جشنواره «رهوا» با موضوع مهارت‌های زندگی دانشجویی برگزار می‌شود
کد خبر: 3948743
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

جشنواره «رهوا» با موضوع مهارت‌های زندگی دانشجویی برگزار می‌شود

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: جشنواره دانشجویی«رهوا» برای اولین بار در خراسان رضوی برگزار می‌شود و امید است که این جشنواره در سالیان آینده نیز ادامه داشته و الگویی برای سایر استان‌های کشور نیز باشد.

برگزاری جشنواره دانشجویی«رهوا» برای اولین بار در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، امروز 30 دی‌ماه در نشست خبری افتتاح جشنواره دانشجویی «رهوا» با موضوع مهارت‌های زندگی دانشجویی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: نهاد نمایندگی طی دو دهه گذشته مراسمی را تحت عنوان ازدواج‌های دانشجویی برگزار می‌کرد که از همه کشور به مشهد دعوت و به مدت سه روز همه دانشجویان مهمان نهاد رهبری بودند و برنامه آموزشی و فرهنگی در جهت تحکیم ازدواج‌های دانشجویی برگزار می‌شد.

وی افزود: در سال گذشته به دلیل اینکه با مشکل ویروس کرونا مواجه شدیم و امکان برگزاری این‌ همایش‎ها و جشنواره‌ها نیز وجود نداشت، همکاران ما در استان خراسان رضوی تصمیم گرفتند این برنامه را ارتقا دهند و در فضای مجازی نیز برگزار کرده و گرایش فرهنگی آن را تقویت کنند.

ترابی ادامه داد: در حقیقت این کار به نوعی هم کارکرد ازدواج‌های دانشجویی و هم کارکردهای مضاعفی را در بر دارد. به دلیل اینکه نتوانستیم در سال جاری همایش‌های دانشجویی که در برخی سال‌ها ۲۰ هزار ازدواج دانشجو در همایش‌ها شرکت داشتند را برگزار کنیم، این برنامه به نوعی بهانه‌ای شد تا دانشجویان در امور دانشگاهی شرکت و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع مشهد و خراسان رضوی از گذشته نیز برنامه‌های مجزا و ویژه‌ای را برگزار می‌کرد و به دلیل اینکه دانشجویان مشهدی دیگر برایشان جاذبه‌ای نداشت که سایر برنامه‌ها را در مشهد اجرا کنیم، از این رو در کنار برخی از برنامه‌های آموزشی که برای آن‌ها برگزار می‌کردیم، جهت تنوع، برنامه‌های تفریحی را در برخی از شهرهای شمال کشور نیز برگزار می کردیم.

ترابی عنوان کرد: اکنون که استان خراسان رضوی تلاش دارد این برنامه را برگزار کند در حقیقت باید گفت که نمونه چنین کاری در سایر شهرهای کشور وجود ندارد و این ابتکار همکاران ما در مشهد است که این طرح را طراحی کرده‌اند و امیدواریم در اجرای چنین برنامه‌ای موفق شویم و در سال‌های آینده نیز این جشنواره تداوم داشته باشد و سایر استان‌ها نیز از ما الگو بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت باید گفت این جشنواره که دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی می‌توانند در آن شرکت داشته باشند، جشنواره‌ای کاملا مستقل است و باید در نظر داشت که این برنامه جایگزین همایش‌های ازدواج دانشجویی نیست و تمام دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کنند، اما این در حالی است که در همایش‌های ازدواج دانشجویی تنها دانشجویانی که ازدواج کرده‌اند می‌توانند شرکت داشته باشند. گفتنی است که اگر از سوی وزارت بهداشت اعلام شود که افراد می‌توانند گرد هم آیند ما نیز همایش‌های ازدواج دانشجویی را برگزار خواهیم کرد.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: افراد علاقه‌مند برای شرکت در این جشنواره که از 12 دی‌ماه آغاز شده، می‌توانند تا پایان تعطیلات اول سال در این جشنواره که در رشته‌ها و بخش‌های مختلفی برگزار خواهد شد شرکت کنند و قطعا تمامی دانشجویان می‌توانند در هر یک از این بخش‌ها فعالیت و حرفی برای گفتن داشته باشند. گفتنی است که پیش بینی می‌شود حدود ۴۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت داشته باشند و برای برگزیدگان نیز جوایزی در نظر گرفته‌ شده است.

ترابی با اشاره به عنوان«رهوا» برای این جشنواره تاکید کرد: ما نام «رهوا» را عنوان نیکی دانستیم برای اینکه در این فضای گسترده مجازی که اندیشه‌های بسیار مخرب و متنوعی که اغلب هم آسیب‌زننده هستند، برای نسل جوان ما جاری می‌شود. از این رو امیدواریم که این جشنواره نیز همانند رودی که موسی(ع) و پیروانش از فضای آلوده فرعونی نجات یافتند این برنامه نیز مفید و موثر باشد و با جریان‌های مخرب فرهنگی در فضای مجازی مقابله کند.

بخش‌های مختلف جشنواره«رهوا»

محمود غلامی مقدم، مسئول کمیته محتوایی و آموزشی جشنواره «رهوا» در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: طبیعتا این روزها تعداد اندکی از دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور دارند و با این وجود یک نوع خلا جدی در این راستا و به ویژه در حوزه فرهنگی احساس می‌شود که به فعالیت‌های فرهنگی ما مربوط می‌شود و از این رو تصمیم گرفتیم که جشنواره ای فرهنگی را در دانشگاه برگزار کنیم تا این خلا وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری‌های فراوان و جلسات فشرده‌ای که در تابستان گذشته با اساتیدی که در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشتند برگزار کردیم، آیین نامه‌ای تدوین و بخش‌ها و رشته‌ها و همچنین سرفصل‌هایی نیز برای این جشنوراه تعیین شد و پس از تصویب آیین نامه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، این پروژه وارد مرحله تولید محتوا شد.

غلامی اظهار کرد: در حقیقت یک دغدغه جدی که در تیم محتوایی وجود داشت، مسائل اقتصادی و مشکلات مختلفی که همواره ذهن دانشجویان و قشر جوان را به خود مشغول کرده است، بود.‌ اما با وجود تمامی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی باز هم دانشجویان زیادی هستند که موفقیت‌های چشم‌گیری را کسب می‌کنند. این در حالی است که در سایت ثبت نام ازدواج دانشجویی ما، حدود 20 هزار زوج دانشجو برای شرکت در همایش ازدواج دانشجویی شرکت می‌کنند.

مسئول کمیته محتوایی و آموزشی جشنواره«رهوا» گفت: بنابراین در این فضا هم می‌شود الگوهایی را برای جوانان تعریف کرد که به حداقل و حداکثر موفقیت دست پیدا کنند. از این رو با این دغدغه، کمیته علمی این طرح تصمیم گرفتند که این جشنواره را طراحی کنند. پس از دو ماه تلاش‌ و پیگیری‌های فراوان، بنا شد که این جشنواره در پنج بخش برگزار شود که می‌توان به بخش آموزشی _ پژوهشی، ادبی_ هنری، فناوری، ایده پردازی و در نهایت هم بخش تجربه نگاری اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزشی، 6 رشته تعریف شده که می‌توان به تصویری از من، زندگی عسلی، سکو، لایک یا بلتک، در و تخته، نون بازو اشاره کرد. همچنین رشته‌های بخش فناوری نیز رشته‌هایی همچون ساخت استیکر، انیمیشن سازی، تولید گیف و موشن گرافیک هستند.

غلامی افزود: رشته‌های بخش پژوهشی نیز رشته‌هایی همچون تلخیص کتاب، معرفی و نقد کتاب و در نهایت هم مقاله نویسی را داراست. همچنین رشته هایی مانند خوشنویسی، شعر، داستان کوتاه، کاریکلماتور، عکس نوشته، کاریکاتور، عکاسی، طراحی پوستر، اینفوگرافی، نقاشی، فیلم کوتاه و پادکست از رشته‌های بخش ادبی_ هنری این جشنواره هستند. در خصوص رشته‌های بخش ایده پردازی نیز باید گفت که رشته‌هایی همچون تجربه‌نگاری و ایده پردازی‌را به خود اختصاص می‎دهند.

در ادامه حجت الاسلام سید محمود طباطبایی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در دوران اپیدمی کرونا در فضای آموزش دانشگاه‌ها شرایط جدیدی حکمفرما شد و تمام دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا خلأهای موجود در آموزش حضوری در زمینه‌های مختلف را پر کنند. آن چیزی که در آموزش حضوری اتفاق می‌افتاد تربیت پنهانی بود که توسط سیستم آموزشی، اساتید و مجموعه‌های مختلف دانشگاه انجام می‌شد.

وی افزود: در دوران اپیدمی کرونا چالش عمده‌ای در فضاهای فرهنگی تمامی مجموعه‌های دانشگاهی کشور ایجاد شد و به دلیل عدم وجود دانشجو این فضاها با بحران مخاطب و برنامه روبرو شدند. باتوجه به اینکه در استان خراسان رضوی بیش از ۷۰ مرکز آموزش دانشگاهی با جمعیتی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر داریم، مقام استانی نهاد رهبری بر آن شد که برای پرکردن خلاء تربیتی و فرهنگی دانشجویی، جشنواره‌ای را با عنوان رهوا در کنار مباحث آموزشی دانشجویان اجرا کند و از چند روز آینده ثبت نام این جشنواره آغاز خواهد شد. 

 ۸۰ میلیون تومان جایزه برای ۸۰ نفر در جشنواره «رهوا»

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حدود ۸۰ میلیون تومان برای ۸۰ نفر از شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که از منبع هزینه‌های ازدواج دانشجویی است. مقرر شده است دانشجویانی که در بخش آموزش شرکت می‌کنند و ۶۰ درصد از نمرات را کسب می‌کنند حائز دو نمره از دروس معارف اسلامی در ترم آتی باشند. پیش بینی می‌کنیم حدودا ۱۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره فراتر از ازدواج دانشجویی و نوعی سبک زندگی است که هرآنچه جوانان برای ورود به ازدواج نیاز دارند را ارائه می‌دهد.

مهدی غلامی مقدم، مسئول کمیته محتوایی جشنواره «رهوا» در ادامه این نشست در خصوص جزئیات نحوه برگزاری جشنواره، اظهار کرد: درحال حاضر شاهد حضور اندک دانشجویان در دانشگاه هستیم و این مسئله باعث ایجاد خلائی جدی در بخش فرهنگی دانشجویان شده است. برای برگزاری این جشنواره یک کمیته علمی تشکیل شد که در آن اساتید رشته‌های مختلف با تخصص‌های متفاوت حضور دارند و از اطلاعات و تجربه آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم. در نتیجه این سلسله جلسات آیین نامه‌ای برای برگزاری این جشنواره تهیه شد که در آن رشته‌ها و بخش‌های گسترده‌ای تدوین شدند. حدودا ۱۰۰ فایل به صورت اختصاصی برای این جشنواره تهیه و تولید شده که در سایت  rahvaa.ir  قرار خواهند گرفت.

آمار طلاق و عدم موفقیت ازدواج در میان دانشجویان بسیار پایین است

وی افزود: دغدغه مهمی که در تیم محتوایی مطرح شده است این است که مسائل شغلی، ازدواج و اقتصادی ذهن قشر جوان و دانشجویان را بسیار درگیر کرده است. زمانی که به فضا و طیف دانشجویان نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که در همین فضا که دارای مشکلات فراوان است دانشجویان زیادی هستند که موفقیت‌های چشمگیری را کسب می‌کنند. برای مثال در همین شرایط اقتصادی بنگاه‌های کوچک مشاهده می‌شود که درحال رشد هستند. در حوزه ازدواج هر ساله ۲۰ هزار زوج در مراسم ازدواج دانشجویی ثبت‌نام می‌کنند. آمار طلاق و عدم موفقیت ازدواج در میان دانشجویان بسیار پایین است و نسبت به کف جامعه اصلا قابل مقایسه نیست. 

برگزاری جشنواره «رهوا» با پنج محوریت

غلامی مقدم ادامه داد: بنابراین با وجود این دغدغه‌ها کمیته علمی به طراحی این جشنواره پرداخته است. پس از مشورت با اساتید بنا بر این شد تا جشنواره در۵ بخش طراحی و اجرا شود که شامل بخش آموزشی، پژوهشی، ادبی و هنری، فناوری و بخش ایده پردازی و تجربه نگاری است. در بخش آموزشی از طرف جشنواره اطلاعاتی به دانشجویان ارائه خواهد شد و در سایر بخش‌ها از طرف دانشجویان ایده پردازی و انتخاب انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش آموزشی ۶ رشته تعریف شده است. ویدئوهای آموزشی آن‌ها آماده و روزانه در سایت بارگزاری شده و دانشجویان را در انتها مورد آزمون قرار می‌دهد که شامل «تصویری از من» با موضوع تجربه نگاری، «زندگی عسلی» در رابطه با موارد مهم در رضایت از زندگی، «سکو» با موضوع موفقیت در زمینه‌های مختلف، «لایک یا بلاک» در خصوص سواد رسانه‌ای، «در و تخته» در خصوص هر آن چیزی است که باید یک دانشجو برای تشکیل خانواده بداند و «نون و بازو» در خصوص موضوعات کسب و کار است و با استفاده از کتاب‌های انتخاب شده به صورت صوتی ارائه می‌شود.

مسئول کمیته محتوایی جشنواره گفت: در بخش پژوهشی سه رشته تلخیص کتاب، معرفی و نقد کتاب و مقاله نویسی تدوین شده است. در بخش تلخیص کتاب تعدادی کتاب انتخاب شده است که پی دی اف آن‌ها در سایت بارگزاری خواهد شد. دانشجویان باید باتوجه به پارامترهای تعیین شده مانند خلاصه نویسی، حدودا ۱۰ درصد از کتاب و ذکر اجزای اصلی کتاب آن‌ها را خلاصه کنند. در دو رشته اصلی معرفی و نقد کتاب و مقاله نویسی دانشجویان بر اساس موضوعات مطرح شده در سایت می‌توانند کتابی را انتخاب و به صورت یک مقاله توصیفی پژوهشی یا نقد و معرفی کتاب در سایت بارگذاری کنند. 

وی تشریح کرد: در بخش ادبی و هنری بیشترین رشته‌ها قرار دارند که در سایت rahvaa.ir  دانشجویان می‌توانند موضوعات را مورد مطالعه قرار دهند. در این رشته‌ها دانشجویان می‌توانند با توجه به چارچوب‌های داده‌ شده برای هر موضوع اثری را خلق و ارسال کنند. در بخش فناوری که چهارمین بخش از جشنواره است دانشجویان به تولید گیف، انیمیشن‌سازی و تولید موشن گرافی با توجه به موضوعات اعلام شده در بخش ادبیات می‌پردازند. در آخرین بخش که در خصوص ایده‌پردازی و تجربه نگاری است افرادی که در زمینه‌هایی موفق بودند تجربه‌ها و ایده‌های خود را در حوزه‌های مختلف به عنوان الگوهایی موفق ارائه می‌کنند. نمونه این کار را در اسفند سال گذشته تحت عنوان «پیک عاشقی» برگزار کردیم و آثار بسیار مفیدی در حدود ۳۰۰ هزار اثر دریافت کردیم. 

غلامی مقدم خاطرنشان کرد: دانشجویان در بخش آموزشی تنها در یک رشته می‌توانند شرکت کنند اما در بخش‌های دیگر می‌توانند به صورت هم‌زمان در سه رشته شرکت کنند. با توجه به اینکه این جشنواره طراحی شده است تا دانشجویان در آن رقابتی سالم داشته باشند. این جشنواره از امروز شروع به ثبت نام خواهد کرد و تا اواخر اردیبهشت مسائل آموزشی را ارائه خواهد کرد. همچنین دانشجویان تا اواخر اردیبهشت ماه فرصت برای ارسال آثار خود خواهند داشت. تا پایان خرداد این جشنواره برگزار خواهد شد و نتایج آن جمع‌بندی می‌شود. برای بودجه این جشنواره تمام دانشگاه‌های خراسان رضوی شرکت داشته‌اند.

گفتنی‌ست که آخرین مهلت ارسال آثار، 12 فروردین ماه سال آینده است و نتایج نهایی این جشنواره نیز سوم خردادماه سال آینده، اعلام خواهد شد. افراد علاقه‌مند برای شرکت در این جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت WWW.rahvaa.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha