معرفی وقف‌های قرآنی زنجان
کد خبر: 3930474
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

معرفی وقف‌های قرآنی زنجان

استان زنجان ۳۵ موقوفه قرآنی دارد که بزرگترین آن با زیربنای بیش از ۲۰۰۰ مترمربع به ساختمان جامعةالقرآن کریم اختصاص دارد.

معرفی وقف‌های قرآنی زنجاناستان زنجان 2800 موقوفه و 31 هزار رقبه دارد که سهم امور قرآنی از این موقوفات 35 مورد و اغلب آن‌ها انتفاعی است. نیمی از نیات واقفان مربوط به سیدالشهدا(ع) بوده و 18 درصد آن به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دارد. امسال 16 وقف جدید به ثبت رسید و متولیان امر درصدد هستند مردم را به این صرقه جاریه منطبق با نیازهای جامعه در حوزه‌های استغال، ازدواج، مسکن، امور قرآنی و سایر موارد سوق دهند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مرادخانی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: ساختمان جامعةالقرآن کریم زنجان بزرگترین موقوفه قرآنی در زنجان بوده که از سوی زوج خیر وقف شده است که در زمینی به مساحت 532 مترمربع در 5 طبقه با زیربنای بیش از 2000 مترمربع احداث شده است و سالانه 400 قرآن‌آموز تربیت می‌کند.

موقوفه «سارا بیگم» از دیگر موقوفات زنجان است که در سال 72 وقف‌نامه آن ثبت شده است. سارا بیگم در سال 1287 به دنیا امد و این واقف خیراندیش یک منزل مسکونی به مساحت 150 مترمربع را وقف کرد. در این وقف‌نامه ذکر شده تا زمانی که خود واقف زنده است، محل سکونت افراد مستمند و بی‌خانمان قرار گیرد و بعد از فوت او عواید آن صرف امور قرآنی شود.

به گفته مرادخانی واقف موقوفه سارا بیگم فوت کرده است و حدود 10 سالی که پیر مرد و پیرزنی در آنجا زندگی می‌کنند و در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا حکم قضایی برای تخلیه منزل صادر نشده است. بافت این منزل قدیمی بوده و به محض تخلیه قصد داریم با مشارکت مردم ساختمان جدیدی در 2 یا 3 طبقه احداث شود و آن را در اختیار موسسات قرآنی قرار دهیم و یا از محل اجاره ان برای امور قرآنی هزینه کنیم.

وی یادآور شد: در شهرستان طارم 12 موقوفه قرآنی داریم که اغلب آن‌ها زمین کشاورزی، باغ و درخت و موارد این چنینی است که درآمد چندانی نداشته و برای توسعه برنامه‌های قرآنی کافی نیست و وقف‌های درآمدزا دست اداره قرآن را در زمینه حمایت از مؤسسات، مجموعه‌هایی که به تربیت حافظ مشغول هستند باز خواهد کرد و به چشم‌انداز تربیت ۱۰ میلیون حافظ مورد نظر مقام معظم رهبری خواهیم رسید.

منزل مسکونی امینی در زنجان هم برای امور قرآن وقف شده و در حال حاضر همسر او در قید حیات بوده و این موقوفه هنوز در اختیار اوقاف قرار نگرفته است. به گفته مرادخانی این واقف خودروی پراید خود را نیز وقف کرده که تا زمان حیات همسر در اختیار او بوده و سپس اگر خودرو قابل استفاده باشد در راه قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در غیر این صورت به فروش گذاشته خواهد شد و تبدیل به احسن و در فعالیت‌های قرآنی استفاده می‌شود.

مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان یادآور شد: مادر شهیدان جوادی یک منزل مسکونی در 3 راه امجدیه را در اختیار جامعه‌القرآن قرار داده اما هنوز وقف‌نامه آن تنظیم نشده است و حتی قصد دارد منزل مسکونی خود را نیز وقف کند.

وی ادامه داد: سال گذشته یک جوان زمینی به مساحت 1000 مترمربع به ارزش یک میلیارد تومان برای امور فرهنگی و قرآنی وقف کرد که قرار است در این زمین از طریق وقف مشارکتی یک مجموعه فرهنگی احداث شود البته کار ساخت هنوز آغاز نشده است.

انتهای پیام
captcha