سیدمرتضی فاطمی، حافظ کل قرآن و مؤسس دارالحفاظ صادقیه مشهد، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: همزمان با شیوع بیماری کرونا، تدریس مجازی در دستور کار دفتر مجازی مؤسسه قرآنی صادقیه مشهد قرار گرفت این روند در حوزههای قرائت و حفظ قرآن پیگیری شد.
وی ادامه داد: با راهاندازی نهضت نذورات قرآنی و جذب حمایتهای مردمی شرایطی ایجاد شد تا کلاسها به صورت رایگان برگزار شود و تنها هزینه حداقلی برای ارائه خدمات مؤسسه از سوی قرآن آموزان پرداخت میشود، در شرایط کنونی بسیاری از مؤسسات قرآنی ار کرونا آسیب دیده اند و آموزشهای قرآنی دچار مشکل شده است.
فاطمی بیان کرد: برای اولین بار از سال 1390 کار حفظ تخصصی قرآن با تشکیل یک کلاس در مؤسسه صادقیه مشهد آغاز شد و قرآنآموزان پس از حفظ جزء سیام قرآنکریم به پیگیری سایر اجزا پرداختند و پس از آن حفظ تخصصی در بخش بانوان شکل گرفت و از تیرماه امسال نیز یک شعبه از مؤسسه صادقیه (دارالحفاظ صادقیه) به صورت مجازی و در مواردی به صورت حضوری و محدود، آموزش حفظ قرآن را پیگیری کرد.
مؤسس دارالحفاظ صادقیه مشهد، اضافه کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر مخاطب آموزشهای حفظ قرآنکریم در کلاسهای آموزشی مؤسسه قرآنی صادقیه بودند و در حال حاضر نیز 60 نفر به فراگیری آموزشهای مربوط به حفظ قرآن در این مؤسسه مشغول هستند.
وی در رابطه با مشکلات ایجاد شده در آموزش حفظ قرآن به دنبال شیوع کرونا در کشور، تصریح کرد: ماهیت حفظ قرآن از جهاتی به تکرار و تمرین و همچنین پاسخگویی محفوظات بستگی دارد، همچنین نیازمندیهایی باعث میشود که آموزش حضوری لازمه پیشرفت حفظ قرآن باشد، البته در بستر فضای مجازی نمیتوان مباحث مربوط به تکرار، تمرین و پاسخگویی را دنبال کرد.
فاطمی گفت: چنین شرایطی سبب افت تحصیلی برخی از قرآنآموزان در حوزه حفظ قرآن شده است، ما در دارالحفاظ صادقیه این پیشنهاد را مطرح کردیم که بستر فضای مجازی تعریف شود و بهصورت تصویری پاسخگویی از سوی قرآنآموزان صورت گیرد، همچنین آزمونهای هفتگی و ماهانه به صورت انفرادی و حضوری جایگزین پاسخگویی در کلاسهای حضوری متداول باشد.
وی اضافه کرد: برای پیشبرد حفظ قرآن در جامعه باید برای حافظان قرآن برنامه داشته باشیم و حفظ و مرور محفوظات را گامبهگام پیگیری کنیم، حفظ قرآن به ویژه در سن پایین به صورت حضوری نتیجه میدهد. آموزشهای تلفنی باعث کاهش تمرکز و اعتماد به نفس قرآن آموزان میشود البته در حفظ تلفنی امکان مراجعه به مصحف شریف وجود دارد و این مورد، دقت در آموزش را کم میکند.
این حافظکل قرآن تصریح کرد: ما برای آموزش حفظ قرآن طرحهای متنوعی از جمله طرحهای یکساله، دوساله، سهساله و چهار ساله حفظ و مفاهیم قرآن را در دستور کار داشتیم، طبق بررسی ما طرحهای یکساله و دوساله بیشتر متناسب با نخبگان قرآنی است که به صورت تخصصی فعالیت قرآنی را پیگیری میکنند و طرحهای ۳ و ۴ ساله، بیشتر برای عموم جامعه که اشتغال به امور و فعالیتهای دیگری دارند، نتیجه بخش است.
فاطمی بیان کرد: ما در تدارک این هستیم که ارتباطسازی و هماندیشی کارگاهی و مسابقاتی را با سایر مؤسسات قرآنی شهر مشهد را به سرانجام برسانیم تا سطح کیفی آموزش حفظ قرآن را بالاتر ببریم.
وی ادامه داد: بیشتر مؤسسات قرآنی در شهر مشهد و حتی در کشور مردم نهاد هستند و این خود یک نقطه قوت و همچنین یک نقطه ضعف است، از این جهت که مردم به پیشبرد اهداف قرآنی اهتمام دارند، فعالیتهای مردمی و قرآن را یک نقطه قوت جلوه میدهد و چون باعث این میشود که مسئولان فرهنگی، دغدغهمندی خود را از دست بدهند و توجه و سرمایهگذاری در مؤسسات قرآنی را فراموش کنند، باعث میشود تا چنین شرایطی برای فعالیت مردمی و قرآنی یک نقطه ضعف باشد.
فاطمی افزود: در حال حاضر که کرونا سدی برای فعالیت مؤسسات قرآنی شده و خیلی از این مراکز به تعطیلی کشیده شدهاند که اگر برای چنین شرایطی چشماندازی در نظر گرفته شود وضعیت آنها و فعالیتهای قرآنی بهبود خواهد یافت، حفظ قرآن هم نیاز به نگاه جامعتری دارد، به ویژه اینکه کار برای حفظ قرآن انگیزه میخواهد.
این حافظکل قرآن بیان کرد: هر تهدیدی خودش فرصت و پیشرفت ایجاد میکند، شرایط کرونایی و محدودیتهای ایجاد شده باعث شد تا این موضوع تلنگری برای آموزش مجازی در کشور باشد و طرحها و ایدههایی ارائه شود، با هماندیشی هرچه بیشتر میتوان نتیجه بهتری از طرحهای ایجاد شده در فضای فعلی به دست آورد، پیگیری آموزش مجازی در بخش علوم پایه در حوزه قرآن نتیجه خوبی به ما داد.
فاطمی گفت: در بخش حفظ قرآن نیز ارائه طرح حفظ موضوعی مجازی استقبال قرآنآموزان و نتیجه مناسب را در پی داشت، استقبال مردم از آموزشهای مجازی قرآن در ابتدا روند کندی داشت و پس از گذشت مدتی از شیوع کرونا این استقبال کمی سرعت گرفت اما نگرش به آموزش مجازی همچنان با نقطه مطلوب مورد نظر فاصله دارد.
انتهای پیام