صمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه دانش امام محمدباقر(ع) نیز همانند دیگر امامان از سرچشمه وحی بود، گفت: آنان آموزگاری نداشتند و در مکتب بشری درس نخوانده بودند.
وی به نهضت علمی امام محمدباقر(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت پایهگذار نهضت بزرگ علمی بودند، ایشان در دوران امامت خویش به نشر و اشاعه حقایق معارف الهی پرداختند و با تشریح مشکلات علمی جنبش علمی دامنهداری را به وجود آوردند. حضرت در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد و مقام علمی و اخلاقی ایشان مورد تصدیق دوست و دشمن بود.
بهروز بیان کرد: نقش شخصیت امام باقر(ع) در پرورش شاگردان زبده و آگاه به عنوان عامل قوی قابل طرح است.
این استاد دانشگاه، از بینش امام باقر(ع)، در سعادت ملتها گفت و ادامه داد: در بینش امام باقر(ع)، دانشمندان، نظریه پردازان و دین شناسان، از عوامل مهم سعادت و شقاوت ملتها به شمار میآیند؛ زیرا آنان خط سیر جامعه را به سوی اعتلا یا انحطاط رقم میزنند.
رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، حضور در مجامع علمی را بهترین نوع حضور در جامعه دانست و یادآور شد: حضور در مجامع علمی و تأسیس جلسات فرهنگی، یکی از بهترین و ارزنده ترین نوع حضور در جامعه و خدمت به اجتماع مسلمانان به شمار میآید؛ زیرا هرگونه تکامل اجتماعی در ابعاد اخلاقی، معنوی، اقتصادی و...، به تکامل فکری و فرهنگی وابسته است.
وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان میفرمایند: بردبارى لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار.
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بازگو کردن نقش امام محمدباقر(ع) در برطرف نمودن نیازهای محرومان جامعه، تأکید کرد: کمک به محرومان، نیازمندان و ستمدیدگان جامعه، اصل بزرگی در زندگانی امام باقر(ع) بود و ایشان برطرف کردن نیازهای مادی و روحی آنان را، از مهمترین فعالیتهای اجتماعی خود به شمار میآورد.
انتهای پیام