راه‌حل انسانی و عادلانه رهبر معظم انقلاب نقشه راه پایان مناقشه قره‌باغ است
کد خبر: 3933298
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
حسن هانی‌زاده:

راه‌حل انسانی و عادلانه رهبر معظم انقلاب نقشه راه پایان مناقشه قره‌باغ است

کارشناس مسائل منطقه محورهای مطروحه مقام معظم رهبری را برای حل بحران قره‌باغ انسانی، منطقی و عادلانه توصیف کرد و گفت: این محورها می‌تواند به مثابه نقشه راهی برای پایان دادن به این مناقشه سی ساله در گفت‌وگوهای میان آذربایجان و ارمنستان مورد توجه قرار گیرد و مانع نفوذ و دخالت بازیگران خارجی در این بحران شود.

حسن هانی‌زاده

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی‌شان به مناسبت میلاد پیامبر(ص) به مسئله مناقشه قره‌باغ اشاره کرده و به تبیین موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره پرداخته و فرمودند: «این جنگ حادثه‌ تلخی است و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و برای کشور ما هم خوب نیست؛ بایستی هر چه زودتر تمام بشود و البته همه سرزمین‌های آذربایجان که به وسیله ارمنستان تصرف شده، باید آزاد بشود؛ یعنی بایستی همه این سرزمین‌ها برگردد به خود آذربایجان ـ یکی از شرایطِ اصلیِ کار [این] است ـ [زیرا] که متعلق به آذربایجان است و جمهوری آذربایجان برای آزادی اینها دارای حق است و بایستی آزاد بشود. البته بایستی امنیت ارامنه‌ای که در این سرزمین‌ها هستند محفوظ باشد و مرزهای بین‌المللی هم باید رعایت بشود؛ یعنی دو طرف به مرزهای بین‌المللیِ کشورها تعدی و تجاوز نکنند و مرزهای بین‌المللی بایستی محفوظ باشد و تروریست‌ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند.»

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چهار اصل مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در موضوع قره‌باغ گفت: مواضع رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌تواند به مثابه نقشه راهی برای پایان دادن به این مناقشه سی ساله مورد توجه قرار گیرد. چهار موضوع بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب می‌تواند محور گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان قرار گیرد.

نقش بازیگران خارجی در تداوم بحران قره‌باغ

وی با منطقی و عادلانه دانستن راه حل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: اگر طرفین درگیر در بحران قره‌باغ این چهار محور را در گفت‌وگوهای خود لحاظ کنند می‌تواند به حل این مناقشه منجر شود. اما مسئله قره‌باغ صرفاً مشکل آذربایجان و ارمنستان نیست، بلکه بیشتر این بازیگران خارجی هستند که سعی دارند این بحران همچنان شعله‌ور مانده و به سایر کشورها از جمله ایران گسترش پیدا کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اهمیت امنیت جمهوری اسلامی و بیرون ماندن مرزهای ایران از مدار این درگیری‌ها گفت: این مسئله حق طبیعی جمهوری اسلامی است و لذا شورای امنیت سازمان ملل، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان راه حل رهبر معظم انقلاب را به منزله یک راه حل عملی، عادلانه و مطابق با قوانین بین‌المللی برای پایان دادن به این مناقشه مد نظر قرار دهند تا این مناقشه برای همیشه به پایان برسد.

تقابل دو الگوی سیاست خارجی صلح‌طلبانه و سهم‌طلبانه

هانی‌زاده درباره نمایان شدن تفاوت سیاست خارجی صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران با سیاست خارجی سهم‌طلبانه سایر کشورها در بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با راهکار ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: به لحاظ اجتماعی و سیاسی از آنجا که جمهوری اسلامی ایران برای ثبات و استقرار ارمنستان و آذربایجان اهمیت زیادی قائل است، لذا نگران ‌‌آن است که این مناقشه به یک بحران منطقه‌ای تبدیل شود.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اما نفوذ برخی بازیگران خارجی در ارمنستان و‌ آذربایجان و رویکرد سهم‌خواهانه و تشنج‌آفرین آن‌ها برای تثبیت جای پا خود در این منطقه باعث شده که آن‌ها از رهگذر ایجاد تقابل بین این دو کشور تسویه حساب‌ها و اختلافات خود را در نقاط دیگر در این منطقه عملی کنند و این اتفاقات تأثیر نامطلوبی بر بحران قره‌باغ گذاشته است.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز هموطنان ارمنی و آذری توجه خاصی نسبت به ارمنستان و آذربایجان دارند و به همین دلیل ایران نگران آن است که این بحران به داخل مرزهای کشور منتقل شود و مشکلات خاصی را در ایران ایجاد کند. برهمین اساس ایران با یک رویکرد انسانی، صلح‌جویانه و حل مسئله‌ای به این مناقشه ورود پیدا کرده است و این برخلاف سایر بازیگران حاضر در این بحران است که به دنبال نفوذ و گرفتن سهم در این منطقه هستند. لذا ایران راه حل اساسی و بنیانی خود را با مبنا قرار دادن حفظ تمامیت ارضی آذربایجان  و رعایت حقوق شهروندی ارمنی‌های ساکن قره‌باغ ارائه داده است.

ردپای صهیونیست‌ها در همه بحران‌های منطقه

هانی‌زاده درباره نقش رژیم صهیونیستی در مجموعه بحران‌های اطراف ایران؛ عادی‌سازی روابط با اعراب، حوادث عراق و مناقشه قره‌باغ گفت: هر بحرانی که در منطقه از شمال آفریقا تا جنوب قفقاز شکل گرفته ردپای صهیونیست‌ها در آن وجود دارد. صهیونیست‌ها پس از سال‌ها بحران‌سازی در سودان و جنگ داخلی و تجزیه این کشور، سودان را وادار کردند که به فرآیند عادی‌سازی روابط بپیوندد تا رویای تاریخی «نیل تا فرات» را جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: اکنون هم صهیونیست‌ها به دنبال نفوذ در عراق هستند تا در کناره رود فرات قرار بگیرند. در این مرحله نیز نگاه آن‌ها به منطقه جنوب قفقاز است و تصور صهیونیست‌ها آن است که اینجا منطقه مهمی برای ضربه زدن به ایران و محور مقاومت است.

هانی‌زاده تأکید کرد: بر همین مبنا رژیم صهیونیستی می‌خواهد بحران قره‌باغ همچنان به مانند یک نقطه انفجار باقی بماند. لذا صهیونیست‌ها عواملی را در ارمنستان و آذربایجان تحریک می‌کنند تا این بحران همچنان زنده مانده و بتوانند به شیطنت‌های خود در این نقطه علیه ایران و برخی کشورهای دیگر ادامه دهند و تهدیدات امنیتی اطراف ایران را توسعه دهند. 

انتهای پیام
captcha