی با فقه سیاسی و دیگر فقه‌های مضاف»، «مبانی و ویژگی‌های فقه حکومتی» شامل جامعیت فقه اسلامی، اصالت بخشی به وجه سیاسی دین، نگاه حداکثری به اهداف، وظایف و موضوع فقه و انعطاف‌پذیری در انطباق با مقتضیات زمان، «تأثیر فقه حکومتی در فرایند استنباط فقهی» و «تأثیر فقه حکومتی بر علم اصول» می‌شود.
 
به اعتقاد نگارنده می‌توان در فضای فقه امامیه به وجود سه رویکرد اصلی اذعان کرد. این سه رویکرد فقهی بر اساس نوع نگاه به کلیت فقه دسته‌بندی شده‌اند. رویکرد‌های فقها به ابواب و مسائل موردی و بخشی فقه، محل بحث نیست. برای مثال می‌توان به شاخه‌ای از فقه یا مسئله‌ای از مسائل فقه متمرکز شد و آرا و انظار فقها در آن باب یا مسئله را دسته‌بندی کرد و به نام «رویکرد‌های فقهی» در آن بخش یا باب یا مسئله معرفی کرد. نظیر این‌که به امر سیاست و حکومت متمرکز شده و رویکرد‌های موجود در فقه شیعه راجع به امر سیاست و حکومت در عصر غیبت را دسته‌بندی کنیم و تکثر آرا یا تحول احتمالی دیدگاه‌های فقهی در این زمینه را مرحله‌بندی و متمایز کنیم. یا برای نمونه به مبحث عدالت توجه کرده اشکال و گونه‌های پرداختن فقهای امامیه به مبحث عدالت را تحت عنوان رویکرد‌های موجود در فقه امامیه نسبت به مسائل عدالت دسته‌بندی کنیم.
 
روشن است که این‌گونه تأملات و بررسی‌ها راجع به آرا و انظار فقهی در حوزه‌ها و مسائل خاص و بخشی فقه، با بحث مورد نظر ما بیگانگی و فاصله دارد و مراد ما از رویکرد‌های فقهی نوع نگاه و تصوری است که از کلیت فقه و رسالت و وظیفه فقه و فقها وجود دارد و اختصاص به باب یا مسئله خاص ندارد و در واقع از سنخ نظریه‌پردازی کلان درباره فقه است.
 
مکتب سیاسی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ انقلاب
«مکتب سیاسی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ انقلاب» به قلم حجت الاسلام محمد طلایی به رشته تحریر درآمده و به همت انتشارات پژوهشکده باقر العلوم(ع) به زیور تبع آراسته شده است. نویسنده در این کتاب سعی کرده با روش تحلیل گفتمانی مکتب سیاسی امام خمینی، تا حدودی نسل جدید را با آرا و افکار امام راحل آشنا کند. بدون شک نام امام خمینی(ره) با تاریخ معاصر جهان آمیخته و به‌ویژه برای مسلمانان نامی آشنا و محبوب است. امام خمینی مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز است. به رغم سیطره تمدن غرب بر جهان امروز و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، امام خمینی(ره) راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرده و منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌روح در عصر حاضر شد. امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص)، تجسم وحدت دین و سیاست بود. ایشان با طرد نگاه حداقلی به دین، قلمرو آن را گسترده و جامع معرفی کرد. دینی یکپارچه با سیاستی الهی که سکولاریزم در آن جایگاهی ندارد؛ حوزه قدسی از حوزه عرفی جدایی ناپذیر است و معنویت گرایی، تهذیب نفس و سلوک عرفانی مغایر با حضور در متن سیاست و اجتماع نیست.
 
جامعِ عرفان نظری و سلوک عملی با سیاست، در شرایطی مکتب خود را ارائه کرد که پارادایم حاکم بر دنیا سکولاریزم با دو ویژگی جدایی دین از سیاست و تفکیک دولت از معنویت بود. راه‌های مختلفی برای شناسایی آرا و اندیشه‌های سیاسی یک اندیشمند وجود دارد. یک راه مناسب برای شناخت امام خمینی(ره) شناسایی اصول مکتب سیاسی و گفتمان ایشان است. مکتب سیاسی عبارت است از منظومه‌ دیدگاه‌ها و آرای یک اندیشمند یا اندیشمندانی که یک دیدگاه نظام‌مند درباره‌ عرصه سیاست عرضه می‌کنند.
 
خال سیاه عربی
 
کتاب «خال سیاه عربی» نوشته حامد عسکری به همت انتشارات امیرکبیر منتشر شد و در چاپ اول آن در سه روز نخست از آغاز پیش‌‎فروش به اتمام رسید. چاپ اول این کتاب در شمارگان هزار نسخه منتشر شده که توزیع نسخه‌های پیش‌فروش آن از اواخر هفته جاری آغاز می‌شود. «خال سیاه عربی» سفرنامه حامد عسکری شاعر و نویسنده به سرزمین حج و حجاز است. نویسنده با اشاره به انگیزه خود از نگارش این سفرنامه گفته است: «در این کتاب جانماز آب نکشیده‌ام و سفارش‌نویسی و کم‌فروشی هم نکردم، خودم بودم و صرفا سعی کردم از مواجه‌ام با یک امر و اتفاق عظیم بگویم. اتفاق و امر عظیمی که برای هر انسانی ممکن است رخ بدهد و هر کسی تجربه‌ای از آن داشته باشد. امیدوارم که مقبول مخاطبان افتد و ذخیره این دنیا و آن دنیایم قرار گیرد.»
 
طلبه تمدن‌گرا
 
نخستین کتاب با موضوع طلبه‌تمدن‌گرا در کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی پژوهشگر و نویسنده به رشته تحریر درآمد. این تحقیق، اثری ترویجی برای طلاب است که شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی در زیست و هویت طلبگی را بدانند و چه بسا آن را در سیره و سلوک خود پیاده کنند. بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت. اهمیت موضوع از آن رو است که طلبه‌ها به رغم انگیزه‌های ایمانی و انقلابی خود و به رغم رشد و ترقیِ جهانی برخی از آنها، تصویر و تعریف روشنی از طلبه تمدن‌گرا ندارند و این موضوع اساساً در جایی و یا در نوشته و کتابی برای آن‌ها ترسیم نشده است. چنین کتابی می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تدریس این قبیل از مقولات در نظام آموزشی حوزه‌ها و برای نهادینه کردن این شاخص‌ها در نظام تربیتی طلاب علوم دینی.
 
رویکرد کلی این نوشته تمدنی بوده و تلاش کرده برخی از شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی که مناسب زیست طلبگی است را بیان کند و آن را بر عالم طلبگی تطبیق نماید. محور‌های بحث در این کتاب ذکر شاخص‌های مدرن و شاخص‌های قرآنی در موضوع تمدن و آنگاه فهرست و توضیح شاخص‌های رویکرد تمدنی و بینش تمدنی در طلبه‌های تمدن‌گراست. علاوه بر ذکر این شاخص‌ها، به محور‌های ذیل هم اشاره شده است: تفسیر تمدنی از مقولات دینی، تفسیر الهیاتی از امور تمدنی، رویکرد تمدنی در میان علمای اسلام (نمونه‌ها)، تمدن اسلامی و حوزه علمیه، حوزه علمیه معاصر و مؤلفه‌های تمدنی آن، چالش‌ها برای طلبه‌های تمدن‌گرا.
 
زوج و خانواده درمانی
 
کتاب «زوج و خانواده درمانی» نوشته «لیندا متکالف» به زبان فارسی ترجمه و به همت انتشارات آرادمان منتشر شد. این اثر با رویکرد «تمرین‌محور» منتشر شده و محمد قمری، ایوب دبیری، مهسا کبیری و روشنک مروج به‌صورت مشترک به فارسی برگردانده‌اند. مترجمان در مقدمه خود بر کتاب آورده‌اند: پدیده‌ها و آسیب‌های مختلفی در جامعه امروزی وجود دارند که بنیان خانواده و استحکام ازدواج را مورد هدف قرار می‌دهند، لذا نیاز به خدمات مشاوره حرفه‌ای در حوزه ازدواج و خانواده بیش از پیش احساس می‌شود. برای حرفه‌ای شدن در امر مشاوره در هر حوزه بایستی با دیدگاه‌ها و نظریه‌های حرفه‌ای آن حوزه آشنا بود. با این حال، صرف آشنایی نظری با نظریه‌ها کافی نیست. بلکه باید نظریه‌ها را در عمل تجربه کرد و تفاوت‌ها را شاهد بود تا به دیدگاه روشنی در خصوص فرایند مشاوره رسید. کتاب تمرین ازدواج و خانواده درمانی، کتاب کاربردی در زمینه مشاوره ازدواج و خانواده است. این کتاب علاوه بر مفروضات نظری هر نظریه فرایند درمان و دیدگاه متخصصان شاغل در این حوزه را ارائه می‌دهد.
 
از ویژگی‌های برجسته این کتاب، شامل مصاحبه با درمانگران متخصص در حوزه هر کدام از نظریه‌ها و همچنین طرح کیس یکسان در انتهای هر فصل و پاسخ دهی متفاوت هر کدام از متخصصان در این خصوص است که خواننده را با تفاوت در فرمول‌بندی کیس و فرایند مشاوره هر نظریه آشنا می‌کند. مطالعه این کتاب، به تمامی دانشجویان رشته‌های یاورانه که علاقه‌مند به کار در حوزه مشاوره و روان‌درمانی ازدواج و خانواده هستند، همچنین متخصصان شاغل در این حوزه پیشنهاد شده است.
 

دعای ابوحمزه ثمالی

 

کتاب «دعای ابوحمزه ثمالی» با ترجمه غلامعلی حدادعادل در ماه مبارک رمضان به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. در مقدمه کتاب آمده است: «دعا علامتی است که از جانب عاشق، به نشانه دوستداری و عشق‌ورزی به سوی معشوق الهی فرستاده می‌شود تا ثابت شود که مهربانی دوسویه و از هر دو سوست. دعا روشن کردن چراغی است در سراچه دل تا نور آن به آسمان رسد. دعا بیان شوق و اظهار اشتیاق است و پاسخی به لطف و رحمت الهی است که به صورت طلب و تقاضا ظاهر می‌شود.» این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است. این دعا از جمله دعا‌هایی که در ماه مبارک رمضان فراوان خوانده می‌شود و بار‌ها به فارسی نیز ترجمه شده و اکنون ترجمه دیگری از آن منتشر شده است.


کتاب گویای صلح امام حسن (ع)


کتاب گویای «صلح امام حسن (ع)» به همت مجموعه ایران صدا، متعلق به صدای جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انتشارات انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سه جلد ۱۵ فصلی در مجموع به مدت ۸۹۶ دقیقه تولید و ضبط شده است. این کتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان در نیمه دوم قرن گذشته هجری قمری و پیشگفتار کوتاه نویسنده درباره تحقیق و کتابش آغاز می‌شود و پس از پرداختی کوتاه به زندگی‌نامه و سیره و سیمای حضرت امام حسن (ع) به سراغ محور اصلی بحث یعنی زندگی سیاسی پرفراز و نشیب ایشان می‌رود. در بخش‌های دوم و سوم که پیکره اصلی تحقیق را شکل می‌دهند، سخن از موقعیت سیاسی ویژه آن روزگار و چرایی و چگونگی صلح و پیامد‌های آن است؛ نویسنده با نگاهی ژرف به تحلیل داده‌های تاریخی و مدارک و اسناد معتبر پرداخته و تصویر روشن و منسجمی از موضوع ارائه کرده است. در بخش پایانی نیز مقایسه‌ای کوتاه و فشرده میان شرایط زمانه امام حسن با روزگار امام حسین (ع) انجام شده است.

 
رسانه‌های نوین؛ درآمدی انتقادی
 
کتاب «رسانه‌های نوین: درآمدی انتقادی» با ترجمه احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مقدمه سعیدرضا عاملی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. هدف اصلی این کتاب، مرور مهم‌ترین مسائل ایجادشده به وسیله مسئله تکنولوژی در فرهنگ است. این کتاب که توسط مارتین لستر، جان دووی، ست گیدینگز، لین گرنت، کران کلی (استادان گروه فرهنگ، رسانه و نمایش در دانشگاه غرب انگلستان) در پنج فصل تدوین شده، مقدمه‌ای بر فرهنگ، تاریخ، تکنولوژی‌ها و نظریه‌های رسانه‌های نوین است. این اثر در بیش از یک دهه گذشته یکی از متون اصلی درس‌های مربوط به فضای مجازی در دانشگاه‌های مختلف دنیا بوده و بیش از ۱۳۰۰ مقاله، کتاب و سند علمی، به این کتاب ارجاع داده‌اند. نویسندگان این کتاب در پی یافتن مسائل اصلی تکنولوژی و فرهنگ تلاش می‌کنند به پرسش‌هایی نظیر اینکه چه چیزی باعث نوبودگی رسانه‌ها می‌شود؟ آیا ویژگی‌های اصلی‌ای وجود دارد که به ما امکان دهد تا امر «نو» را از امر «کهنه» تشخیص دهیم؟ تغییر تکنولوژیک چه نقشی در این کار دارد؟ رسانه‌های نوین چه پرسش‌هایی در مورد چارچوب‌های تحلیلی موجود مطرح می‌کنند؟ پاسخ دهند. نویسندگان این کتاب تأکید دارند که با دقت در تاریخ و مسائل تکنولوژی در فرهنگ، برای فهم محیطمان و اینکه چگونه این محیط چنین شکل غریبی به خود گرفته است تلاش می‌کنند. پنج فصل این کتاب عبارت است از: «رسانه‌های نوین و تکنولوژی‌های نوین»، «رسانه‌های نوین و فرهنگ دیداری»، «شبکه‌ها، کاربران و علم اقتصاد»، «رسانه‌های نوین در زندگی روزمره» و «فرهنگ مجازی: تکنولوژی، طبیعت و فرهنگ».
 
حجاب در صدر اسلام
 
کتاب «حجاب در صدر اسلام» که در پاسخ به کتابی با عنوان «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» نوشته امیرحسین ترکاشوند نوشته شده است، به قلم محمدرضا شاه‌سنایی از دانش آموختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی نگاشته شده است. حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) پس از اینکه مجوز چاپ و نشر عمومی به دست نیاورد، ابتدا به صورت محدود در بین قرآن‌پژوهان، فقها، مراجع و شخصیت‌های برجسته علمی و آنگاه در قالب سی‌دی و سرانجام در فضای مجازی پخش و منتشر شد و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. عبدالامیر خطاط، مجید دهقان، حسین سوزنچی و سایت باشگاه اندیشه به نقد این کتاب پرداخته‌اند.
 
نصیحت در فقه سیاسی
 
کتاب نصیحت در فقه سیاسی شیعه تألیف علی شیرخانی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به همت انتشارات خرسندی منتشر شد. این اثر چهارمین جلد از مجموعه مجلدات فقه سیاسی است. جلد اول با عنوان بیعت در فقه سیاسی در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. در این اثر این بحث که بیعت عهد یا ایقاع است بحث شد. همچنین در دوره معصومین به چه معناست و در دوره غیبت به چه معناست و… مورد واکاوی قرار گرفت. در جلد دوم زن در فقه سیاسی شیعه نوشته شد. در این اثر جایگاه زنان در جامعه اسلامی دارد و آیا می‌تواند حاکم بشود یا خیر مورد بحث قرار گرفت. در جلد سوم نظارت در حکومت مورد بررسی قرار گرفت، اینکه قالب‌هایی در بحث نظارت وجود دارد یا خیر؟ در این اثر امر به معروف و نهی از منکر مفصل به صورت عقلی و نقلی بررسی شده است. در جلد چهارم خیرخواهی برای حاکمان با توجه به روایت‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت. در زمان معصوم و غیبت خیرخواهی به چه معناست؟ آیا انواعی دارد یا ندارد؟ در فقه ما دو نوع نصیحت مطرح شده و تکالیف متقابل نصیحت کننده و نصیحت شونده از لحاظ ایجاب و قبول و … چگونه است؟ و وجوب و عدم وجوب را با ادله موجود بحث کردم. این مباحث قبلاً تدریس شده بعد قلمی و نگارش شده است.
 
جذبه عشق
 
کتاب «جذبه عشق» تفسیر آیه شریفه «وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» است که در ضمن آن اهمیت و ضرورت عشق پروردگار و راه‌های تحصیل محبت الهی در چهار فصل و ٣٢٨ صفحه مطرح شده است. این کتاب از سلسله دروس تفسیری عرفانی آیت الله سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (شاگرد سلوکی مرحوم سید هاشم حداد الموسوی و مرحوم آیت الله علامه حسینی طهرانی و فرزند ارشد علامه طهرانی) است. این اثر که به صورت اینترنتی قابل دانلود است، علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی کتاب می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند؛ مراجعه به پایگاه فروشگاه اینترنتی نور به نشانی http://nashrenoor.ir و تماس با انتشارات علامه طباطبایی با شماره ٠۵١٣۵۵٩٢١٢۵.
 
اخلاق دانشگاهیان
 
کتاب «اخلاق دانشگاهیان»، نوشته حمیده رفیعی بلداجی، علی خورسندی طاسکوه و حسن ملکی به همت انتشارات رشد فرهنگ منتشر شد. این اثر در پنج فصل، ضرورت‌ها و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی را تحلیل و مطالعه می‌کند. فصل اول با عنوان «درآمدی بر اخلاق»، به مفهوم‌شناسی، فلسفه و چیستی، علم اخلاق، ارزش‌شناسی، ابعاد و مسائل اخلاق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان «اخلاق حرفه‌ای» بر مؤلفه‌هایی، چون ویژگی‌ها و عوامل پایه‌ای اخلاق حرفه‌ای، نظام‌های مختلف اخلاق حرفه‌ای، عوامل روانشناختی و اجتماعی اخلاق حرفه‌ای، و عوامل و موانع رشد و تحقق اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها متمرکز است. فصل سوم به شکل تخصصی‌تری روی «اخلاق در آموزش عالی» متمرکز است و مباحثی از قبیل هویت سازمانی و محیطی دانشگاه، اخلاق در آموزش، اخلاق در پژوهش، استلزامات حرفه استادی و عهدنامه‌ها و منشور‌های اخلاقی دانشگاه می‌پردازد. فصل چهارم با عنوان «ویژگی‌های اخلاق اعضای هیئت علمی» به داده‌ها و یافته‌های میدانی این مطالعه در خصوص دانشگاهیان و در فصل پنجم با عنوان «توسعه اخلاق دانشگاهی به ارائه مجموعه‌ای از راهکار‌های کاربردی و پیشنهادات سیاستی می‌پردازد.
 
 
انتهای پیام
captcha