عراق آماده توسعه همکاری‌های با جامعةالمصطفی(ص) و مراکز علمی ایران است
کد خبر: 3925921
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
رایزن فرهنگی عراق در تهران؛

عراق آماده توسعه همکاری‌های با جامعةالمصطفی(ص) و مراکز علمی ایران است

رایزن فرهنگی عراق در تهران گفت: عراق در پی ارتباط عمیق و مستحکمی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، آماده توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با مراکز دانشگاهی و حوزوی ایران از جمله جامعةالمصطفی(ص) است.

امجدمظفر، رایزن فرهنگی عراق در ایران جامعةالمصطفی(ص) العالمیة

به گزارش ایکنا، امجد مظفر، رایزن فرهنگی عراق در ایران در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش‌آمده، جامعةالمصطفی(ص) را دانشگاهی ممتاز و دارای جایگاهی ویژه در عراق دانست و خواستار افزایش تعامل جامعةالمصطفی(ص) و رایزنی فرهنگی عراق شد.

وی ضمن تأکید بر ارتباط عمیق و مستحکم ایران و عراق در عرصه‌های گوناگون، اظهار کرد: طلاب و دانش‌پژوهان عراقی علاقه زیادی برای تحصیل در جامعةالمصطفی(ص) دارند که امیدواریم زمینه فعالیت‌های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی(ص) در عراق، با رعایت کامل شرایط وزارت علوم عراق، بیش از پیش فراهم شود.

رایزن فرهنگی عراق در ایران خواستار گسترش همکاری علمی و آموزشی جامعةالمصطفی(ص) و دانشگاه‌ها و مراکز علمی در عراق شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة نیز در این دیدار به معرفی جامعةالمصطفی(ص) و برخی ویژگی‌های آموزشی آن پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های این نهاد پذیرش دانش‌پژوهان از همه مذاهب اسلامی و حتی سایر ادیان است. گفتمان فکری جامعةالمصطفی(ص)، دوستی و برادری مذاهب اسلامی، گفت‌وگو و احترام به ادیان دیگر و پیروانشان و به تعبیری، نگاه عقلانی و معنوی به مباحث فرهنگی است؛ بنابراین، دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) با تربیت‌شدگان مراکز افراطی‌گر بسیار فرق دارند.

وی با اشاره به تلاش دو عامل برای مخدوش کردن چهره اسلام در دنیا، تصریح کرد: نخستین عامل، دشمنانی هستند که علاقه دارند تصویری نادرست و منفی از اسلام و مسلمانان در جهان ارائه شود و نگاه ملت‌ها به اسلام، به عنوان مکتبی خشن و عامل کشتار و تخریب باشد.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: عامل دوم نیز برخی مسلمانان هستند که مع‌الاسف با افراطی‌گری و خشونت، چهره‌ای غیرواقعی از اسلام ترسیم می‌کنند. البته امروز ممکن است این افراد تغییر چهره داده باشند و چهره خیرخواهانه به خود بگیرند، ولی افرادی که در مکتب تکفیر، تربیت شده‌اند، هرگز نمی‌توانند خیرخواه و دلسوز مسلمانان باشند. جامعةالمصطفی(ص) می‌کوشد افرادی تربیت کند که ارائه‌دهنده چهره عقلانی، اعتدالی و حقیقی از اسلام ناب باشند

وی ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی(ص) برای فراگیران از کشور‌ها و ادیان مختلف را در گسترش فرهنگ دوستی و برادری میان ملت‌ها مؤثر دانست و افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، گسترش امکانات آموزشی برای بانوان بود و امروز بیشتر ظرفیت دانشگاه‌های ایران به خواهران تعلق دارد. جامعةالمصطفی(ص) نیز حدود چهل‌درصد از ظرفیت آموزشی خود را به بخش خواهران اختصاص داده است و این فرصتی کم‌نظیر برای پیشرفت علمی بانوان جهان اسلام به شمار می‌آید.

پیوند‌های تاریخی، اعتقادی و فرهنگی ایران و عراق

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به پیوند‌های تاریخی، اعتقادی و فرهنگی عمیق میان کشور‌های منطقه، به ویژه ایران و عراق، خاطرنشان کرد: امروز متجاوزانی از هزاران کیلومتر دورتر به منطقه ما آمده و مشکلات زیادی برای ملت‌های ما رقم زده‌اند و می‌کوشند با اختلاف‌افکنی میان کشور‌های منطقه، پیوند‌های فرهنگی ما را از بین ببرند. آن‌ها امروز به دنبال سیطره بر افکار جوانان ما هستند، زیرا عادت کرده‌اند از طریق استعمار و مکیدن خون ملت‌ها پیشرفت نمایند. سیاست اصلی آنان در این مسیر، اختلاف‌افکنی میان ملت‌ها و اقوام است.

وی با تأکید بر گفتمان عدالت‌خواهی و مقاومت انقلاب اسلامی در برابر ظلم، ابراز کرد: حکومت پهلوی پیش از انقلاب اسلامی، دست‌نشانده بیگانگان و مجری برنامه‌های استعماری آن‌ها بود و در عراق نیز صدام، در وهله اول به ملت خود ستم می‌کرد، ولی امروز پیوند تاریخی و ناگسستنی میان دو ملت و حکومت ایران و عراق از همیشه مستحکم‌تر است و به خواست خدا هر روز نیز محکم‌تر خواهد شد و دشمنان اسلام نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: پیوند میان دو ملت در سال‌های اخیر، با ریختن خون‌های پاک عزیزانمان در مبارزه با دشمن تکفیری ناگسستنی شد. باید مراقبت نماییم تا دشمن با جنگ روانی، فرصتی برای اثرگذاری مخرب بر ذهن دو ملت، به ویژه جوانانمان، پیدا نکند.

حجت‌الاسلام عباسی، عراق جدید را نیازمند تربیت نیروی انسانی دانشمند و آشنا به علوم جدید در رشته‌های مختلف، به ویژه در حوزه علوم انسانی، دانست و بر آمادگی جامعةالمصطفی(ص) برای برداشتن گام‌های بلندتری در جهت تحکیم پیوند‌های مشترک در چارچوب فعالیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha