ضرورت توجه دستگاه‌ها به حوزه‌های گوناگون قرآن
کد خبر: 3949418
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

ضرورت توجه دستگاه‌ها به حوزه‌های گوناگون قرآن

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: نهادها باید درباره مسائل مربوط به حوزه قرآن، توجه و همت بیشتری داشته باشند و می‌توانند برنامه‌هایی مانند حفظ قرآن، حفظ زیارت امین‌‌الله، حفظ زیارت حضرت زهرا(س) و غیره را در مدارس حوزه‌علمیه به مناسبت ولادت ایشان در نظر داشته باشند.

تشریح برنامه‌های دهه فجر با محوریت قرآن و عترتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌السلام محمد سلطانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شامگاه، چهارم دی‌ در جلسه هم‌اندیشی مسئولان کارگروه قرآن و عترت ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که با حضور نماینده دستگاه‌های فعال قرآنی در محل اداره‎کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال در آستانه چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، می‎توانیم از ظرفیت‌های خوب موجود در استان مانند حفظ و تلاوت قرآن، اجرای پویش قرآنی در فضای مجازی به فراخور شرایط هریک از نهادهای فعال در این عرصه همچون آستان قدس رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، اوقاف و امورخیریه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، استفاده کنیم. در این راستا باید با تمام نهادهای فعال در ارتباط بوده و پس از دریافت برنامه‌ها، برای اجرای آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: البته امسال امتیازهایی را هم در دهه مبارک فجر داریم، از جمله اینکه هیچگونه مراسم عزاداری شهادت ائمه‌اطهار(ع) در این بازده زمانی وجود ندارد و از سویی سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) که مصادف است با روز مادر و زاد روز امام(ره)، این دو موضوع را می‌توان از جمله امتیازهای دهه فجر امسال به‌شمار آورد که در این راستا نیز دستگاه‌های مختلف می‌توانند، با توجه به شرایط و سلیقه خود برنامه‌هایی را در نظر داشته باشند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به مراسم دهه فجر اظهار کرد: شورای هماهنگی تبلیغات استان نیز به‌مناسبت دهه‎فجر برنامه‌‌‌هایی را تدارک دیده است. برگزاری همایشی در محل میدان شهدا در روز 12 بهمن‌ و همزمان با ورود امام(ره)، حرکت کاروان موتوری در همان روز و نواختن زنگ انقلاب در همه مدارس استان، از جمله برنامه‌هایی است که در این روز  انجام می‌شود، همچنین غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا در روز پنجشنبه 16 بهمن‌، مراسم نورافشانی در شب 22 بهمن‌ و بزرگداشت این روزها نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

سلطانی تصریح کرد: با توجه به قراگیری خراسان رضوی در وضعیت آبی کرونا، نماز جمعه در دو هفته اخیر برگزار شده است، بنابراین تلاش می‌شود که همایش و گردهمایی را در صحن جامع رضوی برپا کرده و از طریق بلندگوهایی که در خیابان امام رضا(ع) نصب شده است، سخنرانی این مراسم به گوش مردم برسد.

وی ادامه داد: نهادها باید درخصوص مسائل مربوط به حوزه قرآن، توجه و همت بیشتری داشته باشند و می‌توانند برنامه‌هایی مانند حفظ قرآن کریم، حفظ زیارت امین‌‌الله، حفظ زیارت حضرت زهرا(س) و خواندن خطبه حضرت زهرا(س) در مدارس حوزه‌علمیه به مناسبت ولادت ایشان را داشته باشند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نهادهای قرآنی نیز باید هم‌افزایی و همکاری خود را بیش از پیش داشته باشند، بیان کرد: مراسمی نیز می‌توان با همکاری آستان قدس رضوی در حرم مطهر مانند محفل شبی با قرآن، حفظ، پویش و یا تجمع قرآنیان که این برنامه‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی در رواق حضرت امام(ره) در راستای تبلیغ و ترویج قرآن اجرا می‌شود.

سلطانی اظهار کرد: برگزاری مراسم تجلیل از 17هزار بانوی شهیده و آزاده را که تقریباً در دوران بعد از انقلاب مغفول واقع شده‌اند و به‌نوعی آن را می‌توان ظرفیت خوبی در سطح کشور و استان دانست، همچنین علاوه بر این نیز برگزاری همایش پیشکسوتان انقلاب که حدود ۱۰۰ نفر هستند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

انقلاب اسلامی مردمی بوده و باید مردمی بماند

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در ادامه این نشست اظهار کرد: انقلاب ما انقلابی مردمی بوده و از این‌رو بزرگداشت آن نیز باید مردمی مانده و مردم نیز باید پای کار انقلاب بمانند که خوشبختانه هم تاکنون اینگونه بوده است و حاکمیتی برگزار کردن بزرگداشت انقلاب، نمی‌تواند اقدام خوبی باشد.

وی بیان کرد: دستگاه‌ها باید نهادهای تسهیل‌گر و حمایت‌گر مردم باشند، به گونه‌ای که باید در این راستا به نوعی زمینه فعالیت‌های خودجوش مردمی را که افراد به صورت آتش به اختیار اقدامات خوبی انجام می‌دهند را فراهم کنیم تا بتوانند فعالیت‌های خود را به‎درستی و آنگونه که باید انجام دهند.

صاحبقرانی افزود: مردم همه ساله در روز 22 بهمن‌ماه به این اداره و سایر مجموعه‌ها مراجعه می‌کنند و این درخواست را دارند که در فضای راهپیمایی، غرفه‌ای را به آن‌ها اختصاص دهیم تا بتوانند برنامه‌های خود را اجرا کنند و وظیفه ما نیز در این میان آن است که این زمینه‌ها را برای آن‌ها تقویت کنیم و اجازه ندهیم که اینگونه فعالیت‌های خودجوش مردمی کمرنگ شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ما می‌توانیم در این ایام نیز همانند دهه محرم و فاطمیه معابر صوتی ایجاد کنیم که این کار باید به صورت مردمی رونق گیرد، همچنین مجموعه‌های قرآنی، بسیجیان و سایر مجموعه‌ها پای کار آیند و با اقدامات فرهنگی خود در سطح شهر دهه فجر را با شور خاصی برگزار کنند. در این میان نیز صدا‌وسیمای استان می‌تواند به خوبی چنین برنامه‌ها و فضاهایی را پوشش دهد، در حقیقت اقدامات مناسب باعث ایجاد نوعی انگیزه در مردم و همچنین امیدوار ماندن به آرمان‌های انقلاب می‌شود.

صاحبقرانی افزود: همچنین در این راستا می‌توان‌ طراحی‌هایی را هم انجام داد، به‌گونه‌ای که دستاوردهای انقلاب اسلامی مانند دستاوردهای قرآنی، علمی، نظامی و هسته‌ای را که طی این سال‌ها برای ما به ارمغان آمده است را در فضاهای معابر فرهنگی اکران کرد که به‌نظر می‌رسد این کار باید فراگیر شود‌. یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد و این روزها مقام معظم رهبری نیز به آن‌ها تاکید ویژه‌ای دارند، حوزه اقتصاد و مسائل فناوری‌های نوین است که اگر مجوزی از سوی استانداری خراسان رضوی برای چنین برنامه‌هایی صادر شود، می‌توان شاهد اقدامات مؤثر و مفیدی در دهه فجر امسال باشیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم آن است که باید تلاش شود این همایش‌ها و گردهمایی‌های مردمی البته با تعداد محدود، تعطیل نشود و باید از ظرفیت استان در این راستا استفاده کرد، برای نمونه می‌توان در خیابان امام رضا(ع)، صندلی‌هایی ر ا با فاصله‌گذاری اجتماعی چیده و همایشی برگزار و غرفه‌هایی را نیز برپا کرد و در حقیقت می‌توان با اینگونه اقدامات به برگزاری مهم‌ترین جشن انقلاب بی‌تفاوت نبود و منفعل عمل نکرد که قطعاً هم باید اینگونه باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: همواره انقلاب ما انقلاب قرآنی بوده و رسالت تبیین همین موضوع نیز بر عهده همه ما قرار دارد و ما نیز باید آن‌ها را طراحی و تدبیر کنیم، زیرا که این‌ موارد می‌تواند حرکت خوب و روشنی باشد.

انتهای پیام
captcha