ویروس کرونا برای لحظه‌ای علم‌آموزی و توسعه دانش را در ایران متوقف نکرد
کد خبر: 3926577
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
حجت‌الاسلام علی عباسی:

ویروس کرونا برای لحظه‌ای علم‌آموزی و توسعه دانش را در ایران متوقف نکرد

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: با توجه به گسترش بلیه جهانی کرونا، عمده آموزش‌های واحد‌های ما در ترم گذشته، شکل غیرحضوری به خود گرفت، ولی تلاش شد آموزش‌ها تا حد ممکن به صورت آنلاین ارائه شود و این درحالی است که ویروس کرونا نتوانست برای لحظه‌ای علم‌آموزی را در کشور متوقف کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی در سخنرانی برخط به مناسبت آغاز فعالیت‌های آموزشی نمایندگی المصطفی در بوسنی اظهار کرد: در سال جدید با توجه به ادامه یافتن شرایط ویژه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، عمده درس‌ها به صورت غیرحضوری و آنلاین در حال برگزاری است. امیدواریم هر چه زودتر مشکلات برطرف شود و درس‌ها به صورت حضوری ادامه یابد، زیرا آموزش‌های غیرحضوری و برخط، نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آموزش حضوری باشد.

رئیس جامعةالمصطفی جایگاه علم و عالمان و میزان تشویق اسلام به تعلیم و تعلم را در بین همه مکاتب و ادیان کم‌نظیر دانست و افزود: براساس روایات و آموزه‌های اسلامی، کسب علم، ضرورت و فریضه برای همه مسلمانان است و برای علم‌آموزی حتی اگر نیاز بود، باید به عمق دریا‌ها یا دورترین نقاط عالم نیز سفر کرد.

وی ایمان و علم در کنار یکدیگر را معیار الهی برای تعیین جایگاه معنوی انسان خواند و یادآورشد: در برخی روایات تأکید شده است انسانی که با هدف الهی و معنوی و نه کسب مطامع دنیوی علم بیاموزد، به آن عمل کند و به دیگران تعلیم دهد، درجه عظیمی در ملکوت آسمان‌ها و حقیقت عالم خواهد داشت. باید توجه کنیم این درجه حقیقی است و با درجات دنیوی که به صورت قراردادی و اعتباری به افراد نسبت داده می‌شود، کاملاً تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تشویق به دانش و دانش‌اندوزی را بخشی از فرهنگ و تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: مسلمانان در اثر این آموزه‌ها و معارف، تمدن بزرگ اسلامی را تأسیس کردند و قرن‌ها پرچم‌دار حرکت علمی در جهان بودند، اما  -متأسفانه- عوامل داخلی و هجمه‌های خارجی موجب افول و کم‌رنگ شدن این فرهنگ و تمدن در میان مسلمانان شد و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی در جهان اسلام را تضعیف کرد و پرچم‌داری علم و تمدن را از دست مسلمانان خارج کرد.

وی با تأکید بر لزوم بازگشت مسلمانان به فرهنگ ارزش نهادن به علم، اظهار کرد: ما نیازمند حرکت علمی عظیمی هستیم تا چهره درخشان و تابناکی از اسلام به جهان ارائه کنیم. امروز دو جبهه می‌کوشند چهره‌ای مخدوش از اسلام در جهان ترسیم کنند؛ گروه نخست با اسلام و فرهنگ اسلامی دشمنی دارند و در تلاش هستند با اسلام‌هراسی، چهره‌ای نادرست و منفی از این مکتب تبلیغ کنند و گروه دوم نیز افرادی هستند که به نام اسلام و با رفتار‌های افراط‌گرایانه و جاهلانه، چهره اسلام را مخدوش می‌کنند و در جریان تبلیغاتیِ گروه نخست نیز نماد اسلام معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha