مروری بر زندگی خادم‌القرآن آیت‌الله سعید تهرانی / نبوغی که توجه علمای نجف را جلب کرد
کد خبر: 3918603
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
با خادمان قرآن/23

مروری بر زندگی خادم‌القرآن آیت‌الله سعید تهرانی / نبوغی که توجه علمای نجف را جلب کرد

مرحوم آیت‌الله حسن سعید تهرانی با توصیه پدر و بر حسب ذوق درونى و استعداد ذاتى، علوم مقدماتى را در حوزه‌هاى علمیه قم و تهران آموخت و سپس راهی حوزه علمیه نجف شد به گونه‌ای که ذکاوت و نبوغ علمی‌اش مورد توجه علمای تراز اول حوزه نجف قرار گرفت.

خادم‌القرآن آیت‌الله حسن سعید تهرانی

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راه‌گشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم آیت‌الله حسن سعید تهرانی یکی از این افراد است.

نواده آیت‌الله مجاهد حاج ميرزا مسيح تهرانی(ره)

آيت‌الله حسن سعيد تهرانی در سال 1298(1338ه.ق) در تهران دیده به جهان گشود. وی فرزند آيت‌الله حاج ميرزا عبدالله تهرانی و نواده آيت‌الله مجاهد حاج ميرزا مسيح تهرانی(ره) است. ایشان دوران کودکى و نوجوانى را زير نظر پدرش گذراند. او با توصيه پدر و بر حسب ذوق درونى و استعداد ذاتى، علوم مقدماتى را در حوزه‌هاى علميه قم و تهران آموخت. آن گاه راهى حوزه مقدسه نجف اشرف شد و از محضر علماى اين حوزه نيز بهره برد. آيت‌الله سيدمحسن حکيم، آيت‌الله سيدابوالقاسم خويى و آيت‌الله حسين‌بن‌على‌ حلى از جمله اساتید وی بودند.

تأسيس کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران

آیت‌الله حسن سعید تهرانیذکاوت و نبوغ علمی، ايشان را مورد نظر و علاقه استادان خود و علمای طراز اول حوزه نجف قرار داد. پس از پايان تحصيل به تهران بازگشت و در سال 1380 قمری اقدام به تأسيس کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران کرد. با تلاش پيگير و بی‌وقفه او بخش اول ساختمان آن در سال 1386هجری قمری به پايان رسيد و از اين سال فعاليت همه جانبه خود را در خدمت به فرهنگ اسلامی آغاز کرد.

این کتابخانه با بيش از 40 هزار جلد کتاب و همچنين گنجينه عظيم قرآن کريم که شامل مجموعه‌ای گرانسنگ از قرآن‌های نفيس خطی و چاپی و تفاسير و کتب ارزشمند علوم قرآنی است، يکی از ذخاير بسيار نفيس و گرانبهای کتب اسلامی است، اما آيت‌الله حسن سعيد تهرانی هنگامی که از نجف به تهران بازگشت، براى جلوگيرى از تبليغات مسموم که مغزهاى جوانان را در زمان رژيم طاغوت به سوى خود جلب مى‌کرد، مدرسه‌ چهل ستون را در کنار مسجد بنا کرد که از سال 1386 هجری قمری دوره‌هاى تحصيل در آن آغاز شد. او از بهترين مدرسان تهران و قم و اساتيدى چون حجت‌الاسلام نقوى و آيت‌الله سبحانى دعوت کرد تا طلاب جوان و نيروهاى دانشگاهى را با مبانى اسلام آشنا کنند.

از ديگر اقدام‌های ارزنده و مؤثر آن مرحوم، انتشار وسيع و گسترده معارف اسلامی به صورت نشريات متعدد و به زبان‌های مختلف برای کشورهای آسيايی و آفريقايی و غربی به منظور ارائه سيمای تشيع به جهانيان است که با استقبال و تقاضای بی‌حد مواجه شد.

آغاز تحقیق و تألیف از 23 سالگی

سخت کوشى در راه مطالعه و افزايش دانش، آشنايى با نظرات مشاهير و آگاهى از نظرات دينى و فلسفى ديگر مسلمان‌هاى جهان از خصوصيات بارز آيت‌الله سعيد بود. وى از بيست و سه سالگى به تحقيق و تأليف روى آورد. ایشان بهترين زمان عمرش را صرف نگارش مقاله و کتاب کرد. در نوشتن بسيار سريع بود و زياد زحمت مى کشيد. از هر کس که در موضوع مورد تحقيق وى اطلاعاتى داشت، استمداد مى‌طلبيد، حتى در بستر بيمارى دست از کار و تلاش برنداشت و در مدت 40 ماه، با وجود بيمارى چشم، کتابى تحت عنوان «اسلام از ديدگاه قرآن و عترت» به نگارش درآورد.

آیت‌الله حسن سعید تهرانیایشان بیش از 40 اثر دارند که از مهمترین آنها می­‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. تقريرات بحث آيت‌الله شيخ حسين حلى دماء ثلاثه
  2. اصول فقه تقريرات (بحث آيت‌الله خويى)
  3. الرسول والشيعه
  4. موسوعة المکاسب
  5. شيعتنا
  6. حضرت فاطمه دژ شکست ناپذير وحى
  7. امام حسین(ع) از دیدگاه وحی
  8. همه در انتظار اويند
  9. حکومت از ديدگاه قرآن و عترت
  10. شرح قصيده بُرده
  11. شناخت شیعه
  12. ولایت فقیه
  13. اصول دین
  14. الفقه فى تشريعه و تبيينه و استنباطه

آيت‌الله سعيد علاقه و ارادت عجيبى به ائمه معصومين(ع) و به مقام مقدس ولايت امر حضرت ولى‌عصر(عج) داشت. او مى‌کوشيد مردم را به مسايل ولايت و فرهنگ ائمه(ع) علاقه‌مند سازد. علاقه مرحوم آيت‌الله سعيد به مکتب سازنده و پرفيض امام جعفر صادق(ع) ايشان را برآن داشت تا به تعليم و تربيت طلاب علوم دينی و تکريم و حمايت از شاگردان اين مکتب و تقويت حوزه‌های علميه همت گمارد.

ایشان بدون هيچ ادعايى براى احقاق حقوق اهل‌بيت(ع) با اغلب علماى اهل‌سنت مکاتبه داشت. خود به تنهايى يک دارالتقريب بود و هنر نويسندگى را به عنوان وسيله‌اى براى بيان حقايق و نشر فضايل خاندان عصمت و طهارت(ع)، به خدمت گرفت و تا آخرين لحظه به اين برنامه التزام داشت.

آیت‌الله حسن سعید تهرانیآیت‌الله حسن سعید تهرانی پس از عمری مجاهدات بی‌دريغ در مسیر نشر فرهنگ تشیع، در دی‌ماه سال 1374 برابر با شعبان المعظم 1416 هجری قمری به ديدار معبود و وصال حق شتافت و در شهر مقدس قم در مقبره شيخان به خاک سپرده شد.

یادآور می‌شود، ایشان در سال 1374در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در عرصه پژوهش مفتخر شد.

انتهای پیام
captcha