امام باقر(ع) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بود
کد خبر: 3913353
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

امام باقر(ع) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سیره سیاسی امام محمد باقر(ع)، گفت: امام باقر(ع) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بود.

امام باقر(ع) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ویژه‌‌برنامه شهادت امام محمدباقر(ع) که شامگاه گذشته، 7 مردادماه در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار و توسط نمایشگرهای پهن‌ پیکر در صحن‌های حرم مطهر و فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: روز شهادت امام محمدباقر(ع) فرصت مناسبی است تا شیعیان با مطالعه در سیره آن حضرت نسبت به شخصیت ایشان شناخت بیشتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: معمولاً شخصیت سیاسی ائمه معصومین(ع) بعد از سیدالشهدا(ع) تا زمان موسی‌بن جعفر(ع) و نقش‌آفرینی‌های آن‌ها در صحنه سیاسی جامعه و مقابله آن‌ها در برابر حکام ظالم بنی‌‌امیه و بنی‌عباس مجهول واقع‌ شده است.

امام‌ جمعه مشهد با اشاره به سیره سیاسی امام محمد باقر(ع) بیان کرد: این امام بزرگوار با استفاده از موقعیت زمانی خود دست به یک انقلاب فکری و فرهنگی در جامعه آن روز زدند و امام صادق(ع) تداوم‌بخش و تکمیل‌کننده این انقلاب بودند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در مورد امام باقر(ع) به جابربن عبدالله انصاری فرمودند: «میوه دل من و پنجمین وصی من شکافنده علم است». فلذا لقب «باقرالعلوم» یعنی شکافنده علم از طرف پیامبر اکرم(ص) به آن حضرت داده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: امام محمد باقر(ع) در موقعیتی قرار داشتند که قدرت بنی‌امیه دچار ضعف شده و حکومت آن‌ها رو به افول بود. در آن زمان همه شرایط برای یک انقلاب سیاسی فراهم‌ شده بود.

وی گفت: در آن زمان برادر باقرالعلوم(ع) یعنی زیدبن علی نیز طی یک انقلاب سیاسی در مقابل بنی‌‌امیه قیام کرده بود. اگر آن روز امام باقر(ع) نیز با برادرشان هماهنگ می‌شدند، قیام جامعی صورت می‌گرفت و شاید بنی‌امیه سقوط می‌کرد و جریان قدرت و حکومت در دست اهل‌بیت(ع) قرار می‌گرفت.

علم‌الهدی اظهار کرد: شاید برای خیلی‌ها این سؤال پیش بیاید که چرا امام باقر(ع) در این شرایط انقلاب فکری و فرهنگی را بر انقلاب و قیام سیاسی ترجیح دادند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که ائمه معصومین(ع) در مقام اصلاح و براندازی جریان انحراف، از ریشه بودند.

امام جمعه مشهد افزود: مردم فکر می‌کردند که مسئله حکومت‌داری و مدیریت کشور و سیاست‌مداری مسئله‌ای جدا از امامت، رهبری جامعه و هدایت مردم به‌‌سوی معنویت و قرب الهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بسیاری از مردم آن زمان فکر می‌کردند که مسئله هدایت و ارشاد دینی و رهبری دینی جامعه یک مسئله است و اداره کشور و سیاست مملکت چیز دیگری است.

وی با اشاره به ماجرای سقیفه بنی ساعده و غصب حق خلافت امیرالمؤمنین(ع) گفت: در جریان سقیفه بنی‌ساعده تنها مسئله غصب حق امیرالمؤمنین(ع) و انحراف ولایت نبود بلکه مسئله‌ای که در آنجا پیش آمد، انحراف اساس رهبری پیغمبر(ص) و رهبری جامعه اسلامی بود.

علم‌الهدی اظهار کرد: امت اسلام به‌وسیله پیامبر اکرم(ص) تأسیس شد و ایشان دو نوع رهبری در جامعه اسلامی داشتند، یکی رهبری مرامی و دیگری رهبری سیاسی. در رهبری مرامی ایشان مردم را، راهنمایی و ارشاد می‌کردند و رهبری سیاسی ایشان عبارت از اداره امور جامعه اسلامی بود.

وی گفت: رهبری مرامی و سیاسی پیامبر(ص) قرار نیست بعد از رحلت آن حضرت از بین برود و این رهبری می‌بایست تداوم داشته باشد و اکنون بیش از هزار و چهارصد سال است که این رهبری هنوز تداوم دارد.

امام‌ جمعه مشهد ابراز کرد: امامت امت بعد از پیامبر(ص) که توسط ائمه معصومین(ع) هم ادامه یافت، تلفیقی از رهبری مرامی و رهبری سیاسی بود؛ لذا انقلاب فکری و فرهنگی امام باقر(ع) در تداوم رهبری مرامی پیامبر اکرم(ص) بود.

علم‌الهدی تصریح کرد: امام باقر(ع) در آن زمان که حکومت بنی‌ امیه رو به افول بود ترجیح دادند انقلاب فکری و فرهنگی ایجاد کنند؛ چرا که ائمه معصومین(ع) به دنبال به دست آوردن قدرت و حکومت نبودند بلکه به فکر هدایت مردم به‌ سوی حق و حقیقت بودند.

انتهای پیام
captcha