ترور غیرانسانی اخیر؛ حرکتی برای تشدید فضای تخاصم منطقه
کد خبر: 3938268
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

ترور غیرانسانی اخیر؛ حرکتی برای تشدید فضای تخاصم منطقه

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حرکت ترور شهید فخری‌زاده، حرکتی در جهت تشدید فضای تخاصم و بهم‎ریزی منطقه در دوره رئیس جمهور کنونی آمریکا است.

ترور غیرانسانی اخیر؛ حرکتی برای تشدید فضای تخاصم منطقهروح‌الله اسلامی، عضو هیئت علمی گروه سیاست دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان، محسن فخری‌زاده، اظهار کرد: در واقع کاری که ما می‌توانیم در مواجه با این ترور ناجوانمردانه انجام دهیم، این است که در زمینی که آن‌ها مشغول بازی هستند، ما بازی نکنیم چرا که دشمنان درصدد هستند که دست به اقدامی بزنند و ایران را وادار به مقابله کنند و با این کار، خود موجب شوند تا ایران را به سمت جنگ بکشانند، اما در این میان، ما صبر و آرامش داشته‌ و  کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم را به تعویق انداخته‌ایم. البته نمی‌توانیم کاری انجام ندهیم زیرا این به منظور ضربه‌پذیر بودن ما است.

وی با اشاره به رویکردی که ترامپ و سیاست خارجه در این خصوص در پیش گرفته بود، بیان کرد: در سیاست خارجه‌ای که ترامپ دنبال می‌کرد، سیاست یک جانبه‌گرایی حاکم بود و با توجه به اینکه ترامپ شناخت اندکی از محیط بین‌الملل داشت، شبیه دلال‌ها، با شعار عظمت و بازگشت آمریکا، اقداماتی در خصوص خاورمیانه و ایران انجام داد. کاری که او کرد این بود که در یک اقدام ناشیانه‌ای از برجام خارج شد و به صورت یک جانبه و بسیار تحقیر آمیز اعلام کرد که تمام هزینه‌های مربوط به امنیت در خاورمیانه را کشورهای عربی به رهبری عربستان پرداخت کنند.

اسلامی ادامه داد: در همین راستا بود که تلاش کرد روابط کشورهای عربی و اسرائیل را طبیعی جلوه دهد و از این رو عادی‌سازی روابط آن‌ها را آغاز کرد. علاوه بر این قراردادهای بزرگی را با این کشورها منعقد کرده بود و هنوز هم نقشه‌های جدیدی را برای خاورمیانه داشتند و هدفشان این بود که ایران را از فضای بین‌المللی حذف و تضعیف کرده و گروه‌های ترورریستی را نیز در ایران فعال کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از این رو با عدم امنیت سیاسی در داخل، بی‌ثباتی، شورش و همچنین فلج کردن اقتصاد ایران از طریق تحریم‌ها را در پیش گرفته بودند، اما این اقدامات با برگزاری انتخابات آمریکا نیمه کاره باقی ماند، این در حالی بود که اسرائیل و کشورهای عربی بر این باور بودند که ترامپ پیروز خواهد شد، اما با شکست ترامپ و با روی کار آمدن تیم جدید دموکرات‌ها، مواجه شدند.

اسلامی گفت: بایدن در سخنرانی‌های تبلیغاتی و همینطور پیروزی خود، مطرح کرد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند به صورت یک جانبه اقداماتی را که در گذشته انجام می‌داد را در پیش گیرد، زیرا خاورمیانه نیاز به صلح دارد و از این رو ما نباید به عربستان در جنگ یمن سلاح دهیم و ا‌ز آن‌ها حمایت کنیم، در حقیقت تمام این صحبت‌ها به معنای محدود شدن قدرت عربستان و اسرائیل در منطقه و بازگشت مجدد ایران به برجام می‌تواند باشد، در این میان اقدام اشتباهی که بایدن انجام داد این بود که گفت ما به برجام بازمی‌گردیم که در حقیقت با طرح این موضوعات سخنان خود را به نفع ایران پایان داد.

وی با بیان اینکه این سخنان بایدن موجب نارضایتی کشورهای اسرائیل و عربستان شد، افزود:  در این میان از طرفی وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و سپس به اسرائیل سفر ‌کرد و از طرف دیگر نیز نخست وزیر اسرائیل هم به‌صورت مخفیانه به عربستان رفت و در آنجا این سه کشور تصمیم گرفتند که مجموعه‌ای از اقدامات را در راستای اینکه اگر بایدن روی کار آمد و تیم سیاسی در آمریکا تغییر پیدا نکرد، نتوانند کاری انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: این‌ کشورها در ابتدا مجموعه‌ای از اقدامات را در پیش گرفتند و چند هواپیمای بمب‌افکن خود را فعال کردند و ناو خود را در منطقه مستقر و آرایش نظامی ایجاد کردند تا به تجهیزات هسته‌ای و حساس ایران ضربه بزنند، البته ایران هم خود را در این زمینه آماده کرده بود، این در حالی بود که با تمام این اقدامات، همه حواس‌ ایران به این سمت بود که حمله‌ای صورت نگیرد و از طرف دیگر نیز دشمن درصدد برآمد که مانند ترورهای گذشته که در طی چند سال اخیر انجام داده بود، برنامه‌ای را ترتیب و سرانجام عملیات تروریستی را در ایران انجام داد.

اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد که آن‌ها باز هم نقشه‌های دیگری داشته باشند و تنها به همین اتفاق ختم نشود و همه این نقشه‌ها در راستای حفظ بی‎ثباتی، تضعیف کردن ایران، نابود کردن توان دیپلماسی و تغییر دادن شرایط بازی به نحوی که ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا نتوانند وارد مذاکره شوند، باشد. این حرکت، حرکتی برای تشدید فضای تخاصم و بهم‎ریزی منطقه در دوره ترامپ است تا دوره‌های بعدی نتوانند هیچ اقدامی انجام دهند و در حقیقت این‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای دولت بعدی هستند، بدین منظور که اگر در ایران و در آمریکا دولت تغییر کند، اما شرایط منطقه دچار تغییر نشود.

وی  ادامه داد: دشمن هراس دارد که تیم بعدی روی کار آید و مجدداً با این کار باعث شود که به همان دورانی که اوباما بود برگشت پیدا کند، بنابراین با این کار خود سعی کردند تا یک کار امنیتی انجام دهند البته این موضوع هم قابل توجه است که باید بررسی شود تا چه اندازه در دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی کشور ما نفوذ پیدا کرده‌اند و آیا رخنه اطلاعاتی نیز روی داده است؟.

رویکرد ایران در مقابل ترور شهید دکتر فخری‌زاده

اسلامی افزود: باز هم در این شرایط بهتر است که کاری نکنیم چرا که ترامپ و تیم او قابل پیش‌بینی نیستند و اسرائیل هدف جنگ با ضربه زدن سریع را در سر می پروراند و ترامپ شکست خورده نیز ممکن است در لحظات آخر اقداماتی را انجام دهد که به ضرر ایران تمام شود، از این رو در مقابل چنین اقدام دشمن، ما باید یک کار راهبردی را در پیش گیریم و نشان دهیم که کارمان حساب شده پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: مورد بعدی که در این راستا وجود دارد این است که ما باید به لحاظ حقوقی و بین‌المللی شکایت کرده و در سازمان ملل و شورای امنیت این بحث را مطرح کنیم و افکار عمومی و مباحث مربوط به حقوق بین‌الملل را علیه اسرائیل و افرادی که این کار را انجام داده‌اند، جلو ببریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: از این رو نیاز است که نهادهای امنیتی ما موازی‌کاری انجام ندهند و ‌هم‌راستا باشند و بدانند که در برخی حوزه‌ها و مباحثی که امروز ورود پیدا کرده‌اند و در حال فعالیت هستند، وظیفه نهادهای امنیتی نیست و این اقداماتی که صورت می‌گیرد مناسب نیست.

اسلامی گفت: با توجه به اینکه برای ایران برنامه‌هایی مانند ترور، جنگ و بی‌ثباتی راه‌اندازی می‌شود، مانند اتفاقی که چند سال اخیر برای مجلس رخ داد و یا ترورهای متعددی که انجام می‌شود، در حقیقت برای جلوگیری از این نوع اتفاقات باید از نصب دوربین گرفته تا محافظ گذاشتن و تأمین امنیت برای نخبگان کشور را در دستور کار قرار گیرد، تا به صورت کامل اشراف اطلاعاتی به وجود آید.

امنیت ایران از هر موضوعی مهم‌تر است

وی امنیت ایران را از هر موضوعی مهم‌تر دانست و بیان کرد: این در حالی است که این افراد با استفاده از شکاف‌های فرقه‌ای و قومیتی گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند که از بیرون، آن‌هارا فعال می‌کنند و در داخل نیز موجب اختلال در نظم امنیتی می‌شوند، بنابراین نهادهای امنیتی باید تمرکز خود را بر روی این مسئله قرار دهند و با تقسیم کار و جلوگیری از موازی‌کاری که می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، امنیت ایران را که از اهمیت زیادی برخوردار است برقرار کنند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در حقیقت بسیاری از ترورها و عملیاتی که سازمان امنیتی از آن‌ها آگاه می‌شود و کارهای تروریستی خنثی می‌شوند، مواردی است که مردم گزارش می‌دهند، گفت: از این رو یک بار دیگر باید نقش مردم در این زمینه مطرح شود که قطعاً به برقراری امنیت در کشور نیز کمک خواهد کرد، همواره مردم از ابتدای انقلاب تاکنون کلید خنثی‌سازی عملیات‌های تروریستی بوده‌اند و بار دیگر باید به سمت آن‌ها که صاحب اصلی کشور هستند، حرکت کرد.

توجه ایران به اقدامات داخلی خود

اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اقدامات داخلی ایران که نباید از آن‌ها غافل نبود اشاره کرد و گفت: همواره برخی از اقدامات ما باید داخلی باشد، بدین منظور که ما باید به سمت آسیب‌شناسی پیش رویم و ببینیم که چه کاری انجام دهیم که دیگر این اقدامات صورت نگیرد و علاوه بر این موضوع نیز بخشی هم به محیط بیرون بازمی‌گردد و با یک طرح راهبردی و شکایت کردن از افرادی که مسبب این کار بودند و در موقع لازم نیز باید تنبیه شوند، کاری انجام دهند که دیگر دست به چنین اقداماتی نزنند. ضربه به دشمنان وطن حتما باید صورت بگیرد که اگر در برابر اعلام جنگ و ضربه تروریستی آمریکا و اسرائیل اقدامی مناسب و به موقع صورت نگیرد، به منافع ملی کشور ضربه خواهد خورد.

وی تصریح کرد: در فضای سیاسی برخی از موضوعات، مسائل ملی هستند، بدین منظور که شخصیت‌های عالی کشور مانند مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و شورای‌عالی امنیت ملی تصمیماتی را گرفتند که این تصمیمات لازم‌‌الاجرا برای همه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: در واقع نیروهایی که از بیرون اقدامات تروریستی را انجام می‌دهند، درصدد هستند که با این اتفاقات، محیط کشور ما تندتر و رادیکال تر شود و از طرفی نیز دشمنی و حرکت‌های ناگهانی افزایش پیدا کند که در این زمینه، ایران ضربه شدیدتری خواهد دید، از این رو به عقیده من اقدامی که مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و شورای‌عالی امنیت انجام می‌دهند، عاقلانه‌ترین تصمیم است و همیشه هم این امر به ما ثابت شده که این افراد بهترین تصمیمات را برای کشور گرفته‌اند و طبق آن اقدامات خود را پیش برده‌اند.

اسلامی، حضور برخی افراد در کشور را موجب به مخاطره انداختن کشور دانست و تصریح کرد: در این میان نیز گاهی برخی از افراد اقدامات عجولانه و احساسی را انجام می‌دهند و محیط را تخریب می‌کنند و گاهی ناخواسته در مسیر و همان هدفی را که اسرائیل و عربستان دارد، قرار می‌گیرند که این مناسب نیست و می‌تواند منافع ملی را از بین ببرد.

وی اضافه کرد: در حقیقت منافع ملی و حفظ کشور بر هر امری اولویت دارد و مسئله‌ای احساسی، شخصی، غریزی و حزبی نیست که این مورد را باید همیشه مورد توجه قرار داد، اما این در حالی است که متأسفانه ما شاهد هستیم که گاهی این اقدامات عجولانه و احساسی از سوی برخی از افراد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha