توسعه جامعه انسانی با پرورش کودکان آگاه ممکن می‌شود
کد خبر: 3910226
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

توسعه جامعه انسانی با پرورش کودکان آگاه ممکن می‌شود

فعال انجمن ادبی خانه ادبیات استان اردبیل گفت: کشور‌های توسعه یافته از دهه‌های گذشته به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان پی برده و از آن بهره بسیار برده‌اند، چرا که توسعه جامعه انسانی جز با پرورش کودکان و نوجوانان آگاه، ممکن نمی‌شود.

توسعه جامعه انسانی با پرورش کودکان آگاه ممکن می‌شودپروین توکلی، فعال انجمن ادبی خانه ادبیات استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان، کارکردها، نیازها، چالش‌ها و تهدید‌های پیش روی آن، گفت: ادبیات کودک و نوجوان شاخه‌ای از زبان و ادبیات فارسی است که شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامیانه، نوشته‌ها، قصه‌ها و حتی لالایی‌ها، داستان‌ها و نمایشنامه‌ها در زمینه‌های دین و اجتماع و علم می‌شود که این نوع ادبیات به رشد و شخصیت کودک و نوجوان کمک می‌کند.

توکلی افزود: ادبیات همواره یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌ها و مهم‌ترین ابزار‌ها برای انتقال مباحث فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است و در شکل‌گیری هویت آحاد جامعه نیز نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: کشور‌های توسعه یافته از دهه‌های گذشته به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان پی برده و از آن بهره بسیار برده‌اند، چرا که توسعه انسانی جز با پرورش کودکان و نوجوانانی آگاه ممکن نمی‌شود، در کشور ما نیز تلاش‌هایی برای آموزش کودکان و نوجوانان به واسطه ادبیات انجام شده و موفق بودن یا موفق نبودن این تلاش‌ها از دید کارشناسان قابل بحث است.

توکلی بیان کرد: هر نظریه‌ای در اجتماع اهدافی را دنبال می‌کند وعلاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و سرگرم کردن و لذت بخش بودن و شناساندن ارزش آن به کودک از جمله اهداف ادبیات کودک و نوجوان است.

وی اظهار کرد: دنیا به طرز شگفت آوری و با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر است، بنابراین بچه‌هایی که در این دنیا زندگی می‌کنند با مناسبت‌های جدید دنیا ارتباط برقرار می‌کنند، مطالبات، توقع‌ها و نیاز‌های آن‌ها روز به روز نه تن‌ها نسبت به کودکان و نوجوانان دهه‌های قبل، بلکه سده‌های قبل در حال تغییر است و این طبیعی است که ادبیات‌شان هم تغییر کند، چون قرار است بخشی از نیاز‌های متفاوت و امروزی آنان با این ادبیات پاسخ داده شود.

توکلی تصریح کرد: در حقیقت مراد از ادبیات کودک و نوجوان یعنی نوشته‌هایی که در آن حس کودکانه بوده و به زبان و نثری متناسب با سطح سوادکودکان و نوجوانان نوشته شده باشد. ایرانیان از قدیم به امرتربیت کودک توجه بیشتری داشتند و آن را از وظایف مهم والدین می‌دانستند، در مورد این نوع ادبیات چارچوب و طرح مشخصی لازم است تا بتواند محور ساختار را برای برقراری ارتباط کودک نمایان سازند.

وی در پایان افزود: به بیان دیگر ادبیات، یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌ها و مهم‌ترین ابزار‌ها برای انتقال مباحث فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است.

انتهای پیام
captcha