برندپوشی، استعمار فکری جوانان محسوب می‌شود
کد خبر: 3910425
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
فرشته روح‌افزا:

برندپوشی، استعمار فکری جوانان محسوب می‌شود

یک پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: برندپوشی به نوعی استعمار فکری برای جوانان امروز به‌ شمار می‌رود و همواره برخی از جوانان بر این باور هستند که اگر لباس‌های برند بپوشند و با این پوشش در جامعه ظاهر شوند، از شخصیت بالاتری برخوردار خواهند شد.

برندپوشی یک استعمار فکری برای جوانان امروز محسوب می‌شودفرشته روح‌افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و معاون سابق شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره بحث عفاف و حجاب و مقوله برندپوشی که امروزه جوانان زیادی به این سمت پیش رفته‌اند و آن‌را نوعی شخصیت برای خود تلقی می‌کنند، گفت: بحث برندپوشی که امروزه جوانان زیادی را به سمت خود کشانده را می‌توان نوعی بحث اقتصادی نیز دانست.

وی افزود: افرادی که کاسب اقتصادی هستند، برای اینکه به پول بیشتری دست پیدا کنند، انواع جدیدی از لباس‌ها را طراحی می‎کنند و برندی را هم برای این طرح‌های خود انتخاب و سعی می‌کنند با تبلیغات گسترده‌ مبنی بر اینکه هر کسی این نوع پوشش را داشته باشد و از این لباس‌های برند استفاده کند از شخصیت بهتری در جامعه برخوردار خواهد شد، افراد را تشویق به استفاده از برند کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در واقع این دسته از کاسبان اقتصادی، هویت و شخصیت افراد را از آن‌ها می‌گیرند و در قالب‌های مختلفی به او القا می‌کنند تا از چنین لباس‌هایی استفاده کند و هر بار هم با آمدن طرح‌های جدید ترغیب شوند تا از آن‌ها در راستای تنوع لباس‌های خود استفاده کنند و در حقیقت با این کار به نوعی هویت و فرهنگ دیگری را برای افراد ایجاد می‌کنند و می‌گویند که تو باید از این لباس‌ها استفاده کنی، زیرا که این‌ نوع پوشش برای تو شخصیت به ارمغان می‌آورد.

روح‌افزا بیان کرد: شاید برای برخی از افراد سخت باشد که لباس‌های برند را با هزینه‌های زیاد تهیه کنند و یا برخی از آن‌ها به پوشیدن این نوع لباس‌ها علاقه نداشته باشند، اما کاسبان اقتصادی با ایجاد فرهنگ و هویت‌بخشی به آن‌ها کاری می‌کنند که افراد با توجه به شرایطی که دارند و به آن اشاره شد، باز هم به سمت پوشیدن این نوع لباس‌ها بروند که به نوعی با حجابی که قرآن برای ما سفارش کرده است فاصله زیادی دارند.

منافع اقتصادی ذهن‌ جوانان را خدشه‌دار می‌کند

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده عامل ایجاد این نوع باورها و فرهنگ‌ها را کاسبان اقتصادی دانست و تصریح کرد: در واقع کاسبان اقتصادی هستند که این باور را در مردم ایجاد می‌کنند که فردی که از برند و مد تبعیت می‌کند، فردی باشخصیت و به‌روز است و با توجه به اینکه هر روز هم یک نوع طرح و یا برند جدیدی را برای مردم تعریف می‌کنند، با قابلیت‌هایی که دارند مردم را به سمت پوشیدن لباس‌های برند نیز تشویق می‌کنند.

وی گفت: از این رو باید این امر را در نظر داشت که این نوع پوشش‌ها و یا برندها توسط مردم القا و ساخته نشده است، بلکه عده‌ای، این‌ لباس‌ها را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند و برای اینکه محصولات خود را به فروش برسانند، هر روز شکلی برای لباس‌ها طراحی کرده و آن‌ها را در قالب‌‍‌های مختلف برای مردم تبلیغ می‌کنند.

روح‌افزا اضافه کرد: در سال‌های گذشته و پیش از اینکه این نوع لباس‌ها به‌عنوان پوشش، فرهنگ و به نوعی مد برای مردم شناخته شوند، این لباس‌ها را حتی در شأن خودمان هم نمی‌دانستیم و از آن‌ها استفاده نمی‌کردیم، اما امروزه شاهد هستیم که اینگونه لباس‌ها در جامعه یک فرهنگ شناخته می‌شوند و جایگاه ویژه‌ای را برای خود پیدا کرده‌اند و حتی به عقیده برخی‌ها، موجب شخصیت دادن نیز می‌شوند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در حقیقت کاسبان اقتصادی با اینگونه اقداماتی که انجام می‌دهند، ذهن‌های جوانان را خدشه‌دار می‌کنند و مقوله‌ها و مباحث دیگری را جایگزین مباحثی می‌کنند که افراد به آن‌ها باور دارند؛ چرا که این اقدامات، منافع اقتصادی را برای آن‌ها به همراه دارد. از این رو باید گفت که هیچ‌یک از این امور با سبک زندگی اسلامی هم‌خوانی ندارد، زیرا در جایی از قرآن گفته نشده که افراد برای ظاهر شدن و خوب بودن در جامعه باید با هویت‌های غلط حضور داشته باشند.

برندپوشی؛ عامل آشفتگی ذهنی

روح‌افزا با بیان اینکه در این میان شاید برخی از این افرادی که از این لباس‌ها و نوع پوشش‌ها استفاده می‌کنند، علاقه‌ای به این سبک‌ها نداشته باشند، اما برای اینکه در جامعه دیده شوند و مورد توجه دیگران قرار گیرند، به سمت استفاده از این لباس‌ها سوق پیدا می‌کنند، گفت: این در حالی است که دین نیز چنین روش‌هایی را اشتباه دانسته و هیچگونه سفارشی هم در این خصوص ندارد.

معاون سابق شورای فرهنگی زنان و خانواده افزود: افراد، مدام از روش‌های مختلف سعی دارند که نگاه‌های دیگران را به خود جلب کنند و مورد توجه جامعه قرار گیرند، این‌ها افرادی هستند که به سادگی از هویت خود خارج و تبدیل به فردی می‌شوند که برای دیده شدن حاضر است هر نوع پوششی را استفاده کند و همیشه نیز به‌دنبال این است که دیگران او را تأیید کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که به‌دنبال تأیید دیگران هستند، اگر در جایی این تأییدیه را دریافت نکنند، به لحاظ روحی با مشکلاتی مواجه خواهند شد، گفت: از طرفی نیز این افراد مدام با خود فکر می‌کنند که چه کاری انجام دهند که تأییدیه را از دیگران دریافت کنند و همین می‌شود که لباس‌های برند و پوشش‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند که در حقیقت باید گفت این افراد دچار آشفتگی ذهنی شده‌اند و به نوعی با یک خلأ درونی مواجه هستند.

روح‌افزا تصریح کرد: ما همیشه به مسائل مختلف زندگی خود اهمیت می‌دهیم و حتی ساعت‌ها وقت می‌گذاریم و در مورد آن‌ها تحقیق می‌کنیم، اما برخی از افراد هستند که برای اندیشه، ذهن و تفکر خود که به رشد فردی نیز کمک می‌کند و برای خوب زیستن راه‌هایی را انتخاب می‌کنند که آن‌ها را دچار تشویش می‌کند.

معاون سابق شورای فرهنگی زنان گفت: باید اندیشه جوانان خود را با افکار صحیح آشنا کنیم و توجه داشته باشیم که این آشنایی نباید به اجبار صورت گیرد، باید کاری کرد که ذهن آن‌ها اقناع شود و شخصیتی را برای خود تعریف کند، کمالاتی را که باید دست پیدا کند را به دست آورد و از ظاهرگرایی نیز خارج شود.

انتهای پیام
captcha