لیلةالرغائب؛ شب بخشش‌های فراوان
کد خبر: 3954779
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

لیلةالرغائب؛ شب بخشش‌های فراوان

«لیله الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است.

لیلةالرغائب؛ شب بخشش‌های فراوان«رجب»، ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است به نحوی که پیامبر اكرم(ص) فرمود: «هر كسی یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می‌شود.»

اعمال ماه‌های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارک رمضان است و برای درک عظمت این ماه باید از قبل خود را آماده کنیم. پیامبر اكرم(ص) درحدیثی دیگر فرمود: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.»

اولین شب جمعه از ماه عظیم رجب را «لیلةالرغائب» گویند که شبی با ارزش و با عظمت و از دو جهت دارای اهمیت است:

1.از این جهت که اصولاً شب جمعه، خود دارای ویژگی و ارزش خاصی است و اعمال عبادی فراوانی در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات و عرض حاجات با قاضی الحاجات است.

2. ماه رجب اولین ماه از ماه‌های حرام و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهی در این ماه در حال ریزش و نزول است، به همین جهت این ماه را «رجب‌الأصب» گویند، چون صب به معنای رختن است. پس لیلة‌الرغائب شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را در خود جمع کرده و ارزشی دو چندان دارد.

کلمه «رغائب» جمع رغیبه به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابر بر معنای اول «لیلةالرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند. بنابر معنای دوم یعنی شبی که در آن عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با رو آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق، شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانه حق می‌گردند.

اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‌شود. عملی از حضرت رسول(ص) وارد شده با فضيلت بسيار که سيد در اقبال و علامه در اجازه بنی‌زهره نقل کرده‌اند.  هر که اين نماز را بگذارد، چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب اين نماز را بسوی او به نيکوتر صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصيح، پس با وی گويد: ای حبيب من! بشارت باد تو را که نجات يافتی از هر شدت و سختی، گويد تو کيستی؟ بخدا سوگند که من رویی بهتر از روی تو نديدم و کلامي شيرين‌تر از کلام تو نشنيده‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئيدم. گويد من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی؛ امشب به نزد تو آمدم تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قيامت پس خوشحال باش که خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.»

و کيفيت آن چنان است که:

روز پنجشنبه اول ماه را روزه می‌داری و چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز می‌گذاری، هر دو رکعت به يک سلام و در هر رکعت از آن يک مرتبه حمد و سه مرتبه «اِنّا اَنْزَلْناهُ» و دوازده مرتبه «قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ» می‌خوانی و چون فارغ شدی از نماز، هفتاد مرتبه می‌گویی:«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمی‌داری وهفتاد مرتبه می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha