گردشگری مذهبی در پساکرونا
کد خبر: 3923079
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

گردشگری مذهبی در پساکرونا

پیش از همه‌گیری کروناویروس، گردشگری مذهبی تجارتی بزرگ بود که بر گسترش بیشتر آن تلاش می‌شد، اما این بیماری باعث شد تا بسیاری از دولت‌ها برنامه‌های زیارتی و به‌طور کلی گردشگری اماکن مذهبی را تعطیل کنند.

گردشگری مذهبی در پساکرونابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از درام، بسیاری از شرکت‌های گردشگری، سخت‌ترین سال خود را پشت سر می‌گذرانند و شرکت‌های هواپیمایی به‌دنبال یارانه و دریافت بیمه بیکاری در بخش سفر هستند. شیوع کرونا میزان وابستگی اقتصادی به صنعت گردشگری را نشان داده است.

بعد از اولین موج بیماری به نظر رسید که عواقب شرکت‌های مسافرتی شدید باشد. کارشناسان بر این باورند که آسیب بیماری کروناویروس در صنعت گردشگری که اینک شرایط سختی را تجربه می‌کنند، تا حدودی جبران‌ناپذیر است.

پیش از همه‌گیری، صنعت گردشگری در حال تلاش برای رونق گردشگری مذهبی بود که از این تعداد، 40 درصد در اروپا و بیش از نیمی از آن، در آسیا انجام می‌شد. برای مثال، زیارت سالانه اربعین در کربلا، بیش از 25 میلیون نفر زائر را به خود جلب می‌کند.

شاید گردشگری مذهبی تا حدودی نادیده گرفته‌ شده است. شاید این موضوع به ذهن برسد که افراد علاقه کمتری به گردشگری مذهبی دارند، اما آمارها نشان می‌دهد که گردشگری مذهبی در حال افزایش است و افراد تمایل بیشتری برای سفر در این زمینه‌ دارند و زیارت‌هایی مانند حج این موضوع را بیشتر نشان می‌دهد.

بیماری کووید-‌19 برای کشورهایی که در این مسیر در حال رشد بودند، مشکلاتی ایجاد کرد. ایران در سال 2019 با 27.9 درصد رشد نسبت به سال گذشته، به‌عنوان سومین کشوری که سریع‌ترین رشد گردشگری جهان را داشت، معرفی شد، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا کاهش چشمگیر گردشگران مشاهده شود و تعداد افرادی که از میراث جهانی یزد بازدید می‌کنند، 99 درصد کاهش یافت. عربستان سعودی، کشور دیگری بود که برنامه‌های زیادی برای گردشگری مذهبی داشت. مسلمانان، بیش از 1400 سال است که با هر وسیله نقلیه‌ای (شتر، کشتی یا پیاده) به‌سوی مکه حرکت می‌کنند و این آمار در حال افزایش بود.

1.8‌ میلیون زائر در سال گذشته از 160 کشور جهان برای انجام اعمال حج، وارد عربستان سعودی شدند و این در حالی است که ده‌ها میلیون نفر در طول سال، برای حج عمره به این کشور آمدند. این سفرهای زیارتی، 12 میلیارد دلار برای اقتصاد عربستان سعودی ارزش داشت که معادل 20 درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی و هفت درصد از تولید ناخالص داخلی کلی این کشور بود.

عربستان در سپتامبر سال گذشته، به‌عنوان بخشی از برنامه گسترده برای عدم وابستگی اقتصادی به نفت، برای اولین بار، درهای خود را به روی گردشگران بین‌المللی گشود و سعی داشت با برنامه‌ریزی برای حج امسال و سرمایه‌گذاری در هتل‌ها و حمل‌ونقل لوکس، تجربه زائران را بهبود بخشد و از این طریق درآمد حج را تا سال 2022 به بیش از 150 میلیارد دلار در سال برساند.

کارت‌های هوشمند برای زائران طراحی‌ شده بود که بتوانند از طریق اسکن آن‌ها را شناسایی کنند و نسخه مجازی سه‌ بعدی از مسجدالحرام ایجاد شد تا زائران قبل از حضور، محل را شناسایی کنند. متأسفانه به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ها اجرا نشد و حج 2020، داستان متفاوتی داشت. هیچ زائری از کشورهای خارجی به دلیل شیوع بیماری کووید-‌19 به مکه سفر نکرد و با تعداد اندک زائر داخلی این مراسم برگزار شد.

پیش ‌از این قرار بود، سال 2020 سالی باشد که صنعت گردشگری با سرعت به‌سوی جلو، حرکت کند، اما در حال حاضر با توجه به این بیماری همه‌گیر، این برنامه‌ها متفاوت شده است.

انتهای پیام
captcha