اقدامات ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ایام شیوع کرونا
کد خبر: 3914122
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

اقدامات ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ایام شیوع کرونا

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: بیماری کرونا شرایط خاصی را برای جامعه ایجاد کرده و نیازهای زندگی انسان‌ها را نیز با محدودیت‌هایی مواجه ساخته اما باعث شد، ابتکارات جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای زندگی ایجاد شود و ستاد اقامه نماز نیز به نوبه خود توانسته است در این راستا و در طی این مدت اقداماتی را انجام دهد.

تشریح اقدامات ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ایام شیوع کروناحجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا‌، اظهار کرد: هیچگاه تربیت و آموزش تعطیل‌بردار نیست و یقیناً هم صاحبان فرهنگ، تعلیم و تربیت نیز در این راستا باید ابتکاراتی را در پیش گیرند، از این رو ستاد اقامه نماز نیز از ابتدای شیوع این بیماری سعی داشته با توجه به این شرایط در حد توان خود اقداماتی را در راستای مسائل مرتبط با نماز انجام دهد.

وی به اقدامات صورت گرفته در طی این مدت اشاره و بیان کرد: بیش از 100 پیام 100 ثانیه‌ای در حوزه نماز، خانواده، آداب نماز، شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز و آنچه را که امروزه خانواده‌ها در راستای آموزش نماز فرزندان خود، به آن نیاز دارند را از اسفندماه سال گذشته و از همان ابتدای شیوع کرونا تهیه کردیم و بنا داریم این کار را همچنان ادامه دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به اقداماتی که در ستاد کشوری نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان از طریق ستاد اقامه نماز کشوری فایل‌های پنج دقیقه‌ای صوتی و تصویری از پیام‌های حجت‌الاسلام قرائتی تحت عنوان «تفسیر قطره‌ای» در فضای مجازی قرار گرفت، افراد و با دیدن آن‌ها در مسابقه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده بود، شرکت ‌کردند.

تفسیر آیات کتب درسی

وی گفت: همچنین علاوه بر برنامه‌ای که از سوی ستاد کشوری صورت گرفت، در ستاد اقامه نماز استان نیز اقدامی که در ماه رمضان انجام دادیم این بود که همه آیاتی که در کتب درسی دانش‌آموزان وجود داشت را تفسیر کردیم و این تفاسیر در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت و به دلیل اینکه با استقبال خوبی مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم که این کار را همچنان ادامه دهیم؛ بنابراین تفسیرها را در اختیار ستاد اقامه نماز سراسر کشور نیز ارائه دادیم و بنا شد که در سامانه ستاد اقامه نماز کشور نیز قرار ‌گیرد.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: گفتنی است ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش برنامه تفسیر آیات مندرج در کتب درسی دوره اول و دوم متوسطه را هر هفته دو درس در روزهای شنبه و چهارشنبه، در پایگاه اینترنتی ستاد اقامه نماز کشور به نشانی namaz.ir و سامانه ایران پرورشی iranparvareshi.ir بارگذاری می‌کند و علاقه‌مندان و به‌ویژه معلمان می‌توانند پاسخ سؤالات هر درس را به نشانی namazkhr@ و یا به سامانه پیامک ستاد اقامه نماز خراسان رضوی به شماره ۱۰۰۰۰۳۳۶۵۰۱۲۳ ارسال کنند.

مسابقه «ترنم الهی»

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی بیان کرد: ستاد اقامه نماز به‌صورت کشوری در این شرایط مسابقه‌ای را تحت عنوان «ترنم الهی» طراحی کرده که در این مسابقه افراد می‌توانند آثار خود را با محوریت ضرورت نماز، افعال نماز مانند اذان، قنوت، رکوع، سجود، پیوند نماز با مسجد، انقلاب، شهادت، پیوند نماز با خانواده، تعلیم و تربیت، پیوند نماز با احیای ارزش‌های اخلاقی، دینی، ملی، عبادت، نیایش و ستایش، به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی به نحوه شرکت در این مسابقه اشاره و اظهار کرد: همچنین گفتنی است که علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 15 شهریور‌ماه سال جاری به نشانی taranome.elahi@chmail.ir و یا از طریق ارتباط با مدیر کانال‌های جشنواره در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش با شماره 09305791571 یا آیدی @taranome_elahi ارسال کنند.

سبحانی‌نیا اظهار کرد: فعالیت دیگری که در گذشته نیز انجام می‌دادیم و در این شرایط هم تصمیم گرفتیم که انجام دهیم، تهیه فلش کارت‌ها آموزش معارف نماز برای نوجوانان تحت عنوان «حدیث دل» است که نوجوانان با مطالعه این کارت‌ها با مفاهیم، افعال و اذکار نماز، از اینکه چرا باید نماز بخوانند و سایر مسائلی که به نماز مرتبط است، آشنایی پیدا می‌کنند.

برنامه‌های ایام محرم و صفر

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در خصوص اقداماتی که بنا است در ایام محرم و صفر نیز در این ستاد انجام شود، گفت: همچنین با همکاری برخی از سازمان‌های فرهنگی برای محرم و صفر بنا است که پیام‌های 100 ثانیه‌ای صوتی و نوشتاری تحت عنوان «ساجدان عاشق» که زندگی یاران امام حسین(ع) است با محوریت نماز، قرآن، امام حسین(ع) و ولایت تهیه شود که این پیام‌ها از صدای خراسان و کشوری پخش خواهد شد و افراد ضمن شنیدن این پیام‌های آموزشی می‌توانند در مسابقه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، شرکت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین درصدد هستیم که از شاعران محلی که در شهرستان‌های استان حضور دارند، شعری را با فرهنگ بومی همان منطقه خود با موضوع محرم، امام حسین(ع) و نماز اشعاری را بخوانند و برای ما ارسال کنند و ما از بین آثار ارسالی بهترین‌ها را انتخاب کرده و در فضای مجازی قرار دهیم تا مردم نیز بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سبحانی‎نیا گفت: پیشنهاد ما به سازمان‎ها و نهادها این است که آن دسته از سازمان‌هایی که شرایط مطلوبی دارند و می‌توانند، پای کار آمده و از این دست مسابقاتی که مرتبط با حوزه نماز است را برگزار و نوجونان را برای شرکت در این مسابقات ترغیب کنند و در نهایت نیز پس از داوری آثار، سازمان‌های مربوطه جوایزی را برای برگزیدگان در نظر بگیرند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: در واقع سازمان‌های مختلف می‌توانند متناسب با حوزه تخصصی خود محتواهای آموزشی را تهیه کرده و سپس ما نیز در کنار این محتواها، محتواهای آموزشی خود را که در قالب نماز هستند ارائه داده و در اختیار افراد قرار دهیم. به‌عنوان مثال، شرکت برق می‌تواند بروشورهایی را در خصوص اینکه چگونه صرفه‌جویی کنیم تهیه کرده و ما نیز پیام آموزشی مرتبط با حوزه نماز را به آن اضافه می‌کنیم و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که این کار به نوعی می‌تواند فرزندان را به خواندن نماز و همچنین صرفه‌جویی نیز تشویق کند.

وی گفت: هر ساله 70 تفاهم‌نامه‌ بین ستاد اقامه نماز کشوری و وزارتخانه‌ها امضا و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و اکنون نیز تعدادی از آن‌ها ابلاغ شده، به دلیل اینکه این تفاهم‌نامه برای شرایط عادی ارسال می‌شود، از این رو خواهش ما این است که مدیران مربوطه یک نشست اقامه نماز را در سازمان خود تشکیل دهند و بخشی از این تفاهم‌نامه را به شرایط فعلی تبدیل کنند تا این امر و اقدام به‌صورت راکد باقی نماند، به‌عنوان مثال به جای برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری، مسابقات و ... می‌توانند تمامی این اقدامات را در فضای مجازی انجام دهند تا خانواده‌ها هم بهتر بتوانند از این فضا استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha