برگزاری غیرحضوری مسابقات قرآن و کاهش هزینه‌ها
کد خبر: 3910681
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

برگزاری غیرحضوری مسابقات قرآن و کاهش هزینه‌ها

یک داور مسابقات قرآن با اشاره به محاسن برگزاری غیرحضوری مسابقات، گفت: این امر باعث تسریع در اجرای مسابقات و کاهش هزینه‌ها شده است.

برگزاری غیرحضوری مسابقات قرآن و کاهش هزینه‌هاامیر لعل‌اول، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص برگزاری مسابقات به‌صورت ویدئوکنفرانسی و غیر حضوری، گفت: برگزاری غیرحضوری مسابقات محاسن بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به پایین آمدن هزینه‌ها اشاره کرد.

وی تسریع در داوری و برگزاری در بازه زمانی کمتر را از دیگر محاسن برگزاری مسابقات به‌صورت غیرحضوری برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه سال‌های گذشته مسابقات شهرستانی در هر شهرستان به‌صورت جداگانه برگزار می‌شد، لذا هزینه ایاب و ذهاب متسابقان و داوران از یک طرف و کاهش مدت زمان داوری از طرف دیگر باعث کاهش هزینه‌ها شده است. قرار بود در خراسان مسابقات شهرستانی به مدت 9 روز داوری شود، اما با برگزاری این مسابقات به‌صورت غیرحضوری این مدت به سه روز تقلیل یافت.

این داور مسابقات قرآن در خصوص عدالت در شیوه برگزاری این مسابقات تصریح کرد: یک مثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «ظلم علی سویه عدل است»؛ لذا با این شرایط که برای همه متسابقان یکسان است، هیچ بی‌عدالتی در حق آنان نخواهد شد.

افت محسوس در سطح متسابقان

وی با بیان اینکه در شرایط برابر، اعتراضی برای متسابقان باقی نمی‌ماند، افزود: با توجه به اینکه جلسات قرآن تعطیل است و از آنجا که در این جلسات نکات آموزشی نیز متذکر می‌شود؛ لذا این تعطیلی در تضعیف سطح متسابقان اثرگذار است؛ چرا که شرایط برای تمرین و ممارست آنان فراهم نیست، از این رو شاهد یک افت شدید در سطح متسابقان نسبت به سال گذشته هستیم.

لعل‌اول اظهار کرد: در خلال مسابقات با برخی از متسابقان که روی آنان شناخت داشتم، در خصوص این افت تلاوت صحبت‌هایی شد و آنان نیز عدم وجود جلساتی برای تلاوت را یکی از مهم‌ترین دلایل این ضعف‌ها عنوان کردند.

این داور مسابقات قرآن ادامه داد: این افت محسوس بین متسابقان تنها مختص خراسان نیست، بلکه در همه کشور این امر وجود دارد، دلایل آن نیز همین عدم وجود فضایی برای اجرا و تعطیلی جلسات بوده است.

وی گفت: متسابقان در شرایط عادی قبل حدود یک ماه مانده به مسابقات در جلسات مختلف تلاوت دارند و به‌صورت حضوری در محضر اساتید مختلف حاضر شده و نقاط ضعف و قوت خود را بررسی می‌کنند که در این شرایط با وجود محدودیت‌ها متسابقان از این امر محروم بودند.

لعل‌اول با اشاره به استفاده اساتید از ظرفیت فضای مجازی در راستای ارائه مشاوره در خصوص نکات آموزشی در بخش ترتیل و قرائت اضافه کرد: در این خصوص متسابقان زیادی هستند که با عضویت در کانال و گروه تلگرام تلاوت برای اساتید می‌فرستند و از این طریق نقاط ضعف و قوت آنان بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: من به شخصه نیز حتی قبل از شرایط کرونا از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کردم و شاگردانی از ارومیه، اهواز و سایر شهرستان‌ها دارم که تلاوت خود را ارسال و نقاط ضعف و قوت را جویا می‌شوند، اما در این شرایط تعداد افرادی که در این خصوص از من مشاوره گرفتند بیشتر شده است.

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: برگزاری جلسات مجازی نیز کمک بسزایی به متسابقان کرد، به‌طوری که بعد از تعطیلی جلسات شاگردان من نیز درخواست راه‌اندازی گروهی را برای ارسال تلاوت خود داشتند و این کار انجام شد.

انتهای پیام
captcha