روضه‌های خانگی فیض عظیم است / کوچه‌ها و درب منزل شهدا «حسینیه» شدند
کد خبر: 3921367
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

روضه‌های خانگی فیض عظیم است / کوچه‌ها و درب منزل شهدا «حسینیه» شدند

یک مداح اهل ‌بیت(ع) ضمن اشاره به اقداماتی برای احیای روضه‌های خانگی و مشارکت در پویش «هر کوچه یک حسینیه»، روضه‌های خانگی را بهترین زمینه برای توجه و معرفت به ذوات مقدس در خانه‌ها برشمرد و گفت: این جلسات فیض عظیم است، چراکه بر سر سفره قرآن و کلام اهل ‌بیت(ع) میهمان هستیم.

روضه‌های خانگی فیض عظیم است / تبدیل هر کوچه به حسینیه برای درک ذوات مقدسبه گزارش ایکنا، اصل سنت حسنه روضه‌های خانگی تاریخچه دیرینه‌ای در تشیع به ویژه در کشور ما دارد. اولین روضه‌های خانگی در خانه پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) شکل گرفت و روایات متعددی داریم مبنی بر اینکه جبرئیل نازل شد و حتی به ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت. از زمان حضرات معصومین(ع) تا کنون این روند در تشیع وجود داشته است. هنگامی که تشیع به دلایلی چون وجود دشمنان و شرایط خاص در مضیقه بود، این روضه‌ها مصداق بارزتری پیدا ‌کرد، چنانکه در دوران پهلوی هنگامی که برگزاری روضه‌ها منع شد، برپایی آن در خانه‌ها پررنگ‌تر شد. روضه‌های خانگی متناسب با ایام کرونا و شرایط فعلی نیست و سال‌هاست بر روی این موضوع کار می‌شود و بسیاری از پیشکسوتان برای احیای این سنت حسنه فعالیت می‌کنند، اگرچه برگزاری جلسات چند هزار نفره و باشکوه، مطلوب و آبروی تشیع و ویترین خوبی از اقامه عزای سیدالشهدا(ع) است، اما از روضه‌های خانگی و برکات و اثرات تربیتی آن نباید غافل شد.

در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌هایی برای تجمع، امکان برگزاری روضه‌های خانگی مهیا شده است. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بر همین اصل و با توجه به شرایط ایجادشده، از ابتدای محرم پویش مردمی «روضه‌‌های خانگی» را راه‌اندازی و بسیاری از مداحان، هیئت‌های مذهبی، ذاکران، بازیگران و اقشار مختلف جامعه را با خود همراه کرده است و توانسته طرح‌ها و خلاقیت‌هایی را هم در پس این پویش بروز دهد تا تبلیغ و ترویج نهضت عاشورا به بهترین وجه عملی شود.

مرتضی متشرعی، مداح اهل بیت(ع) و از خادمان هیئت محبان الزهرا(س)، نیز از جمله کسانی است که به این پویش پیوسته است. وی به واسطه اینکه سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کند، پویش روضه‌های خانگی را حرکتی اثرگذار در پرداختن به حقیقت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) می‌داند و معتقد است: روضه‌های خانگی یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران است و اکثر کسانی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) دارند، بی‌شک بانی روضه یا شنونده آن بوده‌اند، زیرا در روضه‌هایی که کاملاً بی‌ریا و به ساده‌ترین شکل ممکن برپا می‌شد، دغدغه بانیان و مستمعان چیزی جز اقامه عزا برای خاندان اهل‌بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) نبوده است.

روضه‌های خانگی فیض عظیم است / هر کوچه یک حسینیه

این مداح اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌ها و اقداماتی که برای احیای روضه‌های خانگی انجام شده است، گفت: چندین سال است که توفیق برگزاری و احیای روضه‌ و مجلس عزای امام حسین(ع) را به مدت ۶۰ شب در ایام محرم و صفر داریم. در این سال‌ها تلاش کردیم تا در محدوده شمال غرب تهران و محله پونک و باغ فیض جلسات روضه‌های خانگی برگزار ‌شود. مدتی است که با همکاری دوستان برنامه‌ریزی خوبی را برای احیای روضه‌های خانگی اجرا کرده‌ایم. در سال‌های قبل هیئت در منازل بچه‌های هیئتی برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل کرونا، ضرورت پرداختن به روضه‌های خانگی جلوه بیشتری پیدا کرد و تأکید شد که بیشتر به آن پرداخته شود؛ لذا بر آن شدیم تا فعالیت بیشتری کنیم.

متشرعی تشریح کرد: مقرر شد که هیئت به صورت متمرکز در یک مکان برگزار نشود، بلکه هر شب در منزل یکی از دوستان و عزیزانی که تمایل به برگزاری هیئت در منزلشان داشتند برپا شود؛ البته با این شرط که هیچ اجباری برای دعوت وجود نداشته باشد و در هر منزلی با هر متراژ هیئت برپا شود. تعداد حاضران در هیئت نیز به هیچ وجه مدنظر نیست، بلکه هدف احیای هیئت‌ و روضه‌های خانگی است تا برکت این روضه‌ها در خانه‌ها جلوه کند و بر سبک زندگی آنها اثرگذار باشد. لذا در تمامی این مراسم و جلسات بنده به عنوان ذاکر اهل‌بیت(ع) خدمت‌رسانی می‌کنم.

روضه‌های خانگی فیض عظیم است / تبدیل هر کوچه به حسینیه برای درک ذوات مقدس

متشرعی با اشاره به اینکه در دهه اول و دوم محرم تلاشمان را به این امر معطوف کردیم تا روضه‌های خانگی در هر منزلی که برای برگزاری آن تمایل وجود داشت برگزار شود، گفت: برای دهه سوم نیز ۹ شب به منزل یکی از دوستان می‌رویم و هر کسی با توجه به ظرفیت منزلش، می‌تواند اطرافیانش را دعوت کند تا عزا اقامه شود.

این مداح اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه به جز این موارد، امسال این توفیق را داشتیم که از دوم ماه محرم هر روز درب منازل یکی از شهدای منطقه روضه خیابانی برگزار و پویش هر کوچه یک حسینیه و روضه خانگی را احیا کنیم، تصریح کرد: به برکت شهدا و امام حسین(ع) کار بسیار خوب و اثرگذاری صورت گرفت. از آنجا که محله باغ فیض یکی از محلات بومی و قدیمی تهران است که ۱۳۵ شهید را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده، این اقدام بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: جلسات روضه‌های خیابانی بسیار کوتاه و در حد نیم ساعت و بدون آزار و اذیت همسایگان و جلوی درب منازل شهدا انجام می‌شد و هر روز رأس ساعت 19 این برنامه درب منزل یکی از شهدا برگزار می‌شود. برگزاری این روضه‌ها در فضای مجازی و از سوی خانواده‌های شهدا اطلاع‌رسانی می‌شود که به فراخور وسعت مکان، جمعیت قابل توجهی در این روضه‌ها و جلسات حاضر می‌شوند و در دهه اول صفر نیز این برنامه را دنبال خواهیم کرد.

روضه‌های خانگی فیض عظیم است / تبدیل هر کوچه به حسینیه برای درک ذوات مقدس

متشرعی با بیان اینکه چندین سال است برای نحوه اجرا و چگونگی این فعالیت برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اظهار کرد: در حالی که بسیاری از هیئت‌های بزرگ تهران که می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند، تاکنون چنین فعالیتی نداشته‌اند که به مدت ۶۰ شب در ایام محرم و صفر روضه خانگی را با حضور مداح و سخنران احیا کنند.

این مداح و فعال مذهبی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر جایگاه پرداختن به اصل مهم و حقیقت عزاداری به سیدالشهدا(ع) در روضه‌های خانگی به ایکنا گفت: همانطور که سیدالشهدا(ع)، رحمت‌الله الواسعه است، سفره فیض حضرت نیز بسیار وسیع است. لذا هر کسی هر کاری را در حد توان انجام دهد، بر سر این سفره متنعم خواهد بود. لذا باید کاری کنیم که در این ایام با شرکت در این مراسم و برگزاری و احیای آن، توجه و معرفت به ذوات مقدس بیشتر شود و روضه‌های خانگی بهترین اقدام در این باره است.

وی داد: گاهی اوقات وقتی انسان بیمار می‌شود به پزشک مراجعه و دارو و راهنمایی برای سلامت جسمش دریافت می‌کند، اما در کنار جسم باید برای پرورش روح و سلامت آن نیز اقداماتی را انجام دهیم. حضور در مجالس و محافل نورانی و اثرگذار اهل‌بیت(ع) از جمله این موارد است. روضه‌های خانگی نیز ذیل این مجالس قرار می‌گیرند. این جلسات فیض عظیم است، چراکه بر سر سفره قرآن و کلام اهل‌بیت(ع) میهمان هستیم و بهترین کلاس درس همین روضه‌های خانگی است.

متشرعی با تأکید بر اینکه در تمامی روضه‌های خانگی تلاش می‌کنیم که سطح آگاهی، معرفت و شعورمان افزایش یابد، گفت: نیت ما این است که اگر کسی در این مجالس حضور می‌‌یابد، حتماً دست پر برگردد و فقط در حد شرکت کردن، حضور و دیدار یکدیگر نباشد. بدین ترتیب شعور و معرفت و حسینی زیستن را سینه به سینه به فرزندان خود هم منتقل می‌کنیم و در مقام عمل سیره اهل‌بیت(ع) را انتقال می‌دهیم و این یکی از نعماتی است که باید برای آن شکرگزار باشیم.

این مداح اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی آن ‌هم به ‌صورت روضه‌های خانگی یکی از نعماتی است که می‌تواند برای سایر هیئت‌ها الگو باشد و ضروری است تا هیئات مذهبی ما فعالیت بیشتری کنند. با شروع ماه محرم شاهد بودیم که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور پویش روضه‌های خانگی را راه‌اندازی کرد. با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال است در این زمینه فعالیت می‌کنیم، ضروری است که اطلاع‌رسانی و فعالیت بیشتری از سوی متولیان امر صورت گیرد تا عموم مردم و هیئت‌ها از این پویش و احیای روضه‌های خانگی بهره‌مند شوند. مجالس عزاداری برکت بسیار زیادی برای زندگی و خانه‌های ما دارد؛ لذا امروز هر یک از ما می‌توانیم در منزل خودمان و با همسر و فرزندانمان اقدام به برپایی مجلس روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کنیم و بالاترین برکت را به خانه‌های خودمان بیاوریم.

انتهای پیام
captcha