به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید شعرباف تبریزی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن، روز گذشته 28 بهمن، در نشست خبری که در مسجد عربها و با موضوع «طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم» برگزار شد، در خصوص طرح جدید بافت پیرامون حرم، بیان کرد: مطالعات طرح جدید از یک سال پیش آغاز شد و طرح به سمتی حرکت کرد که بتواند بازار آشفته بافت اطراف حرم را در سریعترین زمان ممکن ساماندهی کند، مهمترین ویژگی طرح جدید تحققپذیری بالای آن است، این طرح با سرعت میتواند بسیاری از مسائلی که ما با طرح طاش داشتیم و سالهای آینده نیز خواهیم داشت، حل کند.
شعرباف با بیان اینکه چارهای جز حرکت به سمت طرحی جدید وجود نداشت، تصریح کرد: اساساً اگر مطالعهای نیز صورت نمیگرفت، ما بازهم باید در ابتدای دولت و شورای جدید، از باب اینکه در اجرای طرح طاش به بنبست خوردیم، به سراغ طرحی جدید میرفتیم، خوشبختانه با حجم قابل توجهی از مطالعات شهرسازی و فنی، بالاخره این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد و هماکنون ترکیب سازمان مجری و طرح، فضایی کاملاً جدید را در بافت اطراف حرم رضوی، ایجاد کرده است که ثمره آن در زندگی مردم بافت به شرط اجرای مناسب و مجریان توانمند، در دوسال آینده دیده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن در خصوص روند طولانی تملک که یکی از دلایل عدم موفقیت طرح طاش است، بیان کرد: در طرح طاش با فرض ادامه طرح از الان به بعد و برمبنای وضع موجود، ما قریب به ۳۳۰۰ تملک پلاک دیگر لازم داریم، به این معنا که باید ۳۳۰۰ ملک دیگر را برای مواردی که در خدمات، فضاهای عمومی و رهباغهای طرح طاش از اکنون به بعد نیاز است، از مردم خریداری کنیم، حتی اگر فرض کنیم که تمامی مالکان این ۳۳۰۰ پلاک راضی به فروش خانههای خود هستند، که به دلیل قیمت اندک زمینهای این منطقه و نداشتن صرفه اقتصادی فرضی محال است، با بالاترین سرعت ممکن در تملک، در خوشبینانهترین حالت و انجام ۲۰ تا ۲۵ تملک در ماه، حدوداً ۱۰ سال این روند به طول میانجامد.
وی ادامه داد: در طرح جدید، ۱۳۳۰ پلاک به به پلاکهایی کمتر از ۳۰۰ پلاک تغییر پیدا کرده است. این کاهش تعداد تملک خود دلیلی بر تحققپذیری بالای طرح جدید است.
شعرباف درمورد عدم وجود منابع کافی برای هزینه این تملکها در طرح طاش، گفت: با تلاشهای بسیاری که امسال صورت گرفت، اوراق مشارکتی که دولت به ما تعهد داده بود، در ابتدا ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شد؛ ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به قطار شهری، ۲۰۰ میلیارد تومان اتوبوس و قرار بر این بود که ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز به بافت فرسوده تخصیص پیدا کند. ۱۰۰۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و امروز حتی همان نیز وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن ضمن بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ درصد از طرح طاش اجرا شده است، گفت: همین بخش اجرا شده، به تکمیل نرسیده و تحققپذیر نبوده است. هماکنون در قطاع سه، حتی تعداد اندکی پروژه نیست که پایان کار گرفته باشد. اکثر پروژهها سالهاست درگیر مشکلات زمین، حقوقی، ثبت، عدم مشخص بودن مالکیت و... هستند.
وی افزود: از نمونههای آن میشود به طرح مسکن ثامن اشاره کرد. این طرح با ساخت ۱۴۰۰ واحد، با هدف ساخت فضاهای مسکونی و با انتخاب پیمانکاران حرفهای ایجاد شد که تاکنون تحققپذیر نبوده است و در حقیقت الان واحدی وجود ندارد که به مالکان تعلق بگیرد.
شعرباف تصریح کرد: افق طرح طاش این بوده است که هماکنون باید این بافت ۵۸ هزار نفرجمعیت میداشت، اما در حال حاضر، این منطقه حداکثر ۱۳ هزار جمعیت دارد.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن گفت: قریب به ۵۵ درصد هتلهای ایران در بافت اطراف حرم قرار دارند. مطالعات نشان میدهد قبل از کرونا در دوران شلوغی، هیچگاه بیشتر از ۶۰ درصد از این هتلها پُر نبودهاند؛ زیرا که طبقات متوسط و پایین جامعه امکان استفاده از آنها را نداشتند. تنها ۷ درصد اقامتگاههای موجود در اطراف حرم امکان استفاده برای ۶ دهک پایین جامعه را دارند.
شعرباف تصریح کرد: طرح جدید حریم رضوی، بافت را به نفع سکونت ساکنین فعلی و حضور زائرین طبقات متوسط به پایین جامعه فراهم میکند و اگر امروز این طرح یا هر طرح دیگری به این سمت حرکت نکند، ما این بافت را به لحاظ اقتصادی کاملا قفل شده میبینیم.
وی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری خطاب به آقای بنیهاشمی در سال ۸۶ و انتصاب محمد پژمان به عنوان شهردار مشهد، دو یا سه ماه بعد از آن، اظهار کرد: هرچه در نامه مقام معظم رهبری مطرح شده، عکسش اجرا شده است. در این نامه ذکر شده که باید شرعاً رضایت مسکونین را تا میتوانیم کسب کنیم. بخشی از بافت تملکها و حل نشدن نارضایتیها، به طرح و بخش وسیع دیگر آن به نحوه عملکرد سازمان مجری باز میگردد.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن ضمن بیان این نکته که اسناد طرح حریم رضوی در سامانه مرکز پژوهشهای شورای شهر در اختیار عموم قرار گرفته است، گفت: هرکدام از طرحهای تفصیلی از جمله طرح حریم رضوی، اسنادی دارند که در دسترس شورای شهر قرار دارد. اگر بخواهید از نظر کمی و کیفی طرح حریم رضوی را با سایر طرحهایی که درهمین شورا مطرح شده بودند، مقایسه کنید خواهید دید که برخلاف بقیه طرحها، متن کامل طرح حریم رضوی و لایحههای اطلاعاتی، کامل در اختیار شورای شهر قرار گرفته است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا بررسی طرح در شورای شهر صورت نگرفت، بیان کرد: طرحها معمولاً طی پنج و یا ۶ جلسه در جلسات شورا بررسی میشود و بعد از آن در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ که کلی تغییرات بر روی آن انجام میشود. پیشنهاد اولیه در مورد طرح حریم رضوی این بود که برای اینکه دیگر روی طرح تغییرات اساسی انجام نشود، بررسی آن در یکجا با حضور کمیته فنی کمیسیون ماده پنج و دو تا سه نماینده از شورا صورت گیرد و برای تصویب ابلاغ شود.
شعرباف ادامه داد: ازآنجایی که بر روی طرح حریم رضوی، حساسیتهای بسیاری وجود داشت، تصمیم بر این شد، به جای اینکه بررسی طرح به صورت جدا در شورا، کمیته فنی، کمیسیون ماده پنج و کمیته فنی شورای عالی شهرسازی انجام شود، به سرعت نمایندگان در یکجا جمع شوند و تصمیم بگیرند. امضای اعضای شورای شهر نیز بر مذاکرات رسمی وجود دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن، متولی حوزه مدیریت شهری و تصویب طرحهای شهری، شهردار است و در تمامی این جلسات شهردار و نمایندگانشان مصوبه کمیسیون ماده پنج را امضا میکنند.
وی همچنین با بیان اینکه طرح ویژه دارای تفسیری است که به عهده شورای عالی گذاشته شده است، گفت: در تفسیر شورای عالی شهرسازی نسبت به کمیسیون ماده پنج و اختیاراتش به صراحت اعلام شده است که تأخیر شورای شهر در تایید این مصوبه، مانع اجرای مصوبه نیست، اگر تصویب طرح حریم رضوی خلاف قانون بود و از مسیر قانونی عبور نمیکرد، حتی اگر اجماع همگانی داشت، پرداختن به آن از جانب ما صورت نمیگرفت.
شعرباف در مورد توقف طرح طاش در حال حاضر گفت: این طرح به دلیل رکود مسکن، وضعیت نابه سامان حوزه سرمایهگذاری و... عملاً متوقف است. از طرح طاش، بهویژه در سالهای اخیر، غیر از معابر و فضاهای عمومی، عملا درآمدی کسب نشده است.
وی با اشاره به انجام تخلفات در دوره توقف طرح طاش، بیان کرد: متأسفانه برخی از مکانهایی که تملک آنها به سرعت در حال انجام است، مناطقی است که طرح جدید به آنها نگاه متفاوتی دارد. همانطور که ما قبلا در کمسیون ماده پنج عنوان کردیم، از سازمان بازرسی نیز خواهشمندیم، این حق را برای شهر و مردم قائل باشند که اگر امکان تغییر وجود دارد، حتما انجام گیرد. در برخی مکانهایی که طرح طاش در آن در حال اجراست، این امر قابل دفاع نیست؛ زیرا تملکی است که نباید انجام شود.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن در خصوص پروژههای اختلافی، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد از اختلافات و دعواها مربوط به طرح طاش نیست. کاری که ما انجام میدهیم این است که در مدت دو ماه سرمایهگذار و مشاور به بررسی پروژهها میپردازند و به هر جمعبندی که مطابق با اصول و ضوابط رسیدند، آن را در کمیسیون ماده پنج تصویب میکنیم. در حال حاضر چندین ساعت در هفته مشاور در شهرداری ثامن با سرمایهگذاران به مذاکره میپردازند. هماکنون حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه های اختلافی به همین صورت حل شده است.
وی افزود: به اعتقاد بنده، نگاه به حقوق مکتسبه و عملی که در استان انجام شد، عمل هوشمندانهای بود؛ به این صورت که حق سرمایهگذار و حق شهر، هردو در آن در نظر گرفته شد، اما بخش مربوط به حق مکتسبه مردم همیشه مفعول مانده است، زیرا که مردم صدا و امکان شکایت ندارند و سیستم قضایی ما امکان بررسی حقوق عامه را ندارد. صدایی که بلند است فقط یک زاویه ماجراست.
شعرباف درباره تراز مالی و فیزیکی طرح طاش و طرح حریم رضوی، تصریح کرد: اگر داراییهای دولت یا سازمان بازآفرینی شهری و مسکنسازان ثامن را حساب کنیم و در اختیار بافت قرار بدهیم، تراز طرح حریم رضوی مثبت خواهد بود؛ به این معنا که میزان درآمد آن از هزینهها بیشتر است. درحالی که تراز طرح طاش به شدت منفی است. تراز طرح حریم رضوی، حداقل یک سوم تراز طرح طاش مثبت است.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان ثامن بیان کرد: طبق اعلام وزیر و مدیرعامل بازآفرینی شهری، ما حتی یک هزار تومان از آنچه که از اموال و داراییهای بافت وجود دارد را، بعد از خرید و فروش در خارج بافت هزینه نمیکنیم، اما اینکه در دولتهای آینده چه اتفاقی بیفتد، مشخص نیست.
انتهای پیام