موج سوم کرونا و تعطیلی پی در پی مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3937012
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

موج سوم کرونا و تعطیلی پی در پی مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: در موج سوم کرونا فقط ۶۰ مؤسسه قرآنی در سطح استان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

موج سوم کرونا و تعطیلی پیاپی موسسات قرآنیحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به ادامه تعطیلی مؤسسات قرآنی، وضعیت این مراکز فرهنگی در سراسر کشور مناسب نیست و آنها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

وی افزود: در موج اول و دوم کرونا از مجموع ۲۳۰ مؤسسه قرآنی فعال در استان، ۵۰ درصد به حالت غیرفعال و تعطیل درآمد و در موج سوم کرونا تقریباً از ۱۰۰ مؤسسه فعال باقی‌مانده فقط ۶۰ مؤسسه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حمایتی که درمان درد نبود

مجیدی اضافه کرد: متأسفانه در مورد اول و دوم شروع کرونا هیچ حرکت و حمایت قابل توجهی از سوی متولیان امور اداری قرآنی انجمن انجام و مشکلی از مشکلات مؤسسات قرآنی حل نشد و مؤسسات آسیب‌دیده از شیوع کرونا فقط توانستند یک مبلغ حداقلی را به عنوان تسهیلات یک میلیونی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کنند. البته یک طرح حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام شد که مدیران مؤسسات قرآنی باید در سامانه تحفه ثبت‌نام و شرایط خود را ذکر کنند تا در آینده بتوانند تسهیلات بیشتری را دریافت کنند، اما شرایط برای دریافت این تسهیلات به قدری دشوار است که مؤسسات را برای ثبت‌نام ترغیب نمی‌کند و داشتن طرح و برنامه و سنجش مجوز فعالیت مؤسسات از جمله این موارد است.

وی با اشاره به نبود فعالیت چشمگیر متولیان قرآنی کشور در حمایت از مؤسسات قرآنی، گفت: حدود 90 درصد فعالیت این مراکز به صورت مجازی پیگیری می‌شود و فعالان قرآنی بدین شیوه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی خود را برگزار می‌کنند. مؤسسات قرآنی استان خراسان رضوی در زمان مشابه سال گذشته بیش از  7000 مخاطب قرآنی داشتند، اما با گذشت حدود یک‌سال از این شرایط مخاطب مؤسسات قرآنی شاید به حدود هزار نفر برسد. در چنین شرایطی و با کاهش جمعیت مخاطبان و نبود حمایت مناسب از موسسات قرآنی به طور میانگین هر مؤسسه در این استان حدود ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کرده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ۳۰ درصد مؤسسات فعال خراسان رضوی نیز قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. پیشنهاد ما این است که مؤسسات به صورت ستادی فعالیت خود را با همکاری امور مساجد پیگیری کنند و بتوانند از مساجد و فضاهایی از این قبیل به عنوان جایگزین مکان مؤسسات بهره بگیرند. بیشترین نگرانی فعالان قرآنی در این مراکز، اجاره‌بهای مکان است. این مشکل به همراه نبود حمایت خانواده‌ها و کاهش مخاطبان قرآنی و شرایط کرونایی فعالیت مؤسسات را با سختی شدیدی مواجه کرده است.

لزوم توجه نماینده ولی‌فقیه

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: از مسئولان استانی و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گله‌مندیم که با گذشت چند ماه از وضعیت بحرانی مراکز فرهنگی و قرآنی هنوز توجهی به مسائل و موارد این حوزه نکرده و در چنین شرایطی روند فعالیت مؤسسات و فعالان قرآنی نزولی است.

مجیدی تصریح کرد: با تدوین و اجرای یک نظام انگیزشی برای مدیران و فعالان قرآنی مؤسسات می‌توان آن را با قبول ۵۰ درصد از ضرر ناشی از شرایط کرونایی به فعالیت بازگرداند. فعالان قرآنی با روحیه جهادی و به قصد خدمت به جامعه به فعالیت ادامه می‌دهند و توقع شرایط مالی بسیار عالی یا مخاطب بسیار زیادی را ندارند، اما از متولیان قرآنی کشور انتظار دارند که تا حد امکان بستر فعالیت را به خوبی فراهم کنند. در غیر این صورت پیشبرد فعالیت‌های قرآنی با مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود. البته یکی از انتظارات ما از مدیران، پیگیری اعتبار و تمدید زمان مجوز مؤسساتی است که تمام شده یا در حال به اتمام رسیدن است و مجوز آنها باید براساس شاخص‌های جدید وزارت ارشاد به‌روز شود.

وی اظهار کرد: انتظار دیگر ما این است که اگر شرایط پرداخت اقساط تسهیلات وزارت ارشاد را دارند به موارد ارائه‌شده در سامانه تحفه توجه کنند و از آن استفاده حداکثری ببرند تا بتوان بخشی از مشکلات را برطرف کرد همچنین، مدیران و متولیان امور قرآنی در کشور از جمله سازمان تبلیغات اسلامی وقت خود را صرف پایش مؤسسات نکنند، چرا که آنها اصلاً شرایط مناسبی برای ارائه گزارش فعالیت یا پایش عملکرد خود ندارند و متولیان امر وقت و هزینه را صرف تقویت نظام انگیزشی برای فعالان و مدیران مؤسسات قرآنی کنند.

انتهای پیام
captcha