مبارزه جدی با فساد؛ نقطه قوت تحول در دستگاه قضا / آماده همکاری با تمام نهادها هستیم
کد خبر: 3906900
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

مبارزه جدی با فساد؛ نقطه قوت تحول در دستگاه قضا / آماده همکاری با تمام نهادها هستیم

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه ارتباطات در قوه قضائیه با مردم دو طرفه شده و مردم برای مبارزه با فساد به میدان آمده‌اند، مبارزه جدی با فساد را از جمله نقاط قوت تحول در دستگاه قضا دانست.

به گزارش ایکنا از فارس، محمدحسین میرشکاری، رئیس  مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس امروز، 5 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه با تغییر ریاست قوه قضائیه چندین اتفاق مثبت رخ داده است، گفت: بحمد الهی ارتباط با مردم در این قوه افزایش پیدا کرده و ارتباطات دو طرفه شده است و مردم برای مبارزه با فساد به میدان آمده‌اند.

وی، مبارزه جدی با فساد را از دیگر نقاط قوت تحول در قوه قضائیه دانست و افزود: مبارزه با فساد عملاً آغاز شده است به خصوص اینکه قوه قضائیه این کار را در درون خودش هم انجام می‌دهد.

میرشکاری نقش خبرنگاران را در امر مبارزه با فساد یادآور شد و گفت: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم و فریاد عدالت‌خواهی سر دهیم، راهی جز حضور اصحاب رسانه نداریم.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مرکز کارشناسان رسمی قوه قضائیه پرداخت و گفت: کارشناس رسمی قوه قضائیه یا کارشناس رسمی دادگستری یک فرد امین قوه قضائیه و متخصص در امر مربوطه و متبحر در تبدیل محتوای حقوقی یا کیفری به آمار و ارقام و تحلیل و مهندسی و برهان است به‌گونه‌ای که تبدیل به رأی شود.

میرشکاری با بیان اینکه در واقع کارشناس رسمی دادگستری بازوی قدرتمند و تخصصی قاضی در اجرای عدالت است، گفت: اگر کارشناس رسمی کارش را خوب انجام دهد، قطعاً آرای موثری صادر خواهد شد و اگر این اتفاق نیفتد، قطعاً خطاهای زیادی در آرا خواهیم داشت.

رئیس مرکز کارشناسان دادگستری فارس یادآور شد: در قدیم به هر دلایلی کارشناس رسمی به یک کالای لوکس تبدیل شده بود و یک اختلاف نظری بین شورای نگهبان و مجلس اتفاق افتاد، چون مجلس مصوب کرد که کانون کارشناسان نیرو بگیرد اما شورای نگهبان رد کرد و اگر اختلاف نظر بین دو مجموعه باشد به تشخیص مصلحت نظام می‌رود و در نهایت آیت‌الله شاهرودی بنیانگذار این مجموعه بود که از سال 1378 کار خود را آغاز کرد و اولین دوره کارشناسان رسمی دادگستری به‌عنوان مرکز در خود قوه قضائیه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه امروز رئیس مرکز کارشناسان رسمی توسط رئیس قوه قضائیه مستقیماً انتخاب می‌شود، گفت: در استان‌ها علاوه بر هیئت مدیره‌های استانی، یک هیئت نظارت از خود قوه قضائیه هم هستند و اکنون رئیس کل دادگستری بر کار مرکز کارشناسان رسمی قضاوت می‌کنند.

میرشکاری با تصریح اینکه نظارت بیشتری بر روی مجموعه رئیس مرکز کارشناسان رسمی قوه قضائیه نسبت به کانون وجود دارد، گفت: به همین دلیل چند مسئله قرار است اجرایی و عملیاتی کنیم. اول اینکه در ارجاعات خود شفافیت داریم و ارجاعاتی که به کارشناسان رسمی از سوی دستگاه قضا داده می‌شود ارجاعاتی است که از سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌آید.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس ادامه داد: در این راستا شفافیت ایجاد کرده و درخواست کردیم تا دستگاه‌ها ارجاع به نام کارشناسان ندشاته باشند چون ممکن است فساد ایجاد شود و اگر به مرکز یا کانون مستقیماً نامه بزنند، کارشناس بی نام بخواهند و این مسئله چند نکته مثبت دارد اول اینکه صلاحیت، وضعیت و تخصص به روز کارشناسان را خود مرکز یا کانون بهتر می‌داند و دوم اینکه بین کارشناسان نیز به عدالت رفتار کردیم تا اینگونه نباشد یک کارشناس در ماه 20 مورد کارشناسی داشته باشد و کارشناس دیگر هیچ موردی نداشته باشد.

وی در عین حال این نکته را یادآور شد که هر فردی از کارشناس رسمی دادگستری عضو مرکز هر گلایه‌ای داشت، می‌تواند مستقیماً از آن کارشناس شکایت کند و به دادسرا برود و هیچ منعی برای رسیدگی به تخلفات نیست و عملاً مردم و کارشناسان رسمی در این مجموعه برابر هستند، ضمن اینکه احترام مردم در اولویت است.

میرشکاری اقدام دیگر این مجموعه را تقویت ارتباطات با جامعه دانست و گفت: کارشناسان رسمی دادگستری فرزندان متخصص جامعه هستند که می‌توانند علاوه بر کارهای کارشناسی جلوی تخلفات احتمالی را گرفته و حتی مشاوران خوبی برای مدیران دستگاه‌ها باشند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه کارشناسان این مرکز برای کار مشاوره آمادگی همکاری با مسئولان دستگاه‌ها را دارند، گفت: متأسفانه در بسیاری از دستگاه‌هایی که در قانون برای استفاده از ظرفیت کارشناسان رسمی پیش‎‌بینی شده، از کارشناس رسمی استفاده نمی‌کنند و در جاهایی هم از افراد خاصی استفاده می‌کنند که این مسئله ممکن است بیت‌المل را به خطر اندازد و گاهاً هم مردم اذیت شوند.

وی تأکید کرد: به همین دلیل ما درخواست کردیم که تمام موارد مورد نیاز کارشناسی به مرکز کارشناسان رسمی ارجاع دهند تا هم به‌صورت بینا و هم به صورت تصادفی با اجرای عدالت به افراد دارای صلاحیت آنان را ارجاع داده و از ظرفیتشان استفاده کنیم.

میرشکاری بیان کرد: نکته دیگری که خیلی برای ما مهم است، بحث آموزش کارشناسان است؛ هر کسی که در هر شغلی کار می‌کند نیاز دارد که اطلاعاتش به روز باشد. با توجه به اینکه کارشناسان رسمی معمولاً اشخاص متبحر جامعه هستند، گاهاً احساس می‌کنند که خیلی از مطالب علمی را می‌دانند لذا در این راستا برای آموزش آنان از اساتید دانشگاه‌ها و افراد اجرایی به‌عنوان اساتید استفاده کردیم.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا کلاس‌های مجازی آغاز شده و افراد آموزش‌های لازم را می‌بینند، گفت: اگر امروز به‌عنوان یک کارشناس رسمی می‌خواهیم با دستگاه‌ها همکاری داشته باشیم، باید توانمندی لازم را هم داشته باشیم که در این زمینه اقداماتی انجام شده است.

وی از فعالیت 530 کارشناس رسمی و متبحر در استان خبر داد و گفت: در این زمینه فارس یکی از استان‌های برخوردار از نیروی انسانی است و بسیاری از رشته‌ها و صلاحیت‌های نیروها هم جدید است.

میرشکاری از برگزاری آزمون ورودی این مرکز در شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امسال بسیاری از سخت‌گیری‌های آزمون ورودی را ندریم پیش‌بینی می‌کنیم که در آزمون امسال بیش از یک هزار نفر کارشناس را داشته باشیم البته هنوز آمار ثبت‌نام‌ها اعلام نشده است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس از دیگر نکات مثبت استان را تخصص نیروها دانست و گفت: استان فارس در خیلی از موارد تخصصی پیش‌رو است و کمیته‌های تخصصی فراوانی را تعیین کرده است.این مرکز دارای 7 عضو هیئت مدیره است که کارها را بین کارشناسان تقسیم می‌کند اما خود اعضای هیئت مدیره در هر جایی که ممکن است پستی داده شود، ورود نمی‌کنند و تلاش می‌کنند تا از ظرفیت تک تک کارشناسان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: در هر قضیه و موضوعی اگر میخواهد اتفاق مثبت بیفتد اول خود مردم باید ورود کنند که رسانه‌ها پیشانی اصلی تفکر مردم هستند و باید خودشان بخواهند و در موارد تخصصی پیگیر و مطالبه‌گر باشند و ما هم آمادگی داریم تا در هر مجموعه‌ای اعم از دولتی و غیردولتی و امنیتی و غیره از تفکر متخصصان خود استفاده کرده و پاسخ‌گوی نیاز مردم باشیم.

انتهای پیام
captcha