فعالیت‌های قرآنی تشریفاتی شده است / تحول از جامعه مذهبی شروع شود
کد خبر: 3954171
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

فعالیت‌های قرآنی تشریفاتی شده است / تحول از جامعه مذهبی شروع شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی اعم از حوزوی، دانشگاهی، حاکمیتی و حتی مردمی، به شکلی است که قرآن تشریفاتی شده و کاربرد مطالبی که برای جوانان بیان می‌شود، چندان ملموس نیست، گفت: باید تلاش کرد تا قرآن را به متن زندگی مردم گره زد.

قرآن به تشریفات بدل شده است

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام عباس عبداللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان صبح امروز، 27 بهمن در دیدار با فعالان قرآنی استان با اشاره به سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی در قبال راهبردهای قرآنی استان، گفت: مهمترین رویکردهای سازمان در این حوزه ترویج و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در استان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه در طول تاریخ تشیع در فرآیندهای پژوهشی و آموزشی و هم تبلیغاتی شاهد اجحاف به قرآن هستیم، ابراز کرد: در حوزه‌های علمیه قرآن فرع روایات استفاده می‌شود در فرایندهای تبلیغاتی و آموزشی، بعضاً کلیشه‌ای و فیلم و سریالی فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد و این شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال از عُمر انقلاب، در بین نخبگانمان هنوز هستند کسانی که به درستی نمی‌توانند قرآن را تلاوت کنند چه برسد به تعمق در آیات آن؛ لذا تحول باید از جامعه مذهبی ما شروع شود.

عبداللهی با تأکید بر اینکه شرایط ما امروز نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بسیار بهتر است یادآور شد: اما نتوانسته‌ایم آرمان‌ها و شعارهای خودمان را نسبت به قرآن کریم، محقق کنیم.

به گفته وی رهبر معظم انقلاب در همان سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ در نوشتاری تأکید می‌کنند که قرآن به یک مفهوم انتزاعی غیر کاربردی در زندگی بدل شده که ثمره آن این است که جوانان قرآن را چند مکان لمس می‌کنند فقط زمانی که به سفر می‌رود، وقتی نزدیکانش به رحمت خدا می‌رود و سه وقتی پای سفره عقد می‌نشیند.

عبدالهی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی اعم از حوزوی، دانشگاهی، حاکمیتی و حتی مردمی، به شکلی است که قرآن تشریفاتی شده و کاربرد مطالبی که برای جوانان بیان می‌شود، چندان ملموس و محسوس نیست، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا قرآن را به متن زندگی مردم گره زد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه مسئله‌هایی از این دست باید دغدغه فعالان قرآنی و همچنین هیئت‌های اندیشه‌ورز باشد، متذکر شد: وقتی رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند که مسائل فرهنگی و سبک زندگی اسلامی و خانواده جز وظایف و نظارت مداحان و فعالان قرآنی کشور است، تکلیف بر همه ما روشن می‌شود که باید مسئولیت سنگینمان را بشناسیم.

وی با تأکید بر اینکه اولین نقطه‌ای که باید مسئولیت زنده کردن قرآن در زندگی مردم را بپذیرد، جامعه قرآنی کشور و استان اعم از اساتید، مبلغان، محققان است افزود: قرآن کتاب انقلاب اسلامی است که بخشی از این موضوع فعالیت جامعه قرآنی کشور است که باید دید چه وظایفی بر عهده دارد و چه باید کند تا شرایط تغییر یابد. دغدغه ما امروز در کنار تقویت فعالیت‌های قرآنی و جهش استان در این حوزه، این است که باید چه کنیم تا قرآن وارد متن زندگی مردم و پاسخ‌گوی مسائل مردم و کشور و استان سمنان باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه ما با کمک از قرآن و نهج‌البلاغه انقلاب کردیم اما با این کتاب‌ها کشورمان را اداره نمی‌کنیم، اظهار کرد: شهید بهشتی در اسفند ماه ۵۸ نامه‌ای به امام(ره) می‌نویسد و می‌گوید دوگانگی در فرمان اداره کشور وجود دارد، که بخشی از بدنه مدیران کشور قبول ندارند که ما می‌توانیم با معارف قرآن کشور را اداره کنیم.

انتهای پیام
captcha