ساماندهی 320 کودک کار و خیابان در مشهد
کد خبر: 3958101
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

ساماندهی 320 کودک کار و خیابان در مشهد

معاون دادستان مشهد گفت: در سه ماه گذشته ۳۲۰ کودک کار و خیابان در مشهد جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند و این کار تا ساماندهی و توانمندسازی تمام کودکان کار و خیابان ادامه خواهد داشت.

ساماندهی 320 کودک کار و خیابان در مشهدبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد و مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد افزود: مدیریت و راهبری طرح که سایبان مهر نام‌گذاری شده با دستگاه قضایی است و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در اجرای این طرح، همکاری دارند.

وی بهزیستی، شهرداری، خیرین، تعدادی از داوطلبان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد مشهد را همکاران طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان برشمرد و گفت: این طرح در سال‌های گذشته و به صورت بین دستگاهی انجام می‌شده ولی به جهت ناهماهنگی بین دوایر دخیل در طرح، خروجی نتیجه‌بخشی نداشته است.

عابدین زاده اضافه کرد: جلسات کارشناسی این طرح با مدیریت جدید، از آبان‌ماه گذشته شروع و کار اجرایی از آذرماه آغاز شد و اکنون در سومین ماه اجرا هستیم که نتیجه‌ آن علاوه بر توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان، دستگیری و تشکیل پرونده‌ کیفری برای ۱۴ لیدر و سوء استفاده‌کننده از کار کودکان بوده است.

۱۵ انبار ضایعات پلمپ شد

وی از پلمپ ۱۵ انبار ضایعات در مناطق مختلف مشهد خبر داد و گفت: بازگشایی این انبارها منوط به داشتن شرایط و رعایت موازین قانونی بود که دو واحد از این مراکز تاکنون واجد این شرایط شده و بازگشایی شده‌اند، اما بقیه‌ این انبارها همچنان پلمپ هستند تا تکلیف قانونی آنها مشخص شود.

مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد در زمینه‌ مراحل اجرای طرح ساماندهی گفت: در جنبه‌ اجرایی، مرحله اول از جمع‌آوری کودکان معابر و چهارراه‌ها آغاز شد و سپس به کودکانی که در انبارهای ضایعات به کار گرفته می‌شدند پرداختیم.

معاون دادستان مشهد افزود: بعد از این گروه، نوبت به کودکانی رسید که بعضا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مورد بهره‌کشی قرار می‌گرفتند که در این قسمت ورورد کردیم و بعد از آن کودکان زباله‌گرد مورد توجه قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: این طرح استمرار دارد و در همه‌ این بخش‌ها دنبال خواهد شد تا اطمینان پیدا کنیم که هیچ کودکی در مشهد مورد بهره‌کشی، سوء استفاده، کار اجباری، بازماندگی از تحصیل و شرایط نامناسب زندگی قرار نمی‌گیرد و هیچ‌کس از این عزیزان سوء استفاده و بهره‌کشی نمی‌کند.

مجتمع شوق زندگی؛ مرکز اجرای برنامه‌ سایبان مهر

معاون دادستان مشهد ابراز کرد: مراحل ساماندهی به این شکل است که کودکان پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های سیار شناسایی، به مرکز غربالگری که در هتل سعدی قرار دارد اعزام می‌شوند که در آنجا مورد شناسایی کامل، هویت‌یابی، مراقبت‌های اولیه‌ بهداشتی، شناسایی خانواده، فراخوانی خانواده و اقدامات اولیه‌ مددکاری قرار می‌گیرند.

مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد گفت: مرکز نگهداری موقت کودکان تا شناسایی و فراخوان خانواده، مرکز صدف است که تحت نظر بهزیستی اداره می‌شود و آن مرکز نیز از طرف بهزیستی و دادستانی مورد رصد مستمر قرار دارد که کودکان مسیر نگهداری و تربیتی صحیحی را طی کنند تا اینکه برنامه‌ توانمندسازی آنان انجام شود.

عابدین‌زاده با اشاره به اینکه مجتمع شوق زندگی واقع در فرهنگسرای قرآن و عترت، از سوی شهرداری برای برخورد و کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته گفت: پس از اینکه کودکان و خانواده‌ها به این مجموعه ارجاع شدند در اینجا برای خانواده، پرونده قضایی و برای کودک، پرونده‌ اجتماعی تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از طبقات این مجتمع به مجموعه قضایی اختصاص دارد و طبقه‌ دیگر به امور اجتماعی می‌پردازد تصریح کرد: قبلا باید این کار در دستگاه‌های جداگانه و احیانا در مراکز پراکنده انجام می‌شد که نتیجه‌ مطلوب نداشت، اما در این مجموعه، کار قضایی و اجتماعی در یک مجموعه‌ واحد انجام می‌گیرد که نتیجه‌ بهتری دارد.

تشکیل پرونده قضایی برای خانواده‌های کودکان

وی اضافه کرد: کودکان پس از تشکیل پرونده اجتماعی به یک سازمان مردم‌نهاد تحت نظارت بهزیستی سپرده می‌شوند تا اقدامات توانمندسازی از قبیل فعالیت‌های مددکاری و روان‌شناختی در زمینه‌ بازتوانی کودک، ادامه‌ تحصیل، جلب کمک‌های خیرین برای رفع نیازهای کودک و هماهنگی برای بازگشت به خانواده برایش صورت گیرد.

عابدین‌زاده گفت: در خصوص خانواده هم یک نکته‌ مهم حائز اهمیت است و آن اینکه ما اگرچه به خانواده یادآور می‌شویم که فعل آنها در زمینه‌ به‌کارگیری کودکان، جرم و تخلف است، اما هدف و محور کارمان، تأمین نیازهای خانواده و توانمندسازی آنان است تا کودک بتواند به خانواده برگردد و زندگی متناسب با شرایط سنی و تحصیلی‌اش داشته باشد.

وی افزود: به همین جهت، رفع نیازهای خانواده از قبیل تأمین کار مناسب برای پدر یا مادر، یافتن راهکارهایی برای رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی و نیز مشاوره‌های روان‌شناختی و مددکاری برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی خانواده، در دستور کار ما قرار دارد.

دعوت از داوطلبان خدمات اجتماعی

مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد یادآور شد: در این طرح، بهزیستی استان خراسان رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برخی مؤسسات خیریه، بعضی سازمان‌های مردم‌نهاد و جمعی از خیرین و داوطلبان اجتماعی با ما همکاری دارند که از همه‌ آنها تشکر می‌کنیم.

عابدین‌زاده ضمن دعوت از شهروندان داوطلب برای کمک به اجرای این طرح گفت: هر کس که مایل است برای کودکان کار و خیابان در زمینه‌ تحصیلی، رفع نیازهای اقتصادی، فعالیت‌های مددکاری، روان‌شناختی، غربالگری کودکان و سایر بخش‌های این طرح، همکاری داوطلبانه داشته باشد می‌تواند با مراجعه به مجتمع شوق زندگی در فرهنگ سرای قرآن و عترت واقع در ابتدای بلوار خواجه‌ربیع مراجعه و با پر کردن فرم همکاری، بخشی از اوقات و توانایی‌های خود را برای نجات و امیدبخشی کودکان کار و خیابان اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: اگر چه متخصصین و فرهیختگان رشته‌های مددکاری و روان‌شناختی در اولویت همکاری داوطلبانه هستند، اما این همکاری، سقف و مرزی ندارد و هر کسی بنا به توانایی، امکانات مالی، دانش، تخصص و توانمندی خود می‌تواند به این طرح یاری برساند و برای رفاه و نجات کودکان شهرش، در این برنامه سهیم شود.

الگوی برنامه سایبان مهر، به سایر آسیب‌های اجتماعی تسری می‌یابد

مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد با تأکید بر اینکه الگوی ساماندهی کودکان کار و خیابان، یک الگوی نو و جدید است گفت: ما حاضریم این الگو را در اختیار سایر شهرستان‌ها و استان‌ها قرار دهیم، اما باید در نظر داشته باشیم که بخش زیادی از نتیجه‌‌بخشی این برنامه، مدیون رفتار خالصانه، ایمان و عشق به مردم و انسانیت است و اگر کسانی که دخیل در طرح هستند عاشق کودکان و خانواده‌ها نباشند نمی‌توانند این وظیفه را به خوبی مدیریت و اجرا کنند.

وی عنوان کرد: با حمایت دادستانی مشهد در نظر داریم که این الگو را به سایر آسیب‌های اجتماعی شهر نیز تسری دهیم و در زمینه‌ ساماندهی همه‌ گروه‌های آسیب‌پذیر ورود داشته باشیم.

وی در خصوص نحوه  اجرای طرح در ایام و زمان‌های مختلف گفت: به جهت اینکه سوء استفاده‌کنندگان از کار کودکان، شیوه‌های مختلفی برای این جرم انتخاب می‌کنند و در ساعات و زمان‌های متفاوتی این برنامه‌ را دارند ما جلوتر از آنها حرکت می‌کنیم و با تغییر مکرر ساعات اجرای طرح در سطح شهر، نقشه‌های آنان برای بهره‌کشی و سوء استفاده از کودکان را نقش برآب می‌کنیم و بدین ترتیب، هیچ لیدر و سوء استفاده‌گری از چگونگی اجرای برنامه و ساعات گشت و شناسایی، اطلاع ندارد و برنامه‌ها به صورت قضایی، مدیریت می‌شود.

دستگاه قضایی حتی در تعطیلات نوروز حاضر و ناظر برنامه است

عابدین‌زاده با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز گفت: کودکان در ایام نوروز هدایای ویژه‌ای دریافت می‌کنند، اما کار ساماندهی همچنان و با قوت بیشتر در ایام نوروز ادامه خواهد داشت تا اگر موارد جدیدی شناسایی شدند، مورد ساماندهی قرار گیرند.

وی تأکید کرد: این طرح ضربتی نیست و استمرار خواهد داشت. بنابراین سوء استفاده‌کنندگان و مجرمینی که به خیال بهره‌کشی از کودکان هستند در نظر داشته باشند که دستگاه قضایی، همیشه و حتی در ایام تعطیلات نوروز، به اجرای منظم این برنامه ادامه خواهد داد و حاضر و ناظر برنامه خواهد بود.

وی در زمینه‌ هزینه‌های اجرای این برنامه افزود: ما هیچ بودجه‌ای از هیچ دستگاهی نگرفته‌ایم و دستگاه‌های همکار برنامه، با همان سرفصل‌های بودجه‌ای خودشان وارد طرح شده و همکاری دارند.

معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، اجرای این برنامه نسبت به گذشته، هزینه‌های کمتری داشته و هیچ باب هزینه‌ای جدیدی ایجاد نشده است در حالی که خروجی آن در حال حاضر، بسیار گسترده‌تر و نتیجه‌بخش‌تر بوده است.

وی بیان کرد: البته، همه‌ دستگاه‌هایی که در گذشته با این طرح طبق آیین‌نامه‌ قانونی، همکاری داشته‌اند فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده‌اند، اما به جهت اینکه هماهنگی، پیگیری و توانمندسازی، فرایند مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای نداشته و بین دستگاهی بوده است، به نتیجه‌ مطلوب نرسیده است.

انتهای پیام
captcha