کد خبر: 3927596
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
دانشیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: روشنفکران نقش مهمی در احیای نهضت حسینی در سده اخیر داشتند؛ اما متأسفانه نمونه‌هایی از تحریف را هم شاهد هستیم که به دست همین جریان روشنفکری رخ داده و عرضه شده است.

روشنفکران نقش مهمی در احیای نهضت حسینی در سده اخیر داشتندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی وکیلی، دانشیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، شب دوم از همایش ملی «امام حسین و دنیای امروز» که با عنوان «امام حسین(ع) از تحریفات عوامانه تا تحریفات روشنفکرانه» شامگاه گذشته، 14 مهرماه به‌صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: تحریف قیام امام حسین(ع) و شخصیت ایشان از همان زمان قیام و حیات امام آغاز شد. در واقع آن تعبیراتی که آل امیه حتی در زمان یزید در مورد امام حسین(ع) به کار گرفتند و مردم را تحریک کردند که به جنگ امام بیایند، از همان جا تحریف امام و شخصیت ایشان آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: همه جامعه به‌ویژه نسل جوان، از دانشگاهیان، روشنفکران و افرادی که دارای رویکردهای علمی هستند، انتظار عرضه یک امام حسین واقعی را دارند که متن صریح و شفافی از امام بیان کنند تا از شخصیت، اندیشه، افکار، رفتار و سیره شخص امام حسین(ع) به معنای واقعی آگاهی پیدا کنند. بنده معتقد هستم گروه روشنفکران نقش مهمی در احیای نهضت حسینی در سده اخیر داشتند، اما متأسفانه نمونه‌هایی از تحریف را نیز شاهد هستیم که به دست همین جریان روشنفکری رخ داده و عرضه شده است.

دانشیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بسیاری در تحریفات عاشورا وارد شدند و بحث کردند، اما تنها فردی که تقدم و فضل تقدم دارد به این نوع از بحث، استاد مطهری است که به تحریفات سنتی و عامیانه در دوره صفویه و قاجار واکنش نشان می‌دهد و به شمار زیادی از این تحریفات اشاره و نقد می‌کند در نتیجه نقد تحریفات روشنفکرانه از استاد مطهری آغاز شد.

وکیلی تصریح کرد: اگرچه روشنفکران منتقد و ناراحت بودند به اینکه چرا در آثار سده‌های گذشته یک تصویر نادرست و پر از غلط و حاکی از نوعی فقدان، کرامت و حرمت مقام سیدالشهدا(ع) در آثار این سده‌ها تولید شده و به این تولیدات انتقادات تندی از سوی روشنفکران داشتند، اما در عین حال می‌بینیم هنگامی که وارد توصیف، تبیین و تهدید خودشان از امام حسین(ع) و قیام ایشان می‌شوند، به مسائلی مبتلا می‌شوند که خود عرضه و تحلیل مسئله نوعی تحریف واقعه به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: باید تمام جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فعالان عرصه‌های مختلف فرهنگی بپذیرند که ما به خوانش علمی استاندارد مبتنی بر الگوهای اکتشاف علمی نسبت به قیام امام حسین(ع) براساس الگوهای معتبر علم تاریخ و علومی از این دست بسنده و قیام حضرت را بخوانیم و یک توصیف مستند، معتبر و قابل قبول به مفهوم علمی مسئله در ابعاد مختلف داشته باشیم.

دانشیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جریان روشنفکری از اواسط دوره قاجار در ایران فعال و افرادی را می‌شناسیم که به‌عنوان روشنفکر از آن‌ها یاد شد. طیفی از این روشنفکران که ناسیونالیسم هستند واقعه امام حسین‌(ع) را عرضه کردند که اصلاً امام حسین(ع) واقعی نبود و در این راه عامدانه یا ناآگاهانه دست به تحریفات نگران‌کننده، تلخ و وحشتناکی زدند. تحریفاتی که اکنون در فضای مجازی منتشر می‌شود و نسل جوان در معرض این همه شبهات و اتهامات در تشخیص آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

وکیلی اظهار کرد: طیف تندرویی به اسم ناسیونالیسم‌ها که می‌توانستند قرائت معتبری داشته باشند و بگویند هم می‌توانم ایران خود و هم امام حسین(ع) را دوست داشته باشیم، اما به سمتی رفتند که بگویند اثبات ملی‌گرایی، لازمه نفی دین اسلام است و این تندروی در مورد امام حسین(ع) به شدت در آثار آن‌ها دیده می‌شد و واکنش‌های تندی را نیز برانگیخت.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: