حوزه و دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی نمی‌کنند
کد خبر: 3941154
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸

حوزه و دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی نمی‌کنند

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه فقط فیزیکی و سیاسی نیست، گفت: در صورتی وحدت اتفاق خواهد افتاد که ضمن استقلال این دو نهاد در رأی و گفت‌وگو، به وحدت موضوعی و هدف نیز دست یابند.

وحدت حوزه و دانشگاه در موضوع است نه در بعد فیزیکی و سیاسی/ حوزه و دانشگاه نسبت به جامعه احساس مسئولیت اجتماعی نکرده‌اندیعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه 28 آذر روز شهادت شهید مفتح به نام روز وحدت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: شهید مفتح از اشخاصی بود که هم در حوزه و هم در دانشگاه نقش‌آفرینی کرد. این روز با هدف جلوگیری از رشد تحجر فکری در حوزه و ورود معرفت‌شناسی در دانشگاه‌ها نام‌گذاری شده است.

محمدی‌فر اظهار کرد: نمی‌توان گفت با آوردن دروس معارف و اخلاق در دانشگاه، وحدت بین این دو نهاد شکل‌گرفته است. وحدت بین حوزه و دانشگاه فقط وحدت فیزیکی و وحدت سیاسی نیست، بلکه وحدت موضوعی نیز در بین این دو نهاد باید شکل بگیرد. در صورتی وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق خواهد افتاد که ضمن استقلال این دو در رأی و گفت‌وگو به وحدت موضوعی و هدفی نیز دست یابند. در موضوع وحدت باید تقسیم کار، تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، سیاست درهای باز و استقلال در رأی هر دو مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه این دو نهاد علمی وحدت در هدف را باید به‌عنوان عامل وحدت بدانند، افزود: شاید از نظر صوری به این هدف رسیده‌ایم و ابزارها و زیرساخت‌های لازم را برای رسیدن به این هدف داریم اما هنوز با آرمان وحدت فاصله داریم. حوزه و دانشگاه در طول زمان و آن‌طور که باید به جامعه احساس مسئولیت اجتماعی نکرده‌اند و به مسائل روز جامعه آن‌چنانکه شایسته است ورود پیدا نکرده‌اند. باید در دانشگاه و حوزه افرادی تربیت شوند که در همه ارکان نظام احساس مسئولیت و پاسخگویی به جامعه داشته باشند.

محمدی‌فر ایزوله شدن مجموعه‌های علمی حوزه و دانشگاه را از دیگر آفت‌های این دو نهاد یاد کرد و گفت: در گذشته قشر روشنفکر و علما نقطه اتکای مردم بودند اما اکنون نقش خود را از دست داده و ایزوله شده‌اند. دانشگاه و حوزه انسان‌هایی پرورش می‌دهد که فقط مقاله‌نویس هستند و امتیازها و مدرک‌های فراوانی کسب کرده‌اند و این امر دلیل پرورش نیافتن افرادی همچون شهید مطهری و شهید مفتح است. برای برطرف کردن این ضعف سیاست‌مداران باید به نخبگان حوزه و دانشگاه توجه کنند.

وی بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه جریانی یک‌طرفه است، به‌طوری‌ که الان حضور دانشگاهیان در حوزه را کمتر می‌بینیم. سرمایه در یک کشور فقط نفت و گاز نیست سرمایه اصلی یک کشور نیروی انسانی و جمعیت نخبه آن کشور است که متأسفانه در حال حاضر به دلیل نبودن زمینه پیشرفت، بسیاری از نخبگان از کشور خارج می‌شوند که این موضوع رسیدن به تمدن اسلامی را هدف قرار می‌دهد. بنابراین وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه نگه داشتن این سرمایه‌ها در کشور است.

انتهای پیام
captcha