حضور جوانان در مسجد؛ مهم‌ترین مؤلفه یک مسجد طراز اسلامی
کد خبر: 3948594
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸

حضور جوانان در مسجد؛ مهم‌ترین مؤلفه یک مسجد طراز اسلامی

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان با اشاره به ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی، گفت: حضور جوانان در مسجد، مهم‌ترین مؤلفه یک مسجد طراز اسلامی است.

مسجد طراز اسلامی چه ویژگی‌هایی داردمسجد از دیرباز مکانی برای تجمع مردم برای عبادت بوده و همواره مکانی برای خروش مردمی آزادی‌خواه و عدالت طلبانه نیز به شمار می‌رفته است.

مسجد در نظام اسلامی پایگاهی برای قضاوت و رسیدگی به امور مردم در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بوده است.

در شرایط کنونی هم مسجد به‌عنوان پایگاه مردم در ایجاد مراکز نیکوکاری، جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه و ...است از این‌رو بر آن شدیم که ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی را تبیین کنیم.

محمدرضا محمدی پیام، مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه حکومت اسلامی با ساختن مسجد آغاز شده است، اظهار کرد: دین اسلام با ساخته شدن خانه کعبه به‌ عنوان اولین مسجد آغاز شد، همچنین اولین مکانی که از سوی فرشتگان الهی بر روی زمین ساخته شده مسجدالحرام بوده که محل عبادت حضرت آدم(ع) قرار داده شده است.

وی همچنین تصریح کرد: حضرت محمد(ص) پس از حضور در مدینه پایه‌های حکومت خود را با احداث مسجد قبا محکم می‌کند، ارتش اسلام نیز پس از فتح اولین مناطق ابتدا در آنجا بنای مسجد را احداث می‌کردند.

محمدی پیام گفت: مسجد مرکز تصمیم‌گیری کشورهای اسلامی و حاکمیت دینی و الهی است به‌طوری‌که در زمان پیامبر(ص) مسجد محل تصمیم‌گیری ایشان بوده است، به تعبیر امام راحل نیز ما انقلاب کرده‌ایم که مسجد بسازیم.

وی با اشاره به اینکه مسجد کوفه و سهله نیز مرکز حکومت جهانی امام زمان(عج) خواهد بود، افزود: مسجد جمکران و ... هم از مراکز جزئی حکومت ایشان در زمان ظهور خواهند بود.

محمدی‌پیام اضافه کرد: حکومت حضرت امیر(ع) نیز که بعد از خلفا بود به مدت 5سال مسجد کوفه مرکز حکومت ایشان بود.

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان در ادامه تأکید کرد: انقلاب نیز با مرکزیت مساجد و با بیدارگری علما و طلاب آغاز شد، به عبارتی اولین کسانی که به دنبال آزادی‌خواهی و تشکیل حکومت عدالت طلبانه هستند از مساجد بر خواسته‌اند اسلام نیز دین عدالت بخشی و آزادی خواهانه است که فعالیتش در مساجد انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر مساجد به جایگاهی که شایسته آن است دست یابند بسیاری از هزینه‌ها از دوش دولت و مسئولین برداشته شده و علاوه بر اینکه مسجد به یک مسجد طراز اسلامی تبدیل می‌شود و برکات مادی و معنوی به همراه می‌آورد مردم نیز از این امر لذت خواهند برد، به‌طور مثال در برخی مساجد کمیته‌ای از سوی دادگستری ایجاد شده که مشکلات هر محله پیش از ورود به محاکم قضایی در این مساجد مطرح و بسیاری از اختلافات در آن‌ها حل می‌شود.

مسجد نشان از قدرت نظام اسلامی است

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان با تأکید بر اینکه مسجد نشان از قدرت نظام اسلامی است، افزود: هر جا که اسلام قدرت بگیرد مسجد احداث می‌شود و هر جا که مسجد ایجاد شود اسلام قدرت می‌گیرد، یک رابطه دو سویه بین مسجد و قدرت اسلامی وجود دارد.

وی حضور نسل نو در مساجد و آشنایی با دین اسلام را یکی از کارکردهای مسجد عنوان کرد و گفت: مسجد به‌عنوان عامل وحدت اسلامی و به‌ عنوان پایگاه نظام اسلامی از دیگر کارکردهای مسجد طراز اسلامی است.

محمدی پیام تأکید کرد: مسجد محلی برای بیان مطالب تکراری نیست، البته تکرار مطالب و احکام مفید خوب است اما مسائل نو و جدید باید در مساجد مطرح شود تا موجب جذب مردم و جوانان به سمت مسجد باشد.

مسجد باید دنیا و آخرت فرد را به هم ارتباط دهد

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی پرداخت و گفت: مسجد باید بتواند دنیا و آخرت فرد را به هم ارتباط دهد، مسجدی که تنها به مبحث عبادت بپردازد و از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه به دور باشد، مسجد سکولار است.

مسجد باید بتواند فرد و جامعه را به هم پیوند دهد

محمدی پیام اضافه کرد: فرد با مسجد رفتن باید اجتماعی شدن را بیاموزد، مسجد رفتن با انزوا و عزلت‌گزینی مساوی نیست، به‌عنوان مثال گر چه اعتکاف یک عبادت فردی است اما بازهم جنبه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد، در اعتکاف هدف انزوا در مسجد نیست بلکه هدف حضور معناداری در مسجد برای تقویت حضور موفق در جامعه است.

وی ادامه داد: اعتکاف به‌عنوان یک عبادت فردی، به‌تنهایی انجام نمی‌گیرد بلکه با حضور عمومی مردمی باتقوا در محل مسجد انجام می‌گیرد تا از علم، تقوا و شیوه عبادت یکدیگر استفاده کنند.

وی اتصال انسان با عالم ملکوت و خداوند را از دیگر کارکردهای مسجد طراز اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر مسجدی نتواند اتصال معنوی را با خداوند برقرار کند نمی‌تواند مسجد طراز اسلامی باشد.

ارتباط نیایش و راز و نیاز باخدا و سامان‌یافتگی اجتماعی

محمدی پیام تأکید کرد: اگر انسان‌ها با مرکزیت مسجد بتوانند راز و نیاز خوبی با خداوند داشته باشند جامعه اصلاح خواهد شد و اگر جامعه اصلاح شود راز و نیاز با خداوند نیز ارتباط خوبی خواهد بود.

مسجد زمینه‌های هدایت‌بخشی و روشنگری دارد

وی اظهار کرد: یک مسجد طراز اسلامی زمینه‌های هدایت بخشی و بیان واقعیت‌های جامعه را فراهم می‌کند، مسجد اسلامی در شناخت شیاطین و دشمنان به‌خوبی عمل کرده و سنگری برای مقابله با دشمنان است به تعبیر امام راحل محراب محل جنگ است.

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به شاخصه‌های مسجد طراز اسلامی پرداخت و گفت: مسجد طراز اسلامی آباد، پررونق و فعال است، دارای روحانی عالم و شایسته‌ای است که ضمن اقامه نمازهای چهارگانه، روشنگری و هوشیاری مردم را افزایش داده و روزبه‌روز نیز به شمار افراد مسجدی اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: در یک مسجد طراز اسلامی اذان بدون آزار به همسایگانش پخش شده و نماز صبح فعالی دارد، محلی امن برای مردم است این‌که حتی فعالیت‌های سیاسی همچون معرفی کاندیدا نیز در آن انجام می‌گیرد.

محمدی پیام با تأکید بر اینکه یک مسجد طراز اسلامی باید ظاهری مطلوب داشته و از آلوده بودن و نامرتبی به دور باشد، افزود: مسجد مکانی شلوغ و به‌هم ریخته نباید باشد، مسجد نباید در کنار مشاغلی همچون مسگری و...احداث شود، عایق‌کاری مساجد باید به‌گونه‌ای باشد که انعکاس صدای بوق ماشین‌ها آرامش نمازگزار را به هم نزند.

وی تأکید کرد: شرایط ظاهری مسجد باید به‌گونه‌ای باشد که پاکیزگی و نورانی بودن مسجد نمازگزار را از نشاط و معنویت لبریز کند.

محمدی پیام بابیان اینکه مهندسی مسجد باید با شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه متناسب باشد، افزود: مسجد باید در مکانی و با شرایطی احداث شود که ازنظر سرمایشی و گرمایشی مشکلی ایجاد نکند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان همدان در ادامه تصریح کرد: مسجد نباید در مکانی احداث شود که مایه بروز تصادفات، ایجاد ترافیک و سایر مشکلات برای مردم شود، مسجد نباید در کنار خانه‌های مجلل با چهره‌ای زننده احداث شود، مسجد باید ظاهری شکیل و مرتب داشته باشد.

وی یکی از کارکردهای مهم مسجد را رابطه مصیبت‌زدگان با سایر مردم با محوریت مسجد عنوان کرد و گفت: مسجد زمینه این ارتباط را فراهم کرده و مرهمی به غم مصیبت‌زدگان می‌گذارد.

محمدی پیام ایجاد مراکز نیکوکاری و جمع‌آوری کمک برای نیازمندان را از دیگر کارکردهای مهم مسجد عنوان کرد و گفت: نخبگان علمی، ورزشی و ... در هر محله باید در مسجد معرفی و در این محل هدایایی به آن‌ها اهدا شود.

وی تأکید کرد: برای رواج امر ازدواج، با محوریت مساجد باید افرادی که ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند هدایایی به آن‌ها اهدا کرد.

محمدی پیام به داشتن خادمی مهربان و باحوصله در مساجد تأکید کرد و گفت: دادن افطاری‌های ساده و معمولی و ایجاد ارتباط بین مردم از تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای اجرا در مساجد است.

وی با تأکید بر جذب جوانان به مساجد گفت: هر چه حضور جوانان در مسجد بیشتر باشد مسجد از جایگاه طراز اسلامی بالاتری برخوردار است، در نظر گرفتن فعالیت‌های تفریحی، علمی، ایجاد چالش‌های فکری و... از عوامل جذب جوانان است.

انتهای پیام
captcha