همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 3952913
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
اوایل هفته آینده با حضور رئیس جمهور؛

همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای انتخاب خادمان قرآن کریم به فعالیت یک‌ساله آنها نگاه نمی‌کنیم، بلکه فعالیت‌های متمادی آنها را مدنظر داریم،‌ گفت: همایش تکریم از خادمان قرآن کریم اوایل هفته پیش رو با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

 همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار می‌شود / شاخص‌های انتخابعبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مراسم تکریم خادمان قرآن کریم،‌ گفت:‌ در پرتو عنایات خداوند متعال و توجهات حضرت ولیعصر(عج) در آغازین روزهای هفته پیش رو و در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور محترم، رسماً از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های بیست و چهارم و بیست و پنجم تجلیل خواهد شد.

وی افزود:‌ تجمیع دو دوره 24 و 25 در یک مراسم از جهت هم‌زمانی به خاطر اصرار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای حضور رئیس جمهور بود که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، مقرر بود در ماه مبارک رمضان در بهار 1399 برگزار شود، اما به خاطر شیوع بیماری کرونا به تأخیر افتاد. خوشبختانه با توجه خاصی که دفتر رئیس جمهور محترم انجام داد و نیز پیگیری‌های موثر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، این امکان عملاً برای آغاز هفته آینده محقق شده است و مراسم تکریم خادمان قرآن کریم در اوایل هفته آینده به صورت حضوری برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تکریم خادمان قرآن کریم با هدف الگودهی به جامعه و معرفی اسوه‌ها و قله‌های قرآنی در حوزه‌های گوناگون انجام می‌شود، تصریح کرد: ان‌شاءالله این اقدام به جریان‌سازی‌های موثر فکری، فرهنگی و گفتمانی در حوزه قرآن کریم و فرهنگ اسلامی ختم شود؛ این هدف بسیار مقدسی است که در برگزاری آیین‌های انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نیز وجود داشته و معاونت قرآن و عترت عملاً در حال استمرار بخشیدن به همان اهداف متعالی مسئولان ارشد قرآنی در سال‌های گذشته است. سنت مبارکی خواهد بود که ان‌شاءالله بتوانیم در آینده در حوزه‌های دیگری نمود جدی‌تری ببخشیم و بتوانیم بخشی از اهداف متعالی و سازمانی خودمان را در قبال فرهنگ سازی و ترویج گفتمان قرآنی انجام دهیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: این خادمان در مجموع 18 نفر هستند و از بزرگان و فعالان قرآنی در حوزه‌هایی همچون حفظ قرآن، خوشنویسی و کتابت قرآن، امور هنری، مدیریت قرآنی، قرائت قرآن، آموزش و داوری و تحقیق و پژوهش‌های قرآنی، هستند. با افزوده شدن این 18 نفر به مجموع خادمان قبلی حدوداً 250 نفر خادم قرآنی در دوره‌های گوناگون به جامعه معرفی شده‌اند که بسیاری از اینها منشأ آثار و خدمات بزرگ قرآنی تلقی می‌شوند.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد افزود: با اتمام آیین معرفی خادمان قرآن کریم در دو دوره 24 و 25 حرکت جدی خودمان را با هماهنگی انجمن خادمان قرآن کریم برای انتخاب خادمان قرآن کریم در سال 1400 و دوره 26 آغاز خواهیم کرد. این دوره بر اساس برنامه باید در ماه مبارک رمضان انجام شود. مقدمات لازم را پیگیری می‌کنیم تا این اتفاق مبارک در رمضان سال آینده رخ دهد و اگر با تأخیر روبرو شود، در ماه‌های بعد از آن برگزار شود، تلاش خواهیم کرد تا پایان مأموریت خدمتگزاری دولت دوازدهم بیست و ششمین دوره انتخاب و تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از سوی این معاونت برگزار شده باشد.


بیشتر بخوانید: 


وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دو سالانه شدن تکریم چهره‌های قرآنی که پیش از این مطرح شده بود،‌ بیان کرد: موضوع دو سالانه شدن هیچ‌گاه به عنوان یک خبر اعلام نشده بود، بلکه این صرفاً یک دیدگاه بود که مورد بررسی قرار گرفت و با نظر دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده است تا این همایش به صورت سالانه برگزار شود. اما استثنائاً به خاطر تأخیر در برگزار دو دوره اخیر، این دو دوره با هم برگزار شد، یعنی عملاً تکریم از برگزیدگان دو دوره است که تنها جلسه تجلیل به صورت همزمان برگزار می‌شود و در پوسترهایی که برای این کار تدارک دیده شده است منتخبان دوره 24 از دوره 25 متمایز شده‌اند.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد شاخص‌هایی که برای انتخاب خادمان قرآن کریم در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: در سه دوره برگزاری این همایش که دست اندرکار بوده‌ام بزرگوارانی انتخاب شده‌اند که همه از بزرگان جامعه قرآنی بوده و سال‌های سال تلبس به فعالیت‌های موثر قرآنی داشته‌اند و جز در موارد بسیار استثنایی هرگز نگاه یکساله به فعالیت اشخاص نداشته‌ایم، بلکه انتخاب‌ها عمدتاً با تأکید بر فعالیت‌های مستمر سال‌های گذشته بوده است. اینها کسانی هستند که فعالیت‌های قرآنی خالصانه‌ای را در طی سال و در صورت‌ها و قالب‌های مختلف داشته‌اند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که در سال‌های اخیر برگزاری این همایش تحت تأثیر حضور یا عدم حضور رئیس جمهور قرار گرفته و نفس مراسم مورد غفلت واقع شده و همه چیز تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است، اظهار کرد: چنین نگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. البته برای تکریم بیشتر و تجلیل از جایگاه و پایگاه برجستگان فعال قرآنی در حوزه‌های مختلف، اولویت ما تکریم بیشتر این بزرگواران در جلسات رسمی و با حضور رئیس جمهور است، با این وجود برگزاری مراسم را منوط به این موضوع نکرده‌ایم، کما اینکه در سال 1397 آیین بزرگداشت، تکریم و معرفی خادمان قرآن کریم بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته نیز گاه دو دوره با هم تجمیع شده و گاه نیز رئیس جمهور در مراسم حضور نیافته است. بنابراین اگر اولویتی هم برای حضور رئیس جمهور در این مراسم وجود داشته باشد به خاطر تکریم بیشتر و نیز اهمیت قرآن و قله‌های قرآنی است. البته الواح افتخار خادمان قرآن در تمامی ادوار به امضاء ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

فقهی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بعد از برگزاری مراسم تکریم خادمان قرآن همه چیز فراموش می‌شود و این خادمان مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند، گفت:‌ در حقیقت کاری که می‌کنیم نشان دادن عده‌‌ای از الگوها، بزرگان و برجستگان حوزه قرآنی است که بعضاً سالیان متمادی در این حوزه فعالیت چشمگیری داشته‌اند. در واقع با این کار می‌خواهیم از خدمات مردمی و خودجوش و با انگیزه‌های خالصانه تجلیل کنیم، گرچه عملاً توانایی استمرار حمایت‌های مادی از این افراد را نداشته‌ایم.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تأکید کرد: امیدوار هستیم معاونت قرآنی با حمایت جدی‌تر از انجمن خادمان قرآن کریم که با حمایت معاونت تشکیل شده است مراحل نهایی تصویب و شروع به کار رسمی خود را بگذراند و ما بتوانیم از آن طریق به ارائه برخی خدمات در سال‌های پیش رو بپردازیم. با این وجود اشکال وارد است و در توان اعتبارت ما که بسیار محدود است نیز تا کنون نبوده است، اما این نگاه در معاونت وجود داشته و دارد که بتوانیم از طرق گوناگون، خدماتی را به این بزرگان داشته باشیم.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مناعت طبع خاص خادمان قرآن کریم اشاره کرد و افزود: کسانی که سال‌های سال بدون چشم‌داشت، خدمات خالصانه‌ای به آستان مقدس قرآن کریم و اهل بیت(ع) ارائه کرده‌اند، مطالبه خاصی از ما ندارند، جز حمایت‌های معنوی که همواره مستمر بوده است. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مناسبت‌های مختلف توجه ویژه به این بزرگان داشته‌اند و خود این افراد که جزء نیروهای جریان‌ساز فرهنگی در حوزه‌های مختلف هستند، اغلب هیچ نیازی از جنبه مالی مطالبه نکرده‌اند. البته مسئولیت ما رسیدگی بیشتر است و تمهید مقدمات می‌کنیم تا از طریق انجمن خادمان قرآن بتوانیم حمایت‌های بیشتری را تقدیم کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به یادداشت خود در ویژه‌نامه معرفی خادمان قرآن در دوره بیست و سوم که سال 1397 برگزار شد، اشاره و بیان کرد: در پایان آن یادداشت متذکر شده بودم که دوست داریم این اقدام مهم به حوزه‌های خارج از کشور گسترش پیدا کند و از برخی کشورهای دیگر هم برجستگان و فعالان مخلص قرآنی را پیدا و دعوت کنیم تا در قالب این جشنواره مهم فرهنگ اسلامی تجلیل شوند. عملاً و با وجود تلاش ما و رسیدن به برخی اسامی بزرگ، اما به خاطر مسائل مالی و اعتباری عملاً امکان‌پذیر نشد. برای دوره بیست و ششم، یعنی بهار 1400 نیز این امکان فراهم نیست، اما امیدوارم وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود و در ادوار بعد از 1400، شاهد فراهم شدن این امکان باشیم.

انتهای پیام
captcha