امکان مرجعیت زنان وجود دارد / یک دلار بودجه ارزی نداریم
کد خبر: 3946620
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
مدیر جامعة الزهرا(س):

امکان مرجعیت زنان وجود دارد / یک دلار بودجه ارزی نداریم

مدیر جامعة الزهرا(س)، تصریح کرد: اینکه زنان می‌توانند مرجع تقلید شوند به لحاظ فقهی مورد بحث است، این بحث در «عروة» مطرح شده و برخی شخصیت‌هایی که بر این کتاب حاشیه زده‌اند، گفته‌اند امکان مرجع تقلیدشدن زنان وجود دارد.

امکان مرجعیت زنان وجود دارد/ یک دلار بودجه ارزی نداریمبه گزارش ایکنا، نشست خبری پذیرش سال تحصیلی جدید جامعة الزهرا(س)، 20 دی با حضور حجج اسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر، محمدعلی سجودی معاون آموزشی - تربیتی و اباذر عمرانی‌فر، رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعة الزهرا(س) برگزار شد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعة الزهرا(س)، در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید مقاومت، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس همچنین آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: جامعة الزهرا(س) سه بخش عمده دارد؛ بخش حوزوی که بیش از 22 هزار طلبه از 50 ملیت از جمله طلاب ایرانی در این بخش مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: بخش دوم بخش دانشگاهی است که دانشکده هدی با بیش از 12 رشته تحصیلی، پذیرای بیش از 500 دانشجوی خواهر است و بخش سوم هم آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان است و دوهزار و 500 نفر هم در این بخش مشغول تحصیل هستند.

مدنی با بیان اینکه بخش حوزوی بخش اصلی رسالت الزهرا(س) است، اضافه کرد: از 19 دی ماه تا 22 بهمن ماه زمان ثبت نام برای بخش حوزوی در نظر گرفته شده است؛ روز 19 دی ماه یادآور قیام 19 دی مردم قم و 22 بهمن یادآور پیروزی انقلاب است.

مدیر جامعة الزهرا(س) افزود: کسانی که ثبت نام می‌کنند در مرحله بعد در اردیبهشت ماه سال آینده باید در مصاحبه علمی و شخصیتی شرکت داشته باشند و در صورت موفقیت به الزهرا راه می‌یابند.

امکان مرجعیت زنان وجود دارد

مدنی در پاسخ به این سؤال ایکنا که با توجه به دوره‌های تربیت مجتهده در جامعه الزهراء، دیدگاه این نهاد و مدیر آن درباره مرجع تقلید شدن زنان چیست؟ گفت: این دوره بعد از سطح چهار در دوره پنج ساله برگزار می‌شود و قبلاً مختص فارغ التحصیلان سطح چهار الزهرا بود که امسال از سراسر کشور پذیرش می‌شوند.

وی افزود: افراد بعد از سپری‌کردن دو دوره پنج ساله، به سطح اجتهاد می‌رسند و می‌توانند مجتهده شوند؛ بنابراین قطعاً بانوان می‌تواند مجتهده بشوند و نمونه‌های آن را به صورت پراکنده در تاریخ داشته‌ایم؛ البته اینکه زنان می‌توانند مرجع تقلید شوند به لحاظ فقهی مورد بحث است، این بحث در عروة مطرح شده و برخی شخصیت‌هایی که بر این کتاب، حاشیه زده‌اند گفته‌اند امکان مرجع تقلیدشدن زنان وجود دارد ولی در عالم واقع، تحقق نیافته و ظرفیت تحقق آن در وضع موجود هم فراهم نیست.

مدنی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا بستر مجازی برای آموزش جامعه الزهرا(س) توسعه خواهد یافت، اظهار کرد: بخشی از دروس ما مجازی و غیرحضوری است ولی بعد از کرونا هم تا جایی که دروس قابلیت برگزاری مجازی داشته باشد در تمام سطوح به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. گرچه آموزش‌های پژوهش‌محور نیاز به حضور دارد ولی رویکرد ما توسعه آموزش مجازی است تا بانوان بهتر بتوانند میان وظایف خانه و همسری و مادری با وظایف تحصیلی ارتباط برقرار کنند.

یک دلار بودجه ارزی نداریم

وی با بیان اینکه جامعة الزهرا(س) در آموزش و پروش، مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی و ... در داخل و خارج کشور فعالیت‌های متعدد تبلیغی و فرهنگی داشته و دارد، گفت: وقتی یک سال و نیم قبل همایش فارغ التحصیلان جامعه الزهرا(س) را در هند برگزار کردیم بیش از 85 درصد خواهران شرکت‌کننده یا حوزه علمیه داشتند، یا مدیر مدرسه بودند و یا مدیریت فرهنگی بر عهده داشتند و افرادی تأثیرگذار بر جامعه خود بودند و این در حالی است که ما یک دلار هم بودجه ارزی نداریم و هیچ کمکی به این افراد نمی‌کنیم.

وی افزود: این در حالی است که فعالیت این نهاد صرفا داخلی نیست و بین‌المللی است؛ اگر از منظر آموزش زبان فارسی هم به فعالیت‌های ما توجه شود، آموزش فارسی توسط فارغ‌التحصیلان الزهرا معادل با مجموعه کرسی‌های رسمی آموزش زبان فارسی در خارج کشور است. ما همه طلاب را از ابتدا موظف به فراگیری زبان فارسی می‌کنیم در حالی که مأموریت ذاتی ما آموزش فارسی نیست.

مدنی افزود: در سال اخیر کانون‌های استانی الزهرا راه‌اندازی شده است تا فعالیت‌های این نهاد تسهل شود؛ امروز مفتخر هستیم که در جامعة الزهرا چندین مجله تخصصی و 16 نشریه داخلی در حال انتشار است که به دلیل مشکلات بودجه‌ای عمدتاً به صوت دیجیتالی در سامانه‌های اینترنتی از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی الزهرا بارگذاری می‌شود و صرفا نسخه‌هایی محدود به صورت مکتوب منتشر می‌کنیم.

مدیر جامعة الزهراء(س) اضافه کرد: آزمون عمومی به علت کرونا به صورت مجازی همچنین مصاحبه هم در اریبهشت‎‎ماه به صورت مجازی خواهد بود و در صورت بهبود شرایط، حضوری برگزار می‌شود و امیدواریم دروس سال آینده تا جای ممکن حضوری شود به‌غیر از دروس مجازی که قبل از کرونا هم به صورت مجازی بود.

راه‌اندازی نوبت عصر

مدنی تصریح کرد: از کارهای مهم امسال ایجاد دوره تمام وقت در نوبت عصر است که کمک زیادی برای استفاده از همه ظرفیت جامعة الزهراء(س) است، با استفاده از شیفت عصر ظرفیت پذیرش ما از دوهزار نفر به سه هزار نفر افزایش خواهد یافت، همچنین در سطح سه از 50 رشته دانشگاهی همسو پذیرش داریم.

وی با بیان اینکه الزهرا(س) چندین برابر ظرفیت خود، متقاضی داشته است، افزود: گرچه تاکنون ظرفیت‌های اعلامی خود را پر کرده‌ایم ولی به علت محدودیت‌ها به ویژه مشکلات بودجه‌ای نمی‌توانیم همه متقاضیان را بپذیریم، زیرا نیمی از  مجموع بودجه این نهاد جذب شد.

مدیر جامعة الزهراء(س) افزود: لیست رشته‌هایی به مراجع تصویب‌کننده رشته‌ها ارائه شده که هنوز مصوب نشده است و اگر این مسئله تصویب شود آمادگی داریم در داخل و فضای بین‌المللی و به خصوص سطح چهار رشته‌های مورد نظر را راه‌اندازی کنیم. 

انتهای پیام
captcha