دلایل ناکام ماندن اصلاح ‌ساختار بودجه / بانک‌ها جای تولیدکنندگان را گرفته‌اند
کد خبر: 3915492
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ یوسفیان‌ملا تشریح کرد:

دلایل ناکام ماندن اصلاح ‌ساختار بودجه / بانک‌ها جای تولیدکنندگان را گرفته‌اند

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اقدامات زیادی برای اصلاح ساختار بودجه انجام شده و مدت‌هاست این موضوع در دستور کار قرار دارد اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ چراکه تضارب آرا و دستگاه‌های متولی در این زمینه زیاد هستند.

عزت الله یوسفیان ملا عضو سابق برنامه و بودجه مجلس

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به مناسبت عید قربان، بخشی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند. ایشان اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور را «اصلاح ساختار بودجه»، «اصلاح نظام بانکی»، «ارتقاء سرمایه‌گذاری و اشتغال» و «بهبود محیط کسب و کار» برشمردند و گفتند: این موارد دو سال قبل و همزمان با تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به سران قوا ابلاغ شد که البته با وجود تلاش‌ها پیشرفت قابل توجهی نداشته است البته مهم این است که ما می‌دانیم چه می‌خواهیم و به دنبال چه برنامه‌ای هستیم.

رهبر معظم انقلاب یکی دیگر از آثار دوران تحریم را تمرین جداسازی اقتصاد کشور از نفت برشمردند و گفتند: به علت آنکه نفت کشور کمتر فروش می‌رود، جداسازی اقتصاد از نفت خام به‌طور طبیعی درحال روی دادن است که این موضوع باید با پیگیری دولت و مجلس به سرانجام برسد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت اصلاح در ساختار بودجه و لوازم کاهش وابستگی اقتصاد به نفت با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: بودجه‌ای که اکنون در کشور به صورت سالانه بسته می‌شود و بر اساس آن عمل می‌کنیم و سازمان برنامه و بودجه هم بر آن اصرار دارد بودجه‌ای است که از زمان جنگ تحمیلی باقی مانده است. زمان دفاع مقدس، ضرورت‌ها و فوریت‌هایی بود که باید منطبق با آن عمل می‌کردیم اما هنوز این روش‌ها را ادامه می‌دهیم. قطعاً برای شرایط صلح و وضعیت عادی باید این رویه تغییر می‌کرد که متأسفانه تغییرات ملموس انجام نشده است.


بیشتر بخوانید:


بسیاری از بودجه‌های تصویب شده تخصیص داده نمی‌شوند

وی افزود: هرچند سازمان برنامه و بودجه تلاش‌هایی هم انجام داده اما با وجود این مسائل، ردیف ‌بودجه‌های سالانه داریم که عملاً محقق نشده است. گاهی یک ردیف بودجه 10 میلیارد تومان اعتبار دارد، اما در تخصیص عملاً آن اعتبار محقق نمی‌شود. آنچه در کمیسیون تلفیق، کمیسون‌های تخصصی، در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان آماده می‌شود آن چیزی نیست که اجرایی می‌‌شود لذا بین مصوبات بودجه و آنچه در اجرا اتفاق می‌افتد فاصله بسیاری وجود دارد.

تمام مشکلات کشور ما در بخش تولید و گردش اقتصادی ناشی از اقدامات نظام بانکی است. تا قوانین بانکی به روز نشده و با واقعیت‌ها تطبیق داده نشود مشکلات اقتصادی، پشت سر هم خواهند آمد

یوسفیان‌ملا درباره دلایل به نتیجه نرسیدن اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: هرچقدر بتوانیم این دو را به هم نزدیک کنیم و همخوانی بیشتری وجود داشته باشد، گام مؤثری در راستای اصلاح ساختار بودجه صورت گرفته است. اقدامات زیادی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و مدت‌هاست این موضوع در دستور کار قرار دارد اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ چراکه موضوع بسیار مهمی است و تضارب آرا و دستگاه‌های متولی در این زمینه هم زیاد هستند.

قوانین بانکی باید به روز شوند

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح نظام بانکی نیز گفت: تمام مشکلات کشور ما در بخش تولید و گردش اقتصادی ناشی از اقدامات نظام بانکی است. تا قوانین بانکی به روز نشده و با واقعیت‌ها تطبیق داده نشود مشکلات اقتصادی، پشت سر هم خواهند آمد. هر اقدامی که دولت بخواهد انجام دهد نیاز به پشتیبانی مالی دارد اما متأسفانه بانک‌ها همراهی لازم را در این زمینه ندارند.

وی با اشاره به منفعت‌طلبی بانک‌ها ادامه داد: بانک‌ها از تولید و شرایط اقتصادی فاصله گرفته‌اند و خودشان تبدیل به ذی‌نفع، تولید‌کننده و فعال اقتصادی شده‌اند؛ در حالی‌که بانک‌ها باید به ذی‌نفعان و تولید‌کنندگان کمک مالی کنند. در این‌صورت شاهد این سطح از معوقات بانکی نیز نبودیم.

لوازم کاهش وابستگی به نفت

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اهمیت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب یادآور شد: مسلم است در هر شرایطی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اهمیت دارد. در شرایط کنونی گاهی برخی افراد، لوازم خانه را می‌فروشند که خرج روزمره خود را بدهند لذا نباید سرمایه‌‌هایی همانند نفت را به راحتی از دست بدهیم که به چنین وضعیتی در عرصه اقتصادی دچار شویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نفت سرمایه کشور است و نباید آن را خام فروخت بلکه باید تبدیل به سرمایه قابل استفاده دیگری شود. لازم است در بخش‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کنیم تا مردم ما تا چند قرن بعد بتوانند از آن استفاده کنند.

یوسفیان‌ملا در پایان درباره دلایل سیاسی و امنیتی گرانی نرخ ارز نیز تصریح کرد: گاهی برخی از اقداماتی سیاسی صورت می‌گیرد که عده‌ای از آن بهره‌‌برداری اقتصادی می‌کنند و روی نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین اصل در نرخ ارز این است که باید تابعی از تصمیمات اقتصادی باشد اما الان تابع تصمیمات سیاسی است. گاهی حتی در آن سوی آب افرادی حرفی می‌زنند یا اتحادیه اروپا اقداماتی انجام می‌دهد که روی قیمت ارز در کشور ما تأثیر می‌گذارد اما واقعیت این است که این وضعیت پایدار نمی‌ماند.

انتهای پیام
captcha