ویژگی «عکاشه»؛ اجراهای غیرقابل پیش‌بینی، اما مبتنی بر معنی
کد خبر: 3940992
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶

ویژگی «عکاشه»؛ اجراهای غیرقابل پیش‌بینی، اما مبتنی بر معنی

تلاوت‌‌های عبدالعزیز عکاشه، قاری صاحب ‌سبک مصری، ویژگی‌های خاصی دارد که از جمله می‌توان به تغییر لحن سریع اشاره کرد که در خیلی از موارد، اجرای فراز بعدی برای مستمع، غیرقابل پیش‌بینی است.

به گزارش ایکنا، روز گذشته سالروز درگذشت عبد‌العزیز عکاشه بود. او در محضر اساتیدی همچون مصطفی اسماعیل تلمذ کرد و با نسل دوم قاریان مصر همچون ابوالعینین شعیشع، شحات محمد انور و محمد الهلباوی هم‌دوره و از فارغ‌التحصیلان دانشگاه الازهر بود.

عبدالعزیز در سن چهارسالگی برای حفظ قرآن به مکتبخانه رفت و پس از مقطع ابتدایی، در سن 9سالگی با فراگیری تجوید، موفق به دریافت مدرک حفظ کل در مکتبخانه شد.

مرحوم عبدالعزیز عکاشه که قاری‌ای صاحب‌سبک است به سفارش شیخ محمود منصور، در سن 16سالگی به قاهره رفت و در یکی از مساجد محله‌ای در قاهره، اذان می‌گوید و به بیان مسائل دینی می‌پردازد.

ناصر دغاغله، سازنده الحان گروه‌های تواشیح و قاری قرآن کریم، درباره سبک تلاوت‌های استاد عکاشه اظهار کرد: صوت قوی و گیرای ایشان کاملا محسوس است. از دیگر ویژگی صدایش که آن را از سایر قراء متمایز می‌کند و می‌توان آن را حتی با کمی استماع متوجه شد، این است که او با پرده نه چندان بم شروع می‌کند و اوج زیادی نیز در تلاوت نمی‌گیرد.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن ادامه داد: تحریرهایش متنوع، متوازن و سخت است. از ویژگی‌های لحنی‌اش می‌توان تغییر در لحن را اشاره کرد که ایشان نسبتاً در تلاوت‌هایش، سریع لحن را تغییر می‌دهد و در خیلی از موارد، اجرای فراز بعدی غیر قابل پیش‌بینی است.

دغاغله بیان کرد: از لحاظ شروع در تلاوت نیز معمولاً در همان دقایق نخست، مسیر تلاوت را در پرده، مقام‌ها، الحان و آهنگ‌ها تغییر می‌دهد و پرده‌های متفاوتی را پیاده می‌کند. فرازها نسبتاً کوتاه در تلاوت‌هایش اجرا می‌شود و برای افرادی که نَفَس کمی دارند و از این مشکل رنج می‌برند، شاید بتوان راهکار مناسبی باشد.

وی با ابراز گلایه از اینکه، کمتر از این استاد قرآن، تقلید می‌شود، گفت: شاید دلیل آن، خاص بودن سبک و غیر قابل پیش‌بینی بودن الحانش است. عکاشه هنر خوبی در بحث ارتباط با مستمع و تأکید فوق‌العاده بر معنا دارد و حتی برخی از موارد بر روی چند کلمه خاص تأکید می‌کند.

دغاغله با اشاره به خاطره‌ای از استاد عکاشه، تصریح کرد: هنگامی که تحصیلات دوره کارشناسی را در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس سپری می‌کردم، شیخ عکاشه، شیخ ابوالعینین شعیشع و شیخ محمود حسین منصور به مشهد آمدند. من به همراه یکی از دوستان با ضبط صوتی به منظور استماع و ضبط، در محفل حضور یافتیم. استاد حسین علمی، مجری برنامه مهدیه مشهد بود. ایشان بنده را صدا کرد و از من خواست که افتتاحیه این مجلس را بخوانم. فکر کنید دانشجوی جوان، جمع اساتید و قراء مشهد و مجلسی که این سه استاد و قراء مصری بودند. آنجا اولین باری بود که تلاوت مرحوم عکاشه را شنیدم و غیر از این نیز دوبار در تهران ایشان را دیدم.

ارسالی//غیرقابل پیش‌بینی بودن مرحوم عبدالعزیز عکاشه در اجرای فراز‌های بعدی تلاوت/ تأکید بر تلاوت‌های معنا محور

وی با اشاره به اینکه مرحوم عکاشه از احترام خاصی میان قراء مصری برخوردار است. شخصیت محبوب و محترمی داشت، به ارتباط ایشان با شیخ محمود خلیل حصری اشاره می‌کند و ادامه داد: ظاهرا ایشان در سن جوانی، در مجلسی که تلاوت می‌کردند، شیخ حصری وارد مجلس می‌شود، ایشان همان جا تصدیق می‌گوید و تلاوت را قطع می‌کند از او می‌پرسند، چرا قطع کردید؟ پاسخ می‌دهد، ترسیدم در برابر فردی مثل شما که مقاری مصر هستید به اشتباه بی‌افتم. حصری گفتند: اتفاقا از صدای شما خوشم آمد و باید بخوانید و از این به بعد همراه من به مجالس بیایید.  

دغاغله اضافه کرد: سه بار به ایران سفر کرد. نخستین بار جهت حضور در مسابقات، مرتبه دوم تلاوت در محضر مقام معظم رهبری در سال 1390 و آخرین نوبت نیز در رمضان المبارک 1391 به همراه هیئت قاریان مصری در ایران حضور داشت. از تلاوت‌های جذاب ایشان می‌توان به سوره‌های مریم، طه، حجر، احزاب، مؤمنون اشاره کرد.  

کد

همچنین عکاشه، ترتیل کل قرآن را نیز ضبط کرده‌اند که امکان استماع مکرر آن از آرشیو رادیو قرآن و رادیو تلاوت فراهم است. 

مرحوم عکاشه در 23 آذرماه سال 1392 در سن 65 سالگی دار فانی را وداع گفت.

یادآور می‌شود، یاد مرحوم عبدالعزیز عکاشه در برنامه روز گذشته محله تلاوت با گویندگی مهدی حاجی پخش شد. این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ به صورت زنده از شبکه رادیویی قرآن (موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز) پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha