راهیابی ۲۹ برگزیده از خراسان رضوی به مرحله کشوری مسابقات قرآن
کد خبر: 3923597
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲

راهیابی ۲۹ برگزیده از خراسان رضوی به مرحله کشوری مسابقات قرآن

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه سهمیه این استان برای حضور در مسابقات کشوری ۲۶ نفر است، گفت: با سه نماینده برگزیده در مسابقات قرآن سال گذشته، ۲۹ نفر از خراسان رضوی به مرحله کشوری مسابقات قرآن راه خواهند یافت.

راهیابی 29 برگزیده از خراسان رضوی به مرحله کشوری مسابقات قرآنچهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در خراسان رضوی پس از برگزاری مرحله شهرستانی که به‌صورت غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تجربه موفق وارد مرحله استانی شد و این مرحله نیز با بهره بردن از تجربه شهرستانی از 26 شهریورماه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و با محوریت هشت شهرستان به‌صورت مجازی آغاز شده است.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امورخیریه در مهدیه امام خامنه‌ای این اداره‌کل، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این دوره از مسابقات از 26 شهریورماه آغاز شد و تا 29 شهریورماه در دو بخش آقایان و بانوان به‌صورت مجازی در استان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: 217 متسابق به تفکیک 123 آقا و 94 بانو در این دوره از مسابقات و طی چهار روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و نتیجه این دوره از مسابقات انتخاب 26 برگزیده برای راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم است.

احمدزاده گفت: در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی این دوره از مسابقات به‌صورت غیرحضوری و به‌صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است و تلاش کردیم در این خصوص تمامی اقدامات لازم اعم از کیفیت صوت و تصویر را به نحو یکسان برای همه متسابقان فراهم کنیم و شرایط لازم برای اطمینان خاطر متسابقان فراهم شود.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی ابراز کرد: این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل و اذان برگزار می‌شود و امیدوار هستیم برگزاری این دوره از مسابقات تجربه‌ای شود برای اینکه در مرحله کشوری نیز از تجارب این مرحله استفاده شده و تعطیل نشود و شاهد درخشش متسابقان خراسان رضوی در مرحله کشوری نیز باشیم.

سهمیه خراسان رضوی برای حضور در مسابقات کشوری

وی اظهار کرد: سهمیه خراسان رضوی برای حضور در مسابقات کشوری 26 نفر است که علاوه بر آن نیز ما نیز سه نفر برگزیده مسابقات کشوری سال گذشته را داریم که بدون آزمون وارد مرحله کشوری خواهند شد و در مجموع 29 نفر از خراسان رضوی برای رقابت با سایر متسابقان از سراسر کشور در مرحله کشوری حضور خواهند یافت.

احمدزاده در خصوص تأمین بودجه برای برگزاری مسابقات، گفت: برای برگزاری مسابقات قرآن کریم بودجه‌ای دولتی تخصیص نیافته که در این خصوص مازادی از برگزاری به شیوه کم‌هزینه یعنی غیرحضوری باقی بماند؛ لذا با برگزاری غیرحضوری مسابقات قرآن که کاهش هزینه‌ها را در پی دارد، دیگر برای تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه نخواهیم شد، چرا که با صرفه‌جویی که اتفاق می‌افتد درگیر کمبود ناشی از افزایش هزینه‌ها نمی‌شویم.

اجرای نیت موقوفات قرآنی

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی در خصوص اجرای نیت موقوفات قرآنی، گفت: موقوفات قرآنی وقف بر تلاوت قرآن، ختم قرآن در مکان مشخص و ... است که برای مسابقات نمی‌توان آن را هزینه کرد؛ لذا در خصوص موقوفات قرآنی تنها می‌توانیم موقوفاتی که نیت عام دارد را صرف برگزاری مسابقات قرآن کنیم. غالب موقوفات قرانی وقف ختم قرآن است که باید در مکان خاص برای هدیه به روح واقف تلاوت شود.

وی در خصوص محاسن و معایب برگزاری مسابقات قرآن کریم به‌صورت مجازی، اظهار کرد: یکی از محاسن برگزاری مسابقات به این شیوه کاهش هزینه‌هایی از جمله هزینه اسکان، رفت و آمد و پذیرایی متسابقان است، از دیگر محاسن برگزاری به این شیوه رعایت مسائل بهداشتی است که مورد تأکید ستاد مقابله با کرونا است، ضمن اینکه شرایط یکسان برای همه متسابقان به لحاظ صوت و تصویر را فراهم کرده است.

احمدزاده بیان کرد: از معایب برگزاری غیرحضوری مسابقات نبود حضار است؛ لذا متسابقان از فضای تشویق حضار دور شده‌اند؛ چرا که تلاوت متسابق برای جمع حس بهتری به فرد القاء کرده و به لحاظ روانی تأثیرگذارتر است، در عین حال این فضا که متسابق هم تنها در مکان حضور دارد، باعث تسلط بیشتر وی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی تصریح کرد: از تجربه برگزاری مسابقات قرآن شهرستانی برای برگزاری مسابقات استانی بسیار استفاده و نقاط قوت و ضعف را بررسی کردیم تا در این دوره مشکلات رفع شود.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که برگزاری مسابقات بین‌المللی تعطیل نشود که بهره‌مندی از تجربیات مراحل استانی و کشوری در این راستا کارساز خواهد بود، ضمن اینکه کشورهای دیگر نیز امکانات لازم را برای برگزاری مسابقات به شیوه ویدئو کنفرانس را دارند.

در ادامه حجت عباد عسکری، متسابق رشته حفظ 10 جزء در خصوص برگزاری مجازی این دوره از مسابقات بیان کرد: من برای دومین سال است که در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کنم و تجربه برگزاری به شیوه حضوری را نیز دارم، در این خصوص که برگزاری مسابقات به کدام شیوه بهتر خواهد بود، نظر متسابقان متفاوت است.

وی افزود: برخی از متسابقان دوست دارند در فضایی تلاوت داشته باشند که حضار نیز از تلاوت آیات نورانی نیز بهره‌مند شوند و خود تلاوت‎کننده نیز از اجرای خود لذت ببرد، اما برخی از متسابقان ترجیح می‌دهند تا در فضایی که در حال حاضر فراهم شده به صورت انفرادی و از طریق ویدئو کنفرانس دور از استرس و با تسلط کامل تلاوت داشته باشند.

این متسابق رشته حفظ گفت: داوری این دوره از مسابقات نیز همانند سال گذشته به‌صورت ویدئو کنفرانسی است و تنها تفاوت برگزاری به شیوه مجازی خالی بودن محفل از حضار است که باعث تقویت روحیه متسابقان می‌شد، اما متسابقانی که برای اولین دوره شرکت می‌کنند معمولاً در جمع حضار تسلط خود بر اجرا را از دست می‌دهند که این دوره از مسابقات می‌تواند تجربه‌ای برای آماده شدن متسابقان برای سال‌های آینده باشد تا بتوانند در جمع نیز تلاوت کنند.

انتهای پیام
captcha