بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی در المصطفی فعال است
کد خبر: 3935209
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی در المصطفی فعال است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش در جامعةالمصطفی در حوزه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی در دو نظام آموزشی آکادمیک و حوزوی در المصطفی ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در دیدار جمعی از مسئولان دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) با اشاره به طرح تحول آموزشی المصطفی اظهارکرد: با اجرای طرح تحولی، تعداد رشته‌های المصطفی به چهارصد رشته، گرایش و مقطع افزایش خواهد یافت و جامعةالمصطفی در ارائه برخی از این رشته‌ها پیشگام است.

وی ابراز کرد: حوزه‌های علمیه از گذشته رویکردی بین‌المللی داشته‌اند و طلابی از ملیت‌ها و کشور‌های مختلف در مراکز اصلی حوزه‌های علمیه حضور می‌یافتند و امروز جامعةالمصطفی بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، تعداد محدودی از چند ملیت در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتند، ولی پس از انقلاب اسلامی، جمعیت فراوانی با تنوع ملیتی در خور توجه، برای تحصیل معارف اسلامی به حوزه علمیه آمدند و هم‌اکنون ده‌ها‌هزار نفر در شعب داخلی و خارجی جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند.

وی فراهم شدن زمینه تحصیل پیروان مذاهب اسلامی براساس فقه و کلام مذهب خود و با نگاه مقارن و تقریبی را از ویژگی‌های بی‌نظیر جامعةالمصطفی در برابر دیگر مراکز علمی جهان اسلام خواند و یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش در جامعةالمصطفی در حوزه‌های دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی در دو نظام آموزشی آکادمیک و حوزوی ارائه می‌شود که این رقم با اجرای طرح تحول آموزشی، به چهارصد رشته، گرایش و مقطع افزایش خواهد یافت و جامعةالمصطفی در ارائه برخی از این رشته‌ها پیشگام بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی آموزش مجازی را یکی از محور‌های مهم گسترش آموزشی جامعةالمصطفی برشمرد و اظهار کرد: جامعةالمصطفی، در گذشته، سرمایه‌گذاری خوبی در بخش آموزش‌های غیرحضوری انجام داده است و هم‌اکنون هزاران نفر از فراگیران المصطفی، به ویژه در مناطقی که امکان حضور فیزیکی در آن چندان فراهم نیست، تحت پوشش این شیوه آموزشی قرار گرفته‌اند.

وی عضویت در اتحادیه‌های دانشگاهی بین‌المللی و منطقه‌ای، اختصاص نزدیک به چهل‌درصد از ظرفیت آموزشی به خواهران، آموزش گسترده زبان فارسی به غیرایرانیان، ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی برای استادان، دانشجویان و فعالان فرهنگی، انتشار سالانه حدود چهارصد عنوان کتاب و فعالیت‌های متنوع قرآنی و فرهنگی را بخش دیگری از ویژگی‌های جامعةالمصطفی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی حضور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را در سراسر جهان، پشتوانه بسیار خوبی برای کشور در ابعاد گوناگون دانست و تصریح کرد: در دنیای امروز، تلاش زیادی برای ایجاد مانع در فعالیت‌های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی صورت می‌گیرد، ولی همه فعالیت‌های جامعةالمصطفی در کشور‌های مختلف، همواره، به صورت شفاف، قانونی و با اخذ مجوز‌های لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به همکاری جامعةالمصطفی با مراکز علمی و دانشگاهی مختلف، خاطرنشان کرد: المصطفی ظرفیت خوبی برای مراکز علمی کشور به شمار می‌آید و هم‌اکنون نیز با دانشگاه‌های متعدد همکاری خوبی دارد. پیش از این، تفاهم‌نامه همکاری بین جامعةالمصطفی و مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) به امضا رسیده و در کنار آن، زمینه‌های همکاری با دانشگاه اهل‌بیت‌(ع) نیز مورد توافق قرار گرفته است که امیدواریم در دوره جدید، این فعالیت‌ها و همکاری‌ها، گسترش بیشتری یابد و فصل جدیدی از همکاری علمی دوجانبه آغاز شود.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری معمویی، رئیس جدید دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)، در سخنانی، جامعةالمصطفی را از دستاورد‌های ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: کیفیت، عمق و تنوع فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در میان مراکز علمی جهان اسلام کم‌نظیر است و در هر جای جهان که به دنبال خدمات علمی به اسلام ناب باشیم، نام جامعةالمصطفی می‌درخشد.

وی گزارشی از فعالیت‌های جدید صورت‌گرفته به منظور ارتقای دانشگاه اهل‌بیت‌(ع) ارائه کرد و افزود: سابقه چندین ساله جامعةالمصطفی در عرصه بین‌المللی، برای دانشگاه اهل‌بیت‌(ع) الگو و پشتوانه‌ای بسیار گران‌قدر است و امیدواریم بتوانیم با تعریف زمینه‌های همکاری در عرصه‌های گوناگون، از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جازاری معمویی، خواستار افزایش همکاری دوجانبه جامعةالمصطفی و دانشگاه اهل‌البیت‌(ع) در زمینه ارائه فرصت‌های مطالعاتی، راه‌اندازی رشته‌ها، تبادل استاد، پذیرش دانش‌آموختگان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، همکاری در آموزش‌های مجازی و دیگر همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و بین‌المللی شد.

انتهای پیام
captcha