علم محور اصلی برای طلبگی و سربازی در دین است
کد خبر: 3952637
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

علم محور اصلی برای طلبگی و سربازی در دین است

مدیر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: علم، محور اصلی است و نمی‌توان بدون آن سرباز دین بود، اما همزمان طلبه باید جریان‌شناس، نحله‌شناس، دوست‌شناس، دشمن‌شناس و انقلاب‌شناس باشد و برای حرکت تحولی جامع و کامل در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود.

علم محور اصلی برای طلبگی و سربازی در دین استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه‌علمیه خراسان، در شامگاه 18بهمن‌ماه، در مراسم تلبس جمعی از طلاب حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، عنوان کرد: راه پیامبران و ائمه باید توسط فراگیران و طالبان علم دینی استمرار پیدا کند تا پل ارتباطی میان زمین و آسمان برقرار باشد.

وی با اشاره به روایت «وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِکَهً لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ» از امام صادق (ع)، عنوان کرد: نکته مهم این است که برای تحقق این امر، باید سنخیتی میان طالب علم و فرشتگان الهی به لحاظ معنویت، طهارت و پاکی وجود داشته باشد.

عاملی با اشاره به آیه 11 سوره رعد که خداوند می‌فرماید: «...إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...؛ برای هرکس پاسبانها از پیش رو و پشت سر برگماشته شده که به امر خدا او را نگهبانی کنند. خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند (و از نیکی به بدی شتابند)، و هرگاه خدا اراده کند که قومی را (به بدی اعمالشان) عقاب کند هیچ راه دفاعی نباشد و برای آنان هیچ‌کس را جز خدا یارای آنکه آن بلا بگرداند نیست»، عنوان کرد: ما باید اهلیت و صلاحیت همراهی با ملائکه را در خود ایجاد کنیم و این با تزکیه و خودسازی ممکن می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: فرشتگان الهی زمانی به یاری طالب علم می‌آیند که یک حرکت تکاملی آغاز شود و او در مسیر علم و عمل قرار گیرد و این خیلی قداست و ارزش دارد.

وی با بیان اینکه پهن شدن بال فرشتگان به زیر پای طالب علم که در تعبیر روایت آمئه است، یک تعارف، مدح و ثنا نیست و بار معنایی دارد، تصریح کرد: اگر در مورد علم، جهاد، انفاق، هجرت در راه خدا و مفاهیمی مانند آن بررسی کنید، درمی‌یابید که هرکدام از این‌ها به هر میزان قداست‌شان بیشتر باشد، مسئولیت بیشتری هم در پی خواهند داشت و البته هم این قداست و هم آن مسئولیت، هر دو در راستای تکامل‌بخشی به طالب علم است.

عاملی با اشاره به آیه 122 سوره توبه که خداوند فرموده: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ...؛ هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد، نباید مؤمنان همگی بیرون روند و رسول را تنها گذارند، پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که از نافرمانی خدا حذر کنند» ابراز کرد: امروز و با توجه به جریانات موجود در عرصه بین‌الملل و آثار و برکات انقلاب اسلامی، اقدامات دشمن بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر شده است و صرفاً با مطالعه یک سری کتاب‌ها در حوزه‌علمیه، نمی‌توان دوست، دشمن و نفوذی را شناخت.

مدیر حوزه‌علمیه خراسان اضافه کرد: علم، محور اصلی است و نمی‌توان بدون آن سرباز دین بود، اما همزمان طلبه باید جریان‌شناس، نحله‌شناس، دوست‌شناس، دشمن‌شناس و انقلاب‌شناس باشد و برای حرکت تحولی جامع و کامل در تراز انقلاب اسلامی تربیت شده و حوزه تشیّع را از لحاظ اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی توانمند کند و مرجع جهان اسلام قرار دهد.

وی برگزاری دوره تربیت مدرس معارف انقلاب اسلامی و طرح شناسایی و معرفی اسلام شناسان بزرگ را دو مورد از اقدامات ویژه حوزه علمیه خراسان در زمینه شناخت حدود دین و شناخت دوست و دشمن دانست و عنوان کرد: خوشبختانه اخیراً تحولات بنیادین خوبی در این حوزه به وجود آمده و معارف زیادی از حاشیه به متن منتقل شده‌اند.

عاملی اظهار کرد: هزاران دشمن و تهدید در برابر کسانی که جبهه مقاومت و توحید را با محوریت الله تشکیل می‌دهند، وجود دارد که ممکن است افرادی تحت‌تاثیر این تهدیدها قرار گرفته و یا از قلت نیرو و امکانات بترسند و عقب بِکِشند که از این رو باید فرهنگ ایستادگی را بیش از پیش مدنظر قرار داد.

مدیر حوزه‌علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود، کادر مدیریتی مدارس علمیه، خانواده طلاب و استاد را سه رکن و عامل اصلی در حرکت‌های تحولی حوزه علمیه برشمرد و ابراز کرد: استاد نقشی اساسی و بنیادین در تعلیم و تربیت طلبه دارد و در این زمینه حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه کار استاد صرفاً گفتن قاعده و گرفتن آزمون نیست، بیان کرد: استاد باید در کنار مسائل آموزشی به تربیت طلاب هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد و به گونه‌ای رفتار کند که الگوی طلاب قرار گیرد و سکنات و رفتار او، الهام‌بخش آن‌ها باشد.

عاملی علم و اخلاق را دو معجزه و ارثیه انبیاء عنوان کرد و با اشاره به آیه 159 آل‌عمران که می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...» به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از بدیِ آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و برای دلجویی آنها در کارِ جنگ با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد، افزود: در دعوت مردم به دین و راه حق و از نظر معیار جاذبه، اخلاق، جایگاه بسیار مهمی دارد و صرفاً با علم نمی‌توان مردم را به میدان توحید و پای کار دین آورد.

انتهای پیام
captcha