شهید سلیمانی؛ نابغه‌ای در فعالیت‌های عظیم جهادی
کد خبر: 3942804
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
علم‌الهدی:

شهید سلیمانی؛ نابغه‌ای در فعالیت‌های عظیم جهادی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نابغه‌ای بود که در فعالیت‌های عظیم جهادی و مقابله با دشمن قابل تکریم است.

حاج قاسم سلیمانی، نابغه‌ای در فعالیت‌های عظیم جهادیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، روز گذشته دوم دی، در مراسم افتتاحیه «اولین کنگره بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی» در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: حاج ‌قاسم ‌سلیمانی یک نخبه و نابغه عظیم در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی نبود، بلکه تابلوی رنگینی در برابر بینش انسان‌ها بود که بشر طی قرن‌های متمادی و تمام جریان‌های انقلابی و ولایی بایستی به این تابلو نگاه و اصول بصیرت و جهاد را در این تابلو مشاهده کند.

وی بیان کرد: در طول تاریخ، شخصیت‌های بزرگ و نخبه در موقعیت‌های مختلف زندگی جوامع بشری به وجود آمده‌اند و با گذشت قرن‌ها هنوز هم شخصیت‌هایشان در برابر بینش‌ها و در کانون احساس انسان‌ها مورد تکریم است. همواره این شخصیت‌ها به عنوان قهرمانان، دانشمندان، مبتکران، انسان‌های هدایت‌گر هدایت‌ساز و مربی بشری که از یک سلسله فضائلی برخوردار بودند؛ شناخته شده هستند. شخصیت این افراد، غالباً یک شخصیت دو بُعدی است. بعد اول؛ شخصیت فردی است که به امتیازات، فضایل شخصی و خصوصی آن‌ها مربوط می‌شود و بعد دوم شخصیت آن‌ها نیز شخصیت جریانی است که این شخصیت‌ها یک جریانی‌ را به وجود آورده‌اند. در آیه 120 سوره مبارکه نحل، به شخصیت جریانی، قهرمان توحید و یکتاپرستی حق در عرصه زندگی بشریت که حضرت ابراهیم خلیل‌الله است، اشاره دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: مجاهدت‌های حضرت ابراهیم خلیل‌الله در بت شکنی‌ها و قهرمانی‌هایی که در مسیر اجرای رسالت خود انجام داد به عنوان حرکت‌های عظیم، سازنده و انسان آفرین در صحنه زندگی بشر که مربوط به آن زمان بود در تاریخ نمایان‌گر است، علاوه بر این نیز حضرت ابراهیم یک شخص نبود بلکه یک تابلویی بود که در برابر بینش انسان‌ها نصب شده بود، تابلویی که در آن، قنوت‌لله جلوه گر بود. گاهی انسان در مقابل فرمانی مطیع است به عنوان اینکه صاحب فرمان صاحب قدرت است و به دلیل قدرت، توانایی و ترس، از او اطاعت می‌کند، اما قنوت این نیست بلکه قنوت، اطاعت آمیخته با عشق، دلدادگی و خضوع برای خواستن یک ماده و اصلی است که باید اطاعت کند اما اطاعت با خضوع بدین معناست که بنده آنچه را می‌خواهد که معبود نیز می‌خواهد.

وی بیان کرد: در عرصه جریان انقلاب مقدس اسلامی ما، امام(ره) در ارتباط با حوادث‌ سال‌های اول انقلاب در مورد مقوله شخصیت، فرمودند: «شهید بهشتی یک امت بود» و این امت بودن شهید بهشتی اشاره به شخصیت جریانی ایشان دارد. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند«مکتب حاج قاسم سلیمانی»، در حقیقت بر همین مبنا است زیرا شخصیت فردی شهید حاج قاسم سلیمانی، یک نابغه و نخبه‌ای در بینش‌ها، مجاهدت‌ها و در فعالیت‌های عظیم جهادی در ابتکارهایی که در عرصه مقابله با دشمن در حوزه مقاومت بروز داد قابل تکریم بود اما مقام معظم رهبری ‌خواستند به بعد دوم شخصیت حاج‌ قاسم سلیمانی«مکتب حاج قاسم سلیمانی» که همان شخصیت جریانی ایشان است اشاره کنند.

وی اظهار کرد: این حرکتی است که خوشبختانه در فضای آکادمیک شهرما شروع شده و ان‌شاالله به صورت بین‌المللی نیز توسعه پیدا کند و این یک احترام نسبت به فرمان مقام معظم رهبری است که فرمودند: «مکتب حاج قاسم». بدین منظور که زمانی، مکتب ایشان در یک بحران احساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک زمان دیگر هم در یک جریان شعائری مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در فضای علمی، دانشگاه و آکادمیک به عنوان شناخت ابعاد شخصیت جریانی ایشان در تمام حوزه‌های احساسات، اجتماعی، سیاسی و موقعیت‌های مختلف بصیرتی مورد توجه واقع می‌شود و نتیجه تحلیل‌ها و تحقیقات در خصوص شخصیت جریانی ایشان، در اختیار همه نسل‌ها قرار خواهد گرفت که با یک دید علمی و بینش عظیم فرهنگی، ابعاد این شخصیت جریانی را ببیند، به تحلیل آن توجه کنند.

بصیرت انقلابی و توحیدی حاج قاسم سلیمانی

وی تصریح کرد: همواره در تابلوی شخصیت حاج قاسم سلیمانی نیز به عنوان مکتب حاج قاسم، دو اصل نمایش داده می‌شود. یک اصل، بصیرت با دو شرط بصیرت انقلابی و توحیدی است. از این رو تمام حرکات، اعمال و افعالی که این مرد بزرگ داشته و در همه مجاهدت‌هایی که انجام داده، حاکی از بصیرت توحیدی و انقلابی اوست زیرا او بصیرت انقلاب ‌را شناخته بود. ما در جریان انقلاب در دو مرحله با یک اندیشه انحرافی روبه‌رو شدیم. در ابتدای پیروزی انقلاب، وقتی رژیم ناپاک ستم‌شاهی براندازی و نظامی تشکیل شد، یک عده فراموش کردند که هنوز انقلاب ادامه دارد و گمان کردند که انقلاب، مقدمه تشکیل یک نظام که این نظام فقط در حوزه مدیریت یک کشور و یک جامعه محدود بود است، با خود گفتند که حال بنشینیم در ابعاد مدیریت این نظام از نظر اقتصادی، امنیتی و رفاهی بحث کنیم. این نظام رسالت خود را فقط در یک مدیریت معیشتی و زندگی بخشی از مردم در یک اقلیم جغرافیایی ایفا کند.

علم‌الهدی اظهار کرد: در حالی‌که نظام، اهرمی به دست انقلاب بود. نظام تشکیل شد در تداوم انقلاب، تا انقلاب با یک اقتدار حکومتی توسعه پیدا کند و در تمام بدنه امت اسلام تا روز جهانی شدن اسلام ادامه پیدا کند. نظام، برای مدیریت یک بخش اقلیم جغرافیایی به نام کشور و یا مدیریت زندگی مردم به نام مردم ایران نبود البته که همه این موارد باید انجام گیرد اما نمی‌توان این امور را به عنوان محور نظام دانست. در حقیقت، نظام اهرم حکومتی در دست انقلاب است تا انقلاب، توسعه و ادامه پیدا کند. از این رو انقلاب نیز باید در فضای مبارزه تداوم پیدا کند، افرادی هستند که این حقیقت را از ابتدای انقلاب تاکنون درک نکرده‌اند لذا این افراد در مقابل امام و اندیشه‌های ایشان ایستادند و با یک بینش نابه‌جای ملی گرایی فکر می‌کردند فقط باید در حول و حوش آب و خاک بیندیشند درحالی‌که شهدای ما شهید انقلاب شده‌اند و عزیزانی که ایثار کردند در راه انقلاب بوده و این افراد این انقلاب را هنوز هم نشناختند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: این مشکل را، ما پس از هشت سال دفاع مقدس پیدا کردیم و همچنان هم با گذشت تمام این سال‌ها متأسفانه باز این انحرافات در برخی از بینش‌ها به وجود آمده است. در این میان برخی از افراد بودند که فکر کردند ما جنگ کردیم، جنگ و مبارزه تمام شد و پیروز شدیم و اکنون زمان آن رسیده که کشوری خوب‌ را فارغ از هر چیز دیگری بسازیم. بسیاری از افرادی که در این عرصه بودند به دنبال تشکیل زندگی، توسعه و رفاه خود بودند و از سوی دیگر نیز افرادی هم که در مدیریت‌ها فکر می‌کردند متأسفانه تنها در یک توسعه اقتصادی و یا توسعه رفاهی می‌اندیشیدند. در دوران دفاع مقدس ما با دنیای ماده پرست، برده ساز، استکبار و با دنیایی که می‌خواست انسان‌ها را در استخدام منافع خود در آورد مواجه بودیم، ما همچنان با این دنیا جنگ داریم تا روزی که عدل جهانی برقرار شود.
 
وی بیان کرد: در واقع حاج قاسم سلیمانی بصیرت انقلابی داشتند زیرا نه تنها در جبهه مبارزه جهاد کرد بلکه در جبهه مبارزه نیز مدیریت توسعه انقلابی کرد و در نتیجه مدیریت خود و جهاد خود توسعه انقلاب را می‌دید تا جایی که بخش عمده زندگی امت اسلام را انقلاب فرا گیرد. شهید حاج قاسم سلیمانی همواره به این اصل می‌اندیشید که یک روز جبهه ما در برابر استکبار جهانی و در داخل مرزهای ما بود و امروز جبهه ما در 10 متری مرز اسرائیل در فلسطین قرار دارد و همین اندیشه او در برابر استکبار، حاکی از بصیرت انقلابی او است و منظور مقام معظم رهبری که فرمودند: «مکتب حاج قاسم» این بود که باید این بصیرت انقلابی ایشان نمایش داده شود.

علم‎الهدی ادامه داد: علاوه بر این نیز بصیرت توحیدی او بود، یعنی او یک فرد دلداده خدا و عاشق حق بود. بصیرت توحیدی‌اش، به گونه‌ای بود که جز به رضایت خدا نمی‌اندیشید و به طور جدی حاکمیت الله را پذیرفته بود.  به این امر اعتقاد داشت که ولایت فقیه متصل به حاکمیت الله است و لذا در همه موارد سعی بر پیروی از جریان ولایت داشت. در این میان اصل دوم نیز اصل جهاد است. او در حرکتی که داشت تنها یک هدف را دنبال می‌کرد و نسبت به هدف خود نیز احساس دغدغه و نگرانی داشت. از این رو امیدواریم که در این کنگره توفیق پیدا شود و روح این شهید بزرگوار هم کمک کند تا این اصول جریانی شخصیت حاج قاسم را به عنوان مکتب حاج قاسم همچون یک آموزه در نسل‌های بعدی جامعه ما و همه جوامع اسلامی باقی بماند.

یادآور می‌شود، اولین کنگره بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه فردوسی مشهد، روز گذشته، دوم دی افتتاح شد. این مراسم با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان، یعقوب‌علی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع)، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی و جمعی از مسئولان و رؤسای دانشگاهی برگزار شد و تا ۱۸ دی در دانشگاه فردوسی ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha