تبلیغ دینی نیازمند منطق قوی است
کد خبر: 3905993
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

تبلیغ دینی نیازمند منطق قوی است

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان گفت: در زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید تلاش خودمان را مضاعف کرده و حکیمانه، دلسوزانه و با منطق قوی وارد این میدان شویم.

تبلیغ دینی نیازمند منطق قوی است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در خصوص شرایط لازم برای یک تبلیغ کارآمد، اظهار کرد: اثرگذاری تبلیغ در وهله اول به شخصیت مبلغ برمی‌گردد. یک شخصیت خودساخته و فرهیخته که از روش‌های گوناگون ابلاغ پیام اعم از روش‌های گفتاری، رسانه‌ای و عملی استفاده می‌کند، مسلما موفق‌تر خواهد بود. مبلغ علاوه بر روش‌های شفاهی، در حوزه عمل نیز باید الگو و نمونه باشد.

وی افزود: اصل دوم در تبلیغ، توجه به کسانی است که می‌خواهیم برای آنها تبلیغ انجام دهیم. در واقع، شناخت مخاطب، مقتضیات زمان و شرایط مکان، از اصول اساسی تبلیغ محسوب می‌شود. پیامبر اکرم(ص) که اولین مبلغ اسلام بود، یک دوره خودسازی و ارتباط با خدا را تجربه کرد و با آگاهی از منطقه‌ای که در آن متولد و بزرگ شده بود، موفق شد آن جمعیت را به طرف خدا به حرکت درآورد.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی به تعبیر مقام معظم رهبری، فرصتی عالی برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم معارف دینی را لحظه به لحظه و در ساعات مختلف، به زبان نسل جوان و مردم در فضای عمومی اینترنت در اختیار آنها قرار دهیم. البته این کار باید هنرمندانه، بلیغ، فصیح و به دور از استرس و کلمات مغلق انجام شود تا بتوانیم دین را بدون پیرایه به افراد معرفی کنیم. هر چیزی آفتی دارد، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز به دریایی می‌مانند که هم کوسه دارد و هم ماهی قزل‌آلا و خاویار و در عین حال که باید از این فرصت استفاده کرد، مراقب آسیب‌های آن نیز باید بود.

حجت‌الاسلام گرجی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از روش‌های گفتاری قبل از اینکه عمل صورت بگیرد، فقدان روش تربیتی و تبلیغی درست، رویکرد عامیانه به تبلیغ، سرزنش، پرخاشگری و تندخویی، از عواملی است که به تبلیغ آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی در زمینه تبلیغ در کشور ما انجام شده است، ولی تا نقطه مطلوب و آنچه مورد انتظار دین است، فاصله زیادی داریم و باید تلاش خودمان را مضاعف کنیم. قرآن در آیه 125 سوره نحل می‌فرماید: «ادْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ...؛ (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن». در واقع باید حکیمانه، دلسوزانه و با منطق قوی وارد این میدان شویم.

انتهای پیام
captcha