آغاز به‌كار چهارمین كنگره بین‌المللی «سلامت همراه» در شیراز
کد خبر: 3954516
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶

آغاز به‌كار چهارمین كنگره بین‌المللی «سلامت همراه» در شیراز

چهارمین کنگره بین المللی «سلامت همراه» به‌همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در مجتمع ولایت این دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین المللی «سلامت همراه» به‌همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز امروز، 28 بهمن‌ماه در مجتمع ولایت این دانشگاه برگزار شد.

كامران باقری لنكرانی، رئیس چهارمین کنگره بین المللی سلامت همراه شیراز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه با یک واقعیت و توانمندی بزرگ به نام فناوری اطلاعات در زمینه سلامت همراه مواجه هستیم، در این کنگره تلاش می‌شود تا از این توانمندی بهتر استفاده کنیم.

وی افزود: در دوره‌های مختلف برگزاری کنگره شاهد بهبود رویکرد طراحان و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت بوده‌ایم، مسئولان نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته‌اند و مردم آگاهی بالاتری از حوزه سلامت همراه یافته‌اند، اما با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم و امیدواریم به نحوی عالمانه، با توجه به مستندات موجود و رعایت تمام نکات مانند اخلاق، محرمانگی و بحث‌های جامعه شناسانه این شکاف را پر کنیم و به نقطه آرمانی برسیم.

لنکرانی با تقدیر از شرکت‌کنندگان در چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز، اظهار امیدواری کرد: تجربه برگزاری سه روزه کنگره امسال نیز سبب ارتقای کیفیت ارایه خدمات در حوزه سلامت همراه شود و بتوانیم فضایی تعاملی با استفاده از ظرفیت هایی که این کنگره در چارچوب‌های مجازی ایجاد کرده است، داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: همه‌گیری کووید۱۹ که جهان از آبان سال گذشته با آن مواجه شده است با تمام تلخی هایی که داشته و تغییرات بسیاری که در سطح زندگی ایجاد کرده، اما فرصتی برای فعالیت‌های مجازی و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و سلامت همراه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته بخش مهمی از مراقبت‌های سلامت به سمت مراقبت‌های غیرحضوری و مراقبت های همراه رفته است، اما این جهت‌گیری به صورت کلان نبوده و باید برای بهبود کیفیت آن و رسیدن به هدف ارتقای خدمات سلامت تلاش شود.

سیدجلیل معصومی، دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز نیز در این آیین گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و وجود ابعاد گسترده‌تر این ویروس و عوارض و اثرات و انواع جدید و جهش یافته کرونا، چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه به‌مدت سه روز و به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود و وجود چنین کنگره‌ای در شرایط کنونی، ارزش بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: پس از برگزاری نشست‌های مختلف در زمینه برگزاری کنگره با حضور بیش از ۴۵ استاد داخلی و خارجی و تبادل نظر در این زمینه، محورهای کنگره با رویکرد پیشگیری، کنترل و درمان کووید۱۹ تعیین و مشخص شد؛ با وجود گستردگی حوزه خدمات سلامت همراه، ناچار بودیم محدودیت‌هایی را داشته باشیم و در نهایت هشت محور برای کنگره مشخص و مسئولیت هر محور به یکی از اساتید کمیته علمی واگذار شد.

معصومی، محورهای هشت‌گانه این کنگره را شامل «رویکرد پیشگیری، کنترل و درمان کووید۱۹»، «خدمات بیمارمحور در سلامت همراه»، «کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی در سلامت همراه»، «کاربرد فناوری سلامت همراه در توانبخشی»، «کاربرد فناوری سلامت همراه در تغذیه»، «سیستم ارتقای سلامت و سلامت همراه»، «کاربرد سلامت همراه در تصویربرداری پزشکی» و «نقش سلامت همراه در مراقبت از سالمندان» عنوان کرد.

دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز ادامه داد: با اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری کنگره، ۱۴ دانشگاه داخل کشور و ۶ دانشگاه خارج کشور در این کنگره مشارکت یافتند و اساتید برتر این دانشگاه‌ها در مدت سه روز موضوعات مختلف را ارایه می‌کنند.

وی با اشاره به ارسال ۲۴۶ مقاله به کنگره، ادامه داد: با داوری‌های صورت گرفته ۱۸۷ مقاله شامل ۱۶۰ مقاله به صورت پوستر و ۲۷ مقاله به صورت سخنرانی برای ارایه در کنگره پذیرفته شده؛ در این کنگره سه روزه ۷۸ سخنران اصلی حضور دارند که ۱۱ نفر از آنها از اساتید خارجی هستند.

معصومی با بیان اینکه در این مدت هفت میزگرد تخصصی و چهار کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه سلامت همراه برگزار می‌شود، گفت: برای تعدادی از این کارگاه‌ها و میزگردها مجوز بازآموزی پزشکان و مجوز امتیاز آموزش ضمن خدمت برای کارکنان کسب شده است.

رئیس مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزود: همچنین در چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت همراه شیراز نمایشگاه ارایه ایده‌ها و محصولات مرتبط یا سلامت همراه و همچنین مسابقه اپلیکیشن‌های برتر پیش بینی شده که برای بخش نمایشگاه و مسابقه، ۳۴ اپلیکیشن به کنگره ارسال شده و از اپلیکیشن ها و مقالات برتر که از سوی داوران انتخاب خواهند شد، تقدیر می‌شود.

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز هم در این مراسم اظهار امیدواری کرد: نتایج موضوعات و بحث‌های ارایه شده در این کنگره سه روزه، در سراسر کشور الگوبرداری شده و به مرحله اجرا برسد.

وی بیان كرد: در زمینه فعالیت‌های مجازی در کووید۱۹ و همچنین موضوع پرونده‌های الکترونیک سلامت، فعالیت‌ها و همکاری‌های خوبی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حوزه سلامت کشور انجام شده است.

لطفی با تببین نقش مهم تکنولوژی تلفن‌های هوشمند و سلامت همراه در ابعاد مختلف زندگی افراد، ادامه داد: نرم‌افزارها و تکنولوژی‌های سلامت همراه به دلیل ارتباط با سلامت عمومی جامعه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: اهل فن و دانشگاه‌ها باید کمک کنند تا با تولید و گسترش این نرم‌افزارها، از این تکنولوژی‌ها به شکل درست استفاده شود و یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به این امر کمک کند، اینگونه رویدادهای علمی هستند.

وی، محورهای این کنگره را از موضوعات مهم حوزه سلامت برشمرد و گفت: مباحثی مانند تعذیه، سلامت سالمندان، بیماری‌های مزمن، کووید۱۹ که اکنون تمام دنیا با آن مواجه است، موضوع تصویربرداری پزشکی و رادیولوژی، همچنین مبحث تاثیر هوش مصنوعی در حوزه سلامت می‌تواند در ارتقای سلامت عمومی جامعه بسیار کمک کننده باشد.

لطفی با تأکید بر منطقه‌ای و بومی‌سازی خدمات سلامت افزود: در حال حاضر مهندسان خبره و مراکز دانشگاهی توانمندی در کشور فعالیت دارند که می‌توانند با تولید نرم‌افزارهای سلامت همراه به مراقبت و درمان بهتر بیماری‌ها کمک کنند و با توجه به وسعت این حوزه، با هم‌فکری و هم‌اندیشی می‌توان به نتایج خوبی در حوزه سلامت رسید.

انتهای پیام
captcha