تقویم اجرایی دقیق مسابقات قرآن دانش‌آموزی تنظیم می‌شود / تعیین مسئولان کمیته‌ها
کد خبر: 3958938
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
در شورای برنامه‌ریزی هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان تصویب شد؛

تقویم اجرایی دقیق مسابقات قرآن دانش‌آموزی تنظیم می‌شود / تعیین مسئولان کمیته‌ها

در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، امروز، 20 اسفندماه بر تنظیم تقویم اجرایی دقیق و مشخص کردن مسئولان کمیته‌ها و پیش‌بینی منابع مالی لازم تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ‌همزمان بافرارسیدن بعثت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و برگزاری سی وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، نخستین شورای برنامه‌ریزی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی این وزارت در اولین جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، گفت: برگزاری با قوت و صلابت فعالیت‌های فرهنگی بخشی از اقتدار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و نشان‌دهنده توانمندی‌های فرهنگی این نظام مقدس است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی، همواره شعار ما بر این بود که فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی با قدرت و قوت در فضای مجازی گسترش پیدا کند، اظهار کرد: همواره تأکید کرده‌ایم که فعالیت‌های غیرحضوری جای فعالیت‌های حضوری را نمی‌گیرد، اما قرار هم نیست که تمام فعالیت‌های شخصی و زندگی خود را تعطیل کنیم، بلکه باید در عرصه‌های مختلف پرورشی و فرهنگی ظرفیت‌سازی کنیم، زیرا معتقدیم در شرایط کنونی با توجه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی در بستر فضای مجازی فرصت‌های بیشتر و بهتری برای برگزاری مطلوب‌تر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است همه دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان با اقتدار، صلابت و برنامه‌ریزی محکم و دقیق این فعالیت را دنبال کنند، زیرا برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان یک برند جهانی برای آموزش و پرورش و جمهوری اسلامی است و این مهم را آموزش و پرورش به راحتی به دست نیاورده است و تجربه‌ها و اندوخته‌های مهمی را در طی شش دوره برگزاری این مسابقات از سوی همکاران در آموزش و پرورش کسب شده است و تمام این تجربیات یک گنجینه ارزشمند برای یک برنامه قرآنی فاخر است که در سطح بین‌المللی شکل می‌گیرد.

کاظمی یادآورشد: بنابراین نباید چنین گنجینه ارزشمندی را به راحتی کنار بگذاریم، بلکه باید با عمق بخشی، فراگیری و مشارکت بیشتر جزو یکی از سیاست‌های اصولی و اساسی ما باشد و طبیعی است. وقتی مسابقات به صورت مجازی برگزار می‌شود تا حدی هزینه‌ها کاهش می‌یابد و می‌توانیم این هزینه‌ها را صرف کیفیت بخشی به مسابقات کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن فرصت متفاوتی را در اختیار دانش‌آموزان کشور قرار می‌دهد تا بتوانند زمینه‌های شکوفایی استعداد‌های خود را بیشتر فراهم کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نکته مهم دیگر فرایند برگزاری مسابقات است و بخش دیگر بُعد اجتماعی و جریان‌سازی فرهنگی مسابقات است. وقتی یک مسابقه با بُعد بین‌المللی در کشور برگزار می‌شود، تمام فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور به آن معطوف می‌شود و این بسیار مهم است و باعث گفتمان‌سازی در عرصه فرهنگی کشور می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مقدماتی که گفته شد نه تنها مسابقات را تعطیل نمی‌کنیم، بلکه با اقتدار، صلابت و با برنامه و با کیفیت و رویکردهای متفاوت با جذابیت و خلاقیت بیشتر و با استفاده از ظرفیت اساتید کشوری و با نگاه جریان‌سازی به فعالیت‌های قرآنی دنبال می‌کنیم و این مسیر همه را مشخص می‌کند.

کاظمی افزود: اولین اقدام ما باید تشکیل سازمان و ساختار اجرایی و شورای سیاست‌گذاری و تعیین زمان اجرای مسابقات باشد، همچنین باید فرآیند مشارکت متسابقین و داوران و کمیته‌های مختلف شکل گیرد و پشتیبانی‌های لازم صورت گیرد و طبیعتاً ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بازوی اصلی این اتفاق هستند که باید این مسابقات را اجرا کنند و همه اینها در کنار ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه، جامعه قاریان و حافظین قرآن کشور و سایر بخش‌ها باید حداکثر استفاده را ببریم و کار را برابر برنامه‌ای که تنظیم می‌کنیم، جلو ببریم.

وی تصریح کرد: برای ابتدای کار باید یک تقویم اجرایی دقیق تنظیم کنیم و کار خود را روزانه دنبال کنیم مسئولان کمیته‌ها را مشخص کنید و منابع مالی لازم را نیز پیش‌بینی کنید در دوره ششم مسابقات بین‌المللی قرآن، بزرگترین اردوی قرآنی کشور را با حضور بیش از 10 هزار نفر در مصلی تهران تشکیل شد و اکنون می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود در شبکه شاد و فضای مجازی بزرگترین اردوی مجازی قرآن را با حضور بیش از 5 میلیون نفر رقم بزنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: تجربیات ارزشمندی که در طول 1399 برای برگزاری مسابقات به صورت مجازی داشتیم، همچنین می‌توانیم با استفاده از تجربیات سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسابقاتی با اقتدار و متفاوت‌تر با کیفیت‌تر و با فراگیری بیشتر از گذشته برای این دوره از مسابقات رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: همه باید همت کنیم کار ارزشمند و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یک حیات ویژه به مجموعه قرآنی کشور می‌دهد. باید از هم‌اکنون کارهای تبلیغاتی در این زمینه را آغاز کنیم و همچنین باید از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های مختلف برای این اقدام بهره‌مند شویم و خوشبختانه مسئولان صدا و سیما با مجموعه قرآنی کشور به ویژه آموزش و پرورش همکاری مناسبی دارند.

کاظمی گفت: ما در آموزش و پرورش نیز اولویت اول خود را فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز قرار داده‌ایم، بنابراین از هر نوع فعالیت جذاب، خلاق و ارزشمند قرآنی و... با نهایت اشتیاق دنبال می‌کنیم.

همچنین محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز و رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام، در این جلسه گفت: براساس مصوبه هیئت دولت، برگزاری مسابقات قرآن تحت عنوان المپیاد قرآنی و با را‌ه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی جلسات گذشته مصوب شد که مسابقات قرآن بین‌المللی دانش‌آموزی را به صورت دوسالانه اجرا کنیم.

وی افزود: به همین جهت با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و تشکیل زیست‌بوم جدید، امسال باید شرایط برگزاری مسابقات را تعیین تکلیف کنیم، خوشبختانه در طول سال جاری تجربیات ارزشمندی را در زمینه برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری کسب کردیم. همچنین سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی نیز هم‌اکنون به صورت غیر‌حضوری در حال برگزاری است و امروز اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: همانطور که می‌دانید، فروردین سال 1398، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان را همزمان با سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان در مصلی تهران برگزار کردیم.

وی بیان کرد: بر اساس تأکید وزیر محترم آموزش و پرورش و معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، هیچ فعالیتی در بخش پرورشی و فرهنگی و خصوصاً حوزه قرآن، عترت و نماز تعطیل نشده است، بلکه کمیت و کیفیت فعالیت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و ظرفیت فضای مجازی بسیار مهیا است و تعداد مخاطبان در فضای مجازی با فضای حقیقی قابل قیاس نیست و هم اکنون بیش از 2 میلیون و500هزار نفر به صورت مستقیم سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در شبکه شاد دنبال کردند. البته همانطور که می‌دانید کرونا انتخاب هیچ یک از ما نبود و تربیت در فضای حقیقی رقم می‌خورد، اما باید باور کنیم که شرایط روز به این شکل رقم خورده است و باید با توجه به این شرایط بتوانیم فعالیت‌های با کیفیت بالا جهت مخاطبان خود عرضه کنیم‌.

مسیب‌زاده ادامه داد: برگزاری مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان یک کار جهانی است و بنابراین باید برای آن جهانی اندیشید، زیرا قرآن تنها برای مسلمانان نازل نشده است، بلکه مختص جهانیان است و باید این ندای حق و حقیقت و این هدیه آسمانی را به گوش جهانیان برسانیم.

سپس محمدرضا پورمعین، خادم‌القرآن در این جلسه به دنبال کردن فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در شرایط کرونایی و تغییر رویکرد آنها از فعالیت‌های حضوری به مجازی و زیست‌بوم جدید فعالیت‌های خود اشاره کرد. 

در ادامه میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان را باید با تیزهوشی و با قدرت و صلابت برگزار کنیم، زیرا خوشبختانه در سال 1399 توانستیم در برگزاری مسابقات در فضای مجازی تجربیات ارزشمندی را کسب کنیم. همچنین راه‌اندازی قرارگاه مرکزی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز و همچنین پایگاه‌های 17‌گانه ما در شبکه شاد می‌توانند به خوبی نقش تبلیغی این دوره مسابقات را در فضای مجازی به دوش بکشند.

وی بیان کرد: همچنین می‌توانیم از تجربیات دوستانمان در سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌الملی قرآن کریم برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر این مسابقات بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha