پروین توکلی، فعال انجمن ادبی خانه ادبیات استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان، کارکردها، نیازها، چالشها و تهدیدهای پیش روی آن، گفت: ادبیات کودک و نوجوان شاخهای از زبان و ادبیات فارسی است که شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامیانه، نوشتهها، قصهها و حتی لالاییها، داستانها و نمایشنامهها در زمینههای دین و اجتماع و علم میشود که این نوع ادبیات به رشد و شخصیت کودک و نوجوان کمک میکند.
توکلی افزود: ادبیات همواره یکی از بنیادیترین زیرساختها و مهمترین ابزارها برای انتقال مباحث فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است و در شکلگیری هویت آحاد جامعه نیز نقش بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته از دهههای گذشته به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان پی برده و از آن بهره بسیار بردهاند، چرا که توسعه انسانی جز با پرورش کودکان و نوجوانانی آگاه ممکن نمیشود، در کشور ما نیز تلاشهایی برای آموزش کودکان و نوجوانان به واسطه ادبیات انجام شده و موفق بودن یا موفق نبودن این تلاشها از دید کارشناسان قابل بحث است.
توکلی بیان کرد: هر نظریهای در اجتماع اهدافی را دنبال میکند وعلاقهمند کردن کودک به مطالعه و سرگرم کردن و لذت بخش بودن و شناساندن ارزش آن به کودک از جمله اهداف ادبیات کودک و نوجوان است.
وی اظهار کرد: دنیا به طرز شگفت آوری و با سرعت بیسابقهای در حال تغییر است، بنابراین بچههایی که در این دنیا زندگی میکنند با مناسبتهای جدید دنیا ارتباط برقرار میکنند، مطالبات، توقعها و نیازهای آنها روز به روز نه تنها نسبت به کودکان و نوجوانان دهههای قبل، بلکه سدههای قبل در حال تغییر است و این طبیعی است که ادبیاتشان هم تغییر کند، چون قرار است بخشی از نیازهای متفاوت و امروزی آنان با این ادبیات پاسخ داده شود.
توکلی تصریح کرد: در حقیقت مراد از ادبیات کودک و نوجوان یعنی نوشتههایی که در آن حس کودکانه بوده و به زبان و نثری متناسب با سطح سوادکودکان و نوجوانان نوشته شده باشد. ایرانیان از قدیم به امرتربیت کودک توجه بیشتری داشتند و آن را از وظایف مهم والدین میدانستند، در مورد این نوع ادبیات چارچوب و طرح مشخصی لازم است تا بتواند محور ساختار را برای برقراری ارتباط کودک نمایان سازند.
وی در پایان افزود: به بیان دیگر ادبیات، یکی از بنیادیترین زیرساختها و مهمترین ابزارها برای انتقال مباحث فرهنگی و اجتماعی هر کشوری است.
انتهای پیام