احیای فرهنگ رضوی دغدغه اهل قلم باشد
کد خبر: 3911149
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

احیای فرهنگ رضوی دغدغه اهل قلم باشد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کرونا آفات بسیاری داشت اما برکاتی نیز داشت، ضرورت دارد اهل قلم روی این مباحث کار کنند و بیشترین اهتمامشان در حوزه فرهنگ احیای امر حضرت رضا(ع) باشد.

احیاء فرهنگ رضوی دغدغه اهل قلم باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز 28 تیرماه در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به اساتید، برگزیدگان و دست‌اندرکاران این جشنواره، گفت: در محضر پژوهشگران، محققان و اساتید صحبت درباره فضایل کتاب، قلم و نوشتن و مباحثی از این مقوله، زیره به کرمان بردن است، مانند اینکه ما بخواهیم در محضر یک طبیب از درمان صحبت کنیم در حالیکه معقول آن است در محضر طبیب از درد صحبت شود تا راه درمان اندیشیده شود.

وی ادامه داد: بنده نیز نمی‌خواهم در این مراسم سخنرانی کنم، بلکه می‌خواهم به بیان کمبودها، نقایص و کاستی‌ها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بپردازم تا چاره‌ای برای این نقایص و کمبودها اندیشیده شود. علم، کتاب و قلم در اسلام بسیار ارزشمند است، اما شما نیز در این محفل از من توقع ندارید این موارد را تکرار کنم، بلکه توقع دارید دردهای این حوزه را بگویم تا راهی برای درمان بیابید.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نفس برگزاری این جشنواره‌ها ارزشمند و قابل تقدیر است، اما اگر کتاب بنویسیم و در جامعه امتداد نداشته باشد، بی‌فایده است؛ لذا باید به‌گونه‌ای کار کنیم تا معارف دین در زندگی مردم جامعه جاری شود.

فلسفه اسلامی در حد حوزه و دانشگاه مانده است

وی با اشاره به اینکه درصد جاری شدن معارف در متن زندگی جامعه ما مطلوب نیست، ادامه داد: فلسفه اسلامی در حد تدریس در حوزه، دانشگاه و محافل علمی باقی‌ مانده است، اما غربی‌ها همان فلسفه خود را در متن جامعه امتداد داده‌اند و برای کودکان و مردم عادی و سطوح مختلف جامعه نوشته‌اند.

مروی بیان کرد: امتداد فلسفه اسلامی در سطح حوزه، دانشگاه و محافل علمی است و در متن زندگی مردم جاری نشده؛ لذا برای اینکه فلسفه اسلامی به متن جامعه بیاید باید راهی پیدا کرد و چاره‌ای اندیشید.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید کار کرد تا معارف الهی، آموزه‌های دینی و سیره ائمه هدی(ع) در سطوح مختلف و در متن جامعه امتداد یابد. این روزها به دلیل کرونا زائر کم شده است، اما در شرایط عادی سالانه 30 میلیون زائر به حرم رضوی مشرف می‌شوند که اگر این تعداد تنها سه روز اقامت داشته باشند و روزانه یک مرتبه به حرم مشرف شوند با احتساب تشرف مجاوران 120 میلیون تشرف به حرم داریم اما آیا از این تعداد چند نفر امام رضا(ع) را به‌عنوان عالم آل محمد(ص) می‌شناسند؟

مروی تصریح کرد: اگر به خانه یک عالم دعوت شوید آیا به‌دنبال پذیرایی میوه و غذا هستید یا به‌دنبال اینکه علمی بیاموزید و دانشی را بر دایره معلومات خود بیفزاید؟ خانه عالم آل محمد(ص) نیز باید مکانی برای معرفت‌افزایی باشد، نه اینکه زیارت مقبول را در خوردن غذای حضرت بدانند. چرا نباید بهره معنوی از زیارت امام برده شود؟

ضرورت طرح برنامه زیارتی برای زائران

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پیشنهاد شده تا یکی دو رواق برای زائران به‌عنوان رواق کتابخوانی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: وقتی حرم امام رضا(ع) بسته شد، دیگر کسی برای تفرجگاه طرقبه‌وشاندیز و موج‌های آبی به مشهد سفر نکرد؛ چرا که مردم برای امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند، اما وقتی برنامه‌ای برای این افراد در حرم مطهر نداشته باشیم پس از زیارت به مراکز تفریحی و خرید هم می‌روند، اما اگر مدیریت داشته باشیم و برای زائران برنامه‌ریزی کنیم، دیگر زائر به‌دنبال تفریح در طول مدت سفر خود نخواهد رفت.

وی اضافه کرد: متأسفانه زیارت تنها به ابراز احساسات خلاصه شده است، در حالیکه به تعقل و تفکر در مکتب قرآن و عترت بسیار تأکید شده است، اما بیشتر نگاه‌ها به مقوله عبادت کاسب‌کارانه و سوداگرانه است، این را من از خود نمی‌گویم، این کلام گوهربار امام حسین(ع) است که در تقسیم‌بندی عبادت فرمودند: ‌گروهی خدا را از روی تحصیل منافع بهشت بندگی می‌کنند‌. این عبادت تجار است. گروهی خدا را از روی ترس بندگی می‌کنند، این عبادت بردگان است. گروهی خدا را شایسته پرستش می‌دانند و از اینکه خدا منت بندگی را بر آن‌ها نهاد شکر و سپاس او را می‌گویند. این عبادت آزادگان است که برترین عبادت‌هاست.

مروی گفت: در مراسم دینی نگاه بسیاری از ما کاسب‌کارانه است و فقط برای ثواب کاری را انجام می‌دهیم. اگر به عده‌ای از افراد با این نگاه بگویید یک صفحه کتاب برای معرفت‌افزایی بخوان، ترجیح می‌دهد یک صفحه دعا برای کسب ثواب بخواند، تا اینکه مطالعه یک صفحه کتاب، باعث افزایش معرفتش شود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: کرونا هر چند آفات زیادی را به‌دنبال داشت، اما برکاتی هم برجای گذاشت. قبل از بسته شدن درب‌های حرم رضوی، وقتی ضریح ضدعفونی می‌شد، عده‌ای این نگاه را داشتند که چرا امامی که شفا می‌دهد باید ضریحش ضدعفونی شود، اما در 25 سال پیش هم وقتی اطراف ضریح بمب‌گذاری شد و عده‌ای شهید شدند، آن زمان هم امام رضا(ع) حضور معنوی داشتند؛ لذا وقتی این عده در جامعه با این تفکر حضور دارند، به مرور اعتقاداتشان متزلزل می‌شود، در حالیکه نمی‌دانند باورشان غلط بوده و این تزلزل در اعتقادات یک خطر است.

وی گفت: ضرورت دارد اهل قلم روی این مباحث کار کنند و بیشترین اهتمامشان در حوزه فرهنگی احیای امر حضرت رضا(ع) باشد. ما در این حوزه نگاهمان در تولید کتاب کیفی و در توزیع و نشر کمی است و در مجموع نگاه آماری به این مقوله نداریم. اینکه یک کتاب با تیراژ بالا به چاپ برسد، بیشتر اهمیت دارد تا اینکه کتب زیادی چاپ شود و در قفسه‌ها بماند.

مخاطبان فرهنگ رضوی جامعه جهانی هستند

مروی با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که فرمودند: «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما تبعیت خواهد کرد»، گفت: مخاطب این حدیث رضوی تنها شیعیان، مسلمانان و اهل کتاب نیستند، بلکه همه مردم حتی آن بت‌پرست هندوی نیز مخاطب این روایت رضوی است و این گفتمان باید به‌صورت جهانی امتداد یابد.

انتهای پیام
captcha