عظمت علمی امام صادق(ع) را با سینما به دنیا بشناسانیم
کد خبر: 3932871
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
حبیب‌الله بهمنی:

عظمت علمی امام صادق(ع) را با سینما به دنیا بشناسانیم

جایگاه بالای علمی امام جعفر صادق(ع) می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها باشد، اما افسوس که در این باره کاملاً منفعل عمل کرده‌ایم.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا، با ذکر اینکه در سینما و تلویزیون، چهارده معصوم(ع) به درستی معرفی نشده‌اند، اظهار کرد: برای پرداختن به زندگی ائمه در سینما و تلویزیون باید همه‌جانبه نگریست تا بتوان شخصیت‌های تراز اول جهان اسلام را به بهترین نحو به تصویر کشید. البته تلویزیون با تولید سریال‌هایی چون «امام علی(ع)»، «تنها‌ترین سردار» و «ولایت عشق» قدم‌هایی برداشت، اما تداوم پیدا نکرد.
 
وی افزود: تداوم ساخت آثار نمایشی درباره ائمه سبب می‌شود که بتوانیم چهارده معصوم را به ‌درستی به همه جهانیان معرفی کنیم. مثلاً امام ششم شیعیان، امام جعفر صادق(ع)، جدا از شخصیت مقدسی که دارد به لحاظ علمی یکی از نخبگان تاریخ بشریت است، اما این موضوع را بسیاری از مردم جهان نمی‌دانند.
 
کارگردان «سیب و سلما» ادامه داد: زندگی مهدی موعود(عج) نیز یکی دیگر از شخصیت‌های بسیار جذاب برای تبدیل به آثار نمایشی است، اما در این حوزه نیز کم‌کار بوده‌ایم. منفعل بودن در این حوزه تنها کم‌کاری مذهبی یا دینی نیست، بلکه در حوزه استراتژیک هم ضربه‌های فراوانی را به‌ واسطه کم‌کاری‌هایمان خورده‌ایم. برای مثال اگر دنیا بفهمد در زمانی که جهان در ظلمات فکری بود امام جعفر صادق(ع) دقیق‌ترین نظریات علمی را بیان می‌کرد، برخی به خود اجازه نمی‌دادند که با بهانه‌های واهی به دینی مبین هجمه وارد کنند.
 
بهمنی متذکر شد: حوزه‌های علمیه هم نقش دارند، چون آن‌ها تخصصی‌ترین مراکز دینی هستند. پس باید راهگشایی برای فیلم‌سازان باشند تا آن‌ها آسوده‌خیال در این حوزه ورود کنند و این خواسته می‌تواند در امر پژوهش محقق شود. در واقع فیلم‌ساز بداند اگر قرار است فیلمی درباره امام جعفر صادق(ع) بسازد مطالب دقیق و تأییدشده وجود دارد که کمک می‌کند فیلم‌نامه‌ای مناسب بنویسند بدون این‌که کارشان مورد هجمه و انتقاد واقع شود. هر یک از امام شیعیان دریایی از معرفت و علم هستند. برای همین تداوم در ساخت فیلم و سریال درباره چهارده معصوم(ع) جزو اولویت‌هاست.
انتهای پیام
captcha