حملات شیطان از دو سنگر اعتقادات و عبادات است
کد خبر: 3896949
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

حملات شیطان از دو سنگر اعتقادات و عبادات است

آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا به نقل از یکی از اولیای الهی در مورد مصادیق شرور و حملات شیطان بیان کرد: حمله شیطان از دو سنگر اعتقادات و عبادات صورت می‌گیرد.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، از اساتید برجسته اخلاق در برنامه تلویزیونی «نجوای عارفانه» که بامداد امروز، 17 اردیبهشت‌ماه از شبکه چهارم سیما پخش شد، به بیان نکاتی در زمینه مصادیق شرور شیطان پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه فرمودند که «واکفنی شر الشیطان» که یعنی خدایا مرا از شر شیطان حفظ کن. تحقق شر شیطان مصادیق زیادی دارد که برخی از آنها را با مقدماتی گفته‌ام. برخی از شرور شیطانی را اگر بی‌مقدمه بگوییم، اصلا کسی قبول نمی‌کند. در این زمینه نیز از یکی از اولیای خدا یادگاری دارم که مطرح می‌کنم. یک وقت است که یک طلبه گناهکار مثل بنده جمله‌ای را در کتابی می‌گوید و بازگو می‌کند، اما یک‌وقت است که یک راه‌رفته‌ای حرفی می‌زند که خیلی مهم است. بسیار مهم است که راه رفته‌ای که نبض در دستش است، حرفی بزند.

حمله شیطان از دو سنگر اعتقادات و عبادات است

آن ولی خدا می‌فرمود که حمله شیطان معمولاً از یکی از دو سنگر واقع می‌شود که عبارت از سنگر اعتقادی و عبادات است. شیطان حمله‌های زیادی دارد که اگر بخواهیم مطرح کنیم، مفصل است، اما این حرف خیلی حرف زیبایی است که غالباً حمله شیطان مخصوصاً نسبت به جوانان از یکی از دو سنگر اعتقادی و عبادی است.

یک جوانی است مهذب و محترم که مشغول درس خواندن است و آلودگی هم ندارد و متدین هم هست و به وظایف دینی‌ خود می‌رسد و رو به ترقی است. شیطان یک وقت از سنگر عقاید به او حمله می‌کند؛ به این صورت که اصلاً از کجا معلوم که این حرف‌ها درست باشد؟ در مورد نماز و دعا القای شبهه می‌کند و اتفاقاً گاهی اوقات شیاطین انسی این کار را می‌کنند.

یک‌وقت جوانی به من گفت که استادی دارم که چنین و چنان می‌گوید، به او گفتم استادت کیست؟ گفت ایشان راضی نیستند نامشان را ببرم. گفتم این برای تو حصاری درست کرده که هرچه گفت بگویی چشم. اما این روش تربیت نیست. در حوزه‌های علمیه که بودیم یک‌وقت یک بزرگی چیزی را می‌گفت، خدمت علامه طباطبایی و یا آیت‌الله اراکی می‌رفتیم و این حرف را عرضه می‌کردیم. لذا برای ما بن‌بستی نبود و می‌توانستیم بپرسیم. گاهی برای جوان حصاری درست می‌شود که گمراه خواهد شد.

حمله شیطان از سنگر اعتقادات چگونه است؟

اما گاهی اوقات شیطان از سنگر عقاید حمله می‌کند. تخریب همیشه آسان‌تر از آباد کردن است. شما دو اتاق را در نظر بگیرید و به دست کارگر بسپارید، خواهید دید که در یک ساعت آن را خراب می‌کنند، اما اگر بخواهید مانند این دو اتاق را به وجود آورید، زمان می‌برد و این مثال در هدایت و ضلالت نیز صادق است و گمراه کردن کسی کاری ندارد. مخصوصاً اگر کم‌سواد و کم‌مایه هم باشد، به راحتی گمراه می‌شود. در قرآن فرمود وای بر نمازگزارانی که در نمازشان ریا می‌کنند. اگر از این جمله‌های قرآنی یک عبارت را حذف کنیم و به دست یک بی‌سواد بدهیم، یقیناً گمراه می‌شود. مانند همین آیه که فقط وای بر نمازگزاران را بخوانیم و به بقیه آیه کاری نداشته باشیم. یا اینکه خدا می‌فرماید در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، حال اگر فقط عبارت به نماز نزدیک نشوید را بخوانید، ممکن است دیگران به راحتی گمراه شوند.

جوانی است که دارد راه خدا را می‌رود و می‌تواند به عنوان یک پزشک یا معلم و ... وارد جامعه شود، اما شیطان می‌آید و از یکی از دو سنگر او را مورد حمله قرار می‌دهد و خدا شاهد است که این حرف کاملا در جامعه محسوس شده است و به همین دلیل است که راه رفته‌ها زیبا حرف می‌زنند. پس حمله یا از سنگر عقاید است و یا از سنگر عبادات.

وسوسه‌های شیطانی حمله از سنگر عبادات است

حمله از سنگر عبادات نیز اینطور است که طرف مرتباً دچار وسوسه می‌شود. یعنی نمازش را مجدد می‌خواند و یا وقت می‌خواهد غسل کند وقتی زیر دوش می‌رود به اندازه 30 نفر آب مصرف می‌کند. در حالی که اگر یک نفر فقط 30 ثانیه به صورت معمولی زیر دوش بایستد به تمام بدنش آب می‌رسد. آن چیزی که بزرگان در این زمینه فرموده‌اند نیز این است که راه چاره در عدم اعتنا به این وسوسه‌ها است.

انتهای پیام
captcha