هدف دستگاه قضا برقراری امنیت و آرامش جامعه است
کد خبر: 3925157
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

هدف دستگاه قضا برقراری امنیت و آرامش جامعه است

رئیس قوه قضائیه گفت: زحمات و تلاش‌های کارکنان دستگاه قضایی موجب امنیت، ایجاد آرامش و امید در جامعه شده است.

هدف دستگاه قضا برقراری امنیت و ارامش جامعه استبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، سوم مهرماه، در نشست کارکنان دستگاه قضائی استان اردبیل، گفت: زحمات و تلاش‌های کارکنان دستگاه قضایی موجب امنیت و ایجاد امید در دل مردم شده است.
وی به کارنامه درخشان مردم استان اردبیل، در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مردم استان اردبیل، همواره در دفاع و صیانت از انقلاب، حق و حقیقت پیشرو بوده‌اند و این برای همگان ثابت شده است.
رئیس قوه قضائیه خدمتگزاری به مردم را توفیق بزرگ پروردگار متعال دانست و بیان کرد: مردمان این دیار در عرصه‌های مختلف بالاخص کشاورزی، صنعت و گردشگری فعال و بسیار تلاشگر هستند و امروز نشستن پای سخنان این مردم و گره‌گشایی از کار این مردم افتخار بزرگی است و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه قضایی تکلیف کارکنان دستگاه قضایی استان است.
وی تصریح کرد: بیان نواقص و کاستی‌ها در ساختار‌ها و رفتار‌ها حتما باید به اصلاح آن مسائل و نواقص بیانجامد، کاستی‌ها را باید شناخت و یقینا ما این‌ها را پیگیری خواهیم کرد.
رئیسی با اشاره به اینکه کار قضایی صبر و تحمل بزرگی را می‌طلبد، اظهار کرد: اینکه دادگستری استان ملجا و پناهگاهی برای کارآفرینان باشد، قابل تقدیر است، برآورد بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموعه دادگستری در دوران ریاست جدید گام‌های خوبی برداشته است.
رئیس دستگاه قضا گفت: هیات‌هایی قبل از حضور ما در استان، به حضور و بررسی تخصصی پرداخته‌اند و یک سری از محاسن و کاستی‌هایی را احصاء کرده‌اند که ما از آن‌ها آگاهیم و یقینا به پیگیری آن‌ها خواهیم پرداخت.
وی در پاسخ به موارد و مشکلات طرح شده در این نشست خاطر نشان کرد: سختی کار قضایی برای همکاران ما موضوعی است که حقیقت دارد و ما نیز به‌دنبال افزایش امکانات و رفع مشکلات هستیم.
لایحه‌ای برای شورای حل اختلاف تهیه شده و پس از بررسی دولت به احتمال بسیار زیاد هفته آینده به مجلس ارسال خواهد شد و تکلیف بسیاری از موارد در آن روشن می‌شود.
وی تصریح کرد: مساله پلیس قضایی در برنامه و دستور کار قرار دارد، چندین بار هم قبلا پیگیری شده که به مشکل برخورده؛ این مساله یک ضرورت برای قوه قضائیه است و اگر به هر صورت امکانش نبود، پلیس باید از هر لحاظ آماده انجام و اجرای دستورات دستگاه قضا باشد.
رئیسی به ضرورت مساله طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: این مساله همواره در برنامه‌ها و قوانین آمده، اما باید دوستان به جد پیگیری نمایند چرا که تحدید حدود نسبت به مالکیت و صدور سند‌هایی که باید باشد، موجب خواهد شد تا دعاوی کمتر شود.

نظارت سازمان بازرسی برای مچ‌گیری نیست
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: نظارت سازمان بازرسی برای مچ‌گیری نیست و یقیناً برای اصلاح و حسن اجرای امور است؛ مدیران باید سازمان بازرسی را بازویی برای پیشرفت و کمک حال خود ببینند.
وی در ادامه به ضرورت توجه به تقدس کار در نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: هیچ شخصی در هیچ مکانی در هیچ زمانی نمی‌تواند قدسی باشد مگر در پرتو عنایات پروردگار متعال، اگر وجود مقدس انبیا و اولیاء الهی قدسیت دارند به این دلیل است که نماینده پروردگار متعال در زمین هستند.
رمز تقدس ما این است که اولا در راس، نظام مقدس ما متصل به وحی است به این معنا که در راس این نظام، ولی فقیه جامع الشرایطی است که جانشینی، ولی خدا را دارد و در شرایط غیبت، ولی فقیه در این جایگاه قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: تقدس این نظام به این است که در متن آن و در تمام زوایای نظام حرف و سخن خدا اجراء شود، قانون اساسی گفته است هیچ بحثی نباید برخلاف قوانین الهی باشد برای آن ناظر هم قرار داده‌اند.
وی در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق آییم باید جهادی عمل کنیم، تلاش کنیم و با روحیه بسیجی و جهادی، شب و روز نشناسیم، همچون حاج قاسم که دغدغه مردم را داشت.

انتهای پیام
captcha