«نورالمبین» طرحی که به دلیل نبود حمایت‌ها ناتمام ماند
کد خبر: 3920093
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

«نورالمبین» طرحی که به دلیل نبود حمایت‌ها ناتمام ماند

مدیر مؤسسه دارالقرآن رفعت تهران با اشاره به اجرای طرح نورالمبین طی شش‌ماه نخست سال 89، گفت: این طرح برنامه‌ای پنج‌ساله در سطح كشور و با هدف تحت پوشش قرار دادن مؤسسات محروم کشور بود و با وجود اینکه شش هزار و 600 نفر به صورت رایگان در 17 استان تحت آموزش قرار گرفتند، به دلیل نبود حمایت‌ نیمه‌کاره رها شد.

علاقه‌مندان به فراگیری علوم قرآنی ساکن محله نازی‌‌آباد تهران با نام دارالقرآن رفعت آشنایی دارند. این مؤسسه به مدیریت خسرو امینی، قاری پیشکسوت و جانباز سال‌های جنگ تحمیلی، اداره می‌شود. مؤسسه رفعت در سال 88 مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی و سپس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد. امینی سال‌ها آرزوی تأسیس مؤسسه‌ای را داشت تا با شیوه خاص خود به آموزش قرائت قرآن و ترویج آموزه‌های آن بپردازد.

وی درباره فعالیت مؤسسه رفعت به خبرنگار ایکنا گفت: فعالیت مؤسسه با خرید مکان آموزشی آغاز شد و دغدغه اجاره‌‌بها را نداشتم. پرداخت اجاره‌بهای سنگین، مشکل بسیاری از مؤسسات است. در ابتدا استقبال از کلاس‌ها بسیار پایین بود. با وجود اعتراض برخی به این موضوع که برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان کاری اشتباه است، اما به دلیل اعتقادم مبنی بر اینکه برای تلاوت قرآن،نباید وجهی را مطالبه کرد، دوره‌ها را رایگان برگزار و همسرم برای بانوان و خودم برای آقایان تدریس می‌کردم. 

اجرای طرح 5ساله نورالمبین

مدیر مؤسسه دارالقرآن رفعت ادامه داد: در آغاز فعالیت خود طرح جامع قرآنی «نورالمبين» را طی برنامه‌ای پنج‌ساله در سطح كشور با هدف تحت پوشش قرار دادن مؤسسات محروم کشور شروع کردم. براساس این طرح، دوره‌های آموزشی از سوی مؤسسات بدون دریافت وجهی از قرآن‌آموزان برگزار و حق‌الزحمه مربیان نیز از سوی دارالقرآن رفعت پرداخت شد. در این طرح طی مدت شش‌ماه شش‌هزار و 600 نفر به صورت رایگان در 17 استان تحت آموزش قرار گرفتند.

امینی با اشاره به اینکه در سال 89 بیش از 200 مؤسسه در این طرح همراه شدند و مدرک روخوانی و روان‌‌خوانی دریافت کردند، گفت: در طرح نورالمبین 114 ربع سکه بهار آزادی و کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات، سوریه و مشهد مقدس به شرکت‌کنندگان اعطا شد. همچنین در راستای این طرح سه همایش بزرگ در فرهنگ‌سرای قرآن، بهمن و تالار شریعتی آموزش و پرورش منطقه 16 برگزار شد. در ادامه انتظار داشتیم متولیان امر بگویند «این طرح جواب داد و آن را ادامه دهید» و از لحاظ مالی از آن را حمایت کنند، اما متأسفانه دستگاه‌های متولی امور قرآنی چون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن و ... از این طرح حمایت نکردند و فهمیدم که نباید به فرد یا نهادی وابسته باشیم.

وی با ذکر کمک‌ یک میلیون تومانی سازمان تبلیغات اسلامی و حمایت هشت میلیون تومانی شهرداری تهران طی سال‌های قبل، اضافه کرد: با این حمایت‌ها بخشی از مؤسسه را بازسازی کردیم، اما تصمیم گرفتم که آموزش قرآن را از فضای مؤسسه خارج کنم. بر این اساس در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش قرآن برای افراد میانسال را منتشر کردم.

آموزش قرآن به میانسالان

امینی با اشاره به منشأ این ایده، اظهار کرد: مرحوم پدرم برای شرکت در کلاس‌های قرآن مشکل داشت. بنابراین به ایشان خصوصی تدریس کردم و به خوبی نیز فراگرفتند. پس از نشر این آگهی با مؤسسه تماس‌های زیادی گرفته شد و گاه در میان این تماس‌ها نماینده مجلس شورای اسلامی، که در روخوانی قرآن ضعف داشت، دیده می‌شد. سپس آموزش انفرادی را به افراد مختلف شروع کردم. همچنین، از دیگر فعالیت‌های این دارالقرآن می‌توان به انتشار اطلاعیه برگزاری کلا‌س‌ قرآن و مسابقه و اعزام گروه داوری به صورت رایگان در سطح مدارس منطقه 16 آموزش و پرورش و حتی برگزاری چند دوره مسابقه قرآن در تمامی پایه‌ها و مقاطع تحصیلی اشاره کرد.

امینی با ابراز گلایه از عدم بازرسی‌ از برگزاری دوره‌ها و طرح‌های مؤسسات از سوی دستگاه‌های متولی امور قرآنی، اظهار کرد: سال‌ها پیش برای تمدید و تعویض مجوز فعالیت مؤسسه، از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تماس گرفته شد. هنگامی که برای دریافت مجوز جدید رفتم، مشاهده کردم که در طرح سطح‌بندی عنوان «مؤسسه درجه 3» اعطا شده است. وقتی علت را جویا شدم، گفتند که فعالیت گسترده‌ای ندارید. اعتراض کردم و مجوز را دریافت نکردم. هر چند بعدها همه شاهد بودیم که طرح سطح‌بندی مؤسسات شکست خورد. فعالیت خود را جدی‌تر دنبال و سال 91 اولین شعبه را در مدرسه اسلامی جزیره خارک راه‌اندازی کردم.

طرح آموزش مجازی

وی افزود: دارالقرآن رفعت با توجه به شیوع کرونا در کشور و مشغله عموم مردم و حذف رفت‌وآمدها، دوره آموزش غیرحضوری را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ است. این دوره در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال برگزاری است. علاقه‌مندان به قرائت می‌توانند هر فرازی را که می‌خواهند در قالب فایل صوتی پنج‌دقیقه‌ای از طریق پیام‌رسان واتس‌آپ، همراه با نام و مشخصات به شماره ۰۹۹۰۹۹۹۱۴۰۰ ارسال کنند. از این طریق ضمن کشف استعدادها، نکات هر تلاوت، صوت و لحن، وقف و ابتدا، روخوانی و نکات تجویدی در قالب فایل صوتی از سوی استاد مربوطه به قاری ارسال می‌شود و در آینده و مرحله بعدی این طرح از این قاریان برای اجرا در محافل قرآنی دعوت خواهد شد.

مدیر دارالقرآن رفعت با اشاره به استقبال از این طرح طی چند ماه اجرای آزمایشی آن، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک با بهره‌مندی از بانوان قرآنی، امکان مشارکت در این دوره برای بانوان علاقه‌مند به قرائت قرآن نیز فراهم می‌شود که به صورت رایگان و با هدف جذب حداکثری برای فراگیری علوم قرآنی برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، دارالقرآن رفعت در نازی‌آباد، خیابان نیک‌نام شمالی، پلاک ۱۲۷، واحد ۲ قرار داد. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۵۵۰۰۵۴۵۶ تماس بگیرند. همچنین شعبه‌ای از مؤسسه با حضور 200 قرآن‌آموز در فاز سوم اندیشه فعال شده است.

انتهای پیام
captcha